Idén a globális FMCG költések valamivel több mint 8 százaléka online csatornákon keresztül valósul meg a Kantar, a GfK, az IRI és az Intage előrejelzése szerint. Kínában a webes értékesítés részesedése elérheti a 25 százalékot, itthon valamivel két százalék alatt maradhat.
Az előrejelzés készítői két forgatókönyvet is vázoltak, amennyiben csak részleges lezárásra kerül sor az év második felében a COVID-járvány miatt, akkor 8,3 százalék lehet az online csatorna részesedése az FMCG költéseken belül, ha viszont széleskörű lezárásokra lesz szükség, akkor akár a 8,7 százalékot is elérheti ez az érték. Ez egyébként jókora változást jelent a pandémia előtti időszakhoz képest, 2018-ban például mindössze 4,2 százalékát adta a webes forgalom a teljes globális FMCG költésnek, és még tavaly is csak 6,5 százalékát.
A tanulmány készítői megjegyzik azt is, hogy országonként jelentős eltérések vannak. Kínában például akár a 25 százalékos részesedést is elérheti az online csatorna, de Dél-Koreában is igen maga, 24,4 százalékos lehet ez a mutató. A két ázsiai ország után viszont nagy zuhanás jön, a listán harmadik Egyesült Királyságban például 11,4 százalékos lehet az FMCG forgalmon belül az internet részesedése.
Az elemzés készítői szerint Magyarországon a teljes FMCG forgalom 1,8 százaléka keletkezik majd online csatornákon idén.
A tanulmány szerint az online FMCG költések ott tudnak a legnagyobb mértékben nőni, ahol a járvány előtt is viszonylag magas volt az internetes kiskereskedelem részesedése. A pandémia hatását jól érzékelteti a Kantar információja, mely szerint tavaly 67 millió háztartás próbálta ki legalább egyszer, hogy élelmiszert is online vásároljon.