- Hirdetés -

Az exportra gyúrnak a kisüzemi sörfőzdék

|

- Hirdetés -

Januári leállással, a fejlesztésekre szánt tartalékok mozgósításával készülnek a magyar kisüzemi sörfőzdék a téli hónapokra, miközben, aki teheti, igyekszik bővíteni az exportot, hogy eurós bevételekre tegyen szert. Utóbbihoz komoly segítséget kapott a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete.

A Magyarországon működő kisüzemi sörfőzdék piaca a nehézségek ellenére bővülni tudott az elmúlt években, ám ehhez minden tartalékát mozgósítania kellett a szegmensnek. Becslések szerint jelenleg a magyar sörpiac mindössze 2-3 százalékát (a jogilag ugyancsak kisüzemnek minősülő Pécsi Sörfőzde termelésével együtt mintegy 6 százalékát) adó kisüzemi sörfőzdék változatos megoldásokkal próbálják kezelni az elszálló alapanyag- és energiaárakat.

Európaszerte ismert lehet a magyar kisüzemi sör

Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke a szervezet közgyűlése után elmondta: 2023-tól az eddiginél is szorosabb együttműködésre készülnek az Agrármarketing Centrummal (AMC), amelynek segítségével december elején Finnországban mutatkoztak be magyar kisüzemi sörfőzdék, de az ősz folyamán több Nyugat-európai városban, Barcelonában, Madridban, Párizsban is voltak exportot ösztönző, szakmai kóstolók.

Az AMC segítségével emellett átfogó edukációs program megvalósításába kezd az egyesület, amelynek részeként jövőre sörkóstolókat, tematikus rendezvényeket és ismeretterjesztő előadásokat terveznek a fogyasztók számára.

Saját értékesítési csatornák, közösségi finanszírozás

A kisüzemi magyar sörfőzdéket tömörítő egyesület közgyűlésén elhangzott, hogy a főzdék szorosabb kapcsolattartással, személyre szabott szállítási és fizetési feltételekkel, gyors, flexibilis kiszolgálással igyekeznek együttműködni az ugyancsak nehéz helyzetben lévő vendéglátóipari szektorral.

Radányi Orsolya, az Etyeki Sörmanufaktúra vezetője szerint a főzdék bizakodóan kezdtek bele a munkába 2022 elején, a gazdasági problémák elől pedig a legtöbben próbálnak előre menekülni. Ahogy más főzdék, az etyeki is új termékek fejlesztése mellett, saját értékesítési csatornaként és a fogyasztókkal való közvetlen kapcsolattartás érdekében a főzde kertjében nyitott vendéglátóhelyet.

Hasonló stratégiát követett a Rizmajer Sörfőzde is, amely a nyár folyamán nyitott sörházat Budán. Rizmajer József, tulajdonos szerint a jelen gazdasági helyzetben előnyös, hogy termékeik mintegy 70 százalékát saját üzletben adják el. Ózdon pedig a Bolyki Serház próbálkozik egyre inkább a közvetlen értékesítéssel: Elek Róbert a sörfőzde vezetőjének tapasztalatai szerint azok a vendégek, akik már részt vettek az egyre gyakoribb főzdelátogatásokon, nyitottabbak az új főzetekre és elkötelezett vásárlóivá váltak az ózdi kisüzemnek.

A Fehér Nyúl Sörfőzde egyik tulajdonosa, Sajgó Álmos a közgyűlést követően arról beszélt, hogy ők az év folyamán, a független magyar sörfőzdék közül elsőként fogtak közösségi finanszírozási kampányba. A modell sikeresnek bizonyult: a tőkebevonás mellett valódi közösséget tudtak építeni a vállalkozás mögé.

Hatszoros rezsiszámlák érkeznek

A Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének tagjai beszámoltak arról is, hogy a főzdék jelenlegi rezsiköltsége nagyban függ attól, mikor kötötték a gáz és áram szerződéseket a szolgáltatókkal. Azok az üzemek, amelyek az elmúlt év elején tudtak szerződni, jelenleg a többieknél kedvezőbb áron jutnak energiához, de összességében elmondható, hogy a főzdék rezsiárának növekedése akár hatszoros is lehet.

A sörfőzés igen speciális iparág, hiszen a legfőbb alapanyag, a maláta előállításához is jelentős mennyiségű energiára van szükség, a kész malátát pedig nagy mennyiségben kell a sörfőzdékbe szállítani, ahol a főzéshez ugyancsak rengeteg elektromos áramot és/vagy földgázt használnak, a termékek optimális minőségének megőrzéséhez pedig hűteni kell a söröket.

A 2021-es év árakhoz képest a maláta 60 százalékkal, a többi alapanyag, így a komlók vagy élesztők 20-30 százalékkal kerülnek többe, a gyümölcsös sörök hozzávalóját képező gyümölcssűrítmények pedig ennél is nagyobb mértékben drágultak, ráadásul a hazai főzdék ezek jelentős részét importálják, így az euró árfolyamának kedvezőtlen változása is érzékenyen érinti őket.

Elkerülhetetlen az áremelés

A Magyarországon jelenleg működő mintegy 80 kisüzemi sörfőzdét tömörítő egyesület tagjai egy részénél a fejlesztésekre szánt pénzek mennek el alapanyagra és energiára.

Kurucz Gergely, a First Craft Beer egyik tulajdonosa szerint jelen helyzetben egy sörfőzdében nem igazán lehet spórolni, a legtöbb, amit tehetnek, a folyamatok optimalizálása. Elmondta: elsősorban az újpesti sörfőzde exportját, és a vendéglátóipar mellett kiskereskedelmi jelenlétét igyekeznek élénkíteni.

Az egyesület más tagjai is arról számoltak be, a jövőben az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt szeretnének fektetni a külföldi terjeszkedésre, hiszen a magyar kisüzemi sör kiváló minőségét egyre több piacon ismerik el. A legtöbb magyar kisüzemi sör egyébként Spanyol-, Francia és Finnországba, illetve elsősorban Hollandiába és Dániába érkezik.

Bukovinszky Béla, a Szent András Sörfőzde egyik tulajdonosa ugyancsak arról számolt be, hogy igyekeznek bővíteni a kiskereskedésben kapható söreik mennyiségét, január-februárban pedig várhatóan kevesebb sör készül majd náluk, de Békésszentandráson ebben az időszakban egyébként is karbantartási munkákat szoktak végezni.

Az év eleji, mérsékelt termelés egyébként több hazai kisüzem számára jelenthet könnyebbséget, hiszen Sajgó Álmos, a Fehér Nyúl Sörfőzde képviseletében arról is beszámolt, hogy szeptember-októbertől érezhetően kevesebb rendelés érkezik a vendéglátóipar oldaláról.

A főzdék vezetői arra számítanak, a kisüzemek jelentős része által képviselt szuperprémium kategória árai kevésbé nőnek majd, mint az alsóbb polcokon található termékeké, és a prémium fogyasztók számára ez kevésbé lesz fájó. Gyenge Zsolt, az egyesület elnöke hozzátette, hogy azok, akik továbbra is a magyar kisüzemi söröket választják, a megszokott kiváló minőségű sör mellett támogatják a hazai kis és középvállalkozásokat is.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Béremelésről döntött a Tesco

Sikeresen megállapodott a 2023/24-es üzleti évre vonatkozó bérfejlesztésről a Tesco-Global Áruházak Zrt. és a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ), valamint az Egyenlő.hu – a modern szakszervezet. A Tesco idén 5,7 milliárd forintot fektet az áruházakban...

Díjazták a Néprajzi Múzeum alkalmazását

A digitális gondolkodás és a digitális megoldások újszerű, innovatív, ötletes megvalósítását díjazó Pixel Perfect Awards megmérettetésen kiosztott 6 arany elismerés közül egyet a Néprajzi Múzeum gyűjteményeire épülő Motívumalkotó alkalmazás nyert el 2023. január 25-én....

A nőké a főszerep az HBO-n

Ebben a hónapban az HBO csatorna középpontjában a fantasztikus nők állnak. Újabb thriller érkezik a Cinemaxra, ufókkal találkozhatunk a Discoveryn.Jön Emma Thompson főszereplésével készült Minden jót, Leo Grande (02.05), Kristen Stewart a Spencerben (02.12)...

Fizetős streaminggel pörög az európai piac

Az európai piac 100 legnagyobb audiovizuális szolgáltatója kétszer olyan gyors növekedést tudott felmutatni a 2016-2021 közötti időszakban, mint a piac egésze – derül ki a European Audiovisual Observatory nevű szervezet elemzéséből. Bár a teljes...

Már naponta 2,5 óra megy el közösségi médiára

A jelek szerint ismét változóban van a felhasználók online viselkedése, miközben az interneten töltött idő csökkent az elmúlt egy évben, a közösségi média oldalakra még több időt szánnak. A „Digital 23” jelentésből kiderült az...

Már kevésbé tartunk az inflációtól

Januárban minimálisan mértékben, de harmadik hónapja emelkedett a GKI konjunktúraindexe. A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint a fogyasztói bizalmi index javulása e negyedév alatt összesen is hibahatáron belüli,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Cápák között nézettség 2023 január

Főműsoridőben fordított az RTL

Az esti sávban és a kereskedelmi célcsoportnál az RTL átvette a vezetést a TV2-től. Minden más felosztásban azonban továbbra is piacvezető a TV2 és csoportszinten is vezetnek. A műsoros toplista élén a Cápák között...

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...

Azon dolgozunk, hogy kitörjünk az építőipari skatulyákból és vonzóvá tegyük az építőipart

Hogyan látja vezetőként marketing szempontjából a 2023-as évet a friss Signature CEO díjas Vida Tamás, a KÉSZ Csoport vezérigazgatója? Milyen kihívásokkal szembesülnek külföldi terjeszkedés során, felfedezhetőek az egyes régiókban különbségek vásárlói attitűd szempontjából? Többek...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Forradalmi újítás a műanyag újrahasznosítására

A Procter & Gamble elkötelezett a fenntarthatóság és a technológiai fejlődés mellett, mindez erőteljes befolyással bír globális partnerségeinek kialakításában is. Az idei Világgazdasági Fórum panelbeszélgetésein bemutatták többek között együttműködésüket a PureCycleTM újrahasznosítási rendszerrel, saját...

Nem tud mit kezdeni a használt sütőolajjal? – Itt egy új lehetőség

Használt sütőolaj gyűjtésére és tárolására alkalmas konténereket telepített országszerte 40 üzemanyagtöltő állomásán az OMV olajtársaság. A kihelyezett tárolókban a lakosság csavarzáras PET palackokban biztonságosan lerakhatja a használatra már alkalmatlan zsiradékot – írja az MTI a...

Fiatalok fenntarthatósági törekvéseit segíti a Mercedes

A márka egy Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé árveréséből származó bevételt a beVisioneers: The Mercedes-Benz Fellowship ösztöndíjprogram támogatására ajánlja fel. A kezdeményezés egy globális ösztöndíjprogram, amely évente akár 1000 fiatalnak nyújt támogatást olyan projektek...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....