- Hirdetés -

Bevállalós X generáció, óvatosabb Y

|

A mai negyvenes-ötvenes korosztály bevállalósabb pandémia idején a mostani húszas-harmincasoknál, ha külföldi munkalehetőségről van szó. A koronavírus megmutatta, hogy hasznos több lábon állni és képezni magunkat, ugyanakkor a járvány hatására nem kezdett nagy pályaorientációs vagy karrier újratervezésbe az Y és Z generáció sem – többek között ezekre világított rá az Allianz Hungária Zrt. „Generációról generációra” néven indított, össztársadalmi kutatás-sorozatának első, nem reprezentatív felmérése.

A koronavírus megmutatta, hogy a ma pályát választó fiataloknak még alaposabban át kell gondolniuk, hogy milyen szektorban helyezkednek el, az idősebb generációk tagjai közül pedig sokaknak át kellett értékelniük azt, hogy valóban a megfelelő helyen dolgoznak-e, hiszen korábban bombabiztos megélhetést nyújtó szakmák kerültek vészhelyzetbe, míg más, korábban alacsonyabb presztízzsel bíró foglalkozások értékelődtek fel.

Nem árt több lábon állni

Az összkép azt mutatja, hogy a kitöltők 63,8 százaléka esetében szerencsére nem történt változás a munkavállalói státuszban az elmúlt egy esztendő során, azonban sajnálatos módon 9,2 százalékuk elveszítette az állását, 8,3 százalékuknak pedig munkahelyet kellett váltaniuk, a többi kitöltő még tanul. Ha azt vizsgáljuk, hogy ez az arány az egyes korosztályok tekintetében miként alakult, azt látjuk, hogy a legtöbben (38,7 százalék) az Y generáció tagjai közül veszítették el a munkájukat, a Z generáció 35,5 százalékkal második és az X generáció 25,8 százalékkal a harmadik.

A munkahelyet váltók aránya egyébként az Y generáció körében volt a legnagyobb 46,4 százalékkal, őket követi az X generáció 28,6 százalékkal végül a legfiatalabb korosztály 21,4 százalékkal. Az átképzésekkel kapcsolatos kérdésnél az összes kitöltő több, mint harmada vallotta azt, hogy ugyan nem veszítette el a munkáját, de a pandémia hatására rájött, hogy nem árt több lábon állni.

A kérdőívet kitöltő fiatalabb korosztályok közül a húszas-harmincas éveikben járók 72,7 százaléka már dolgozik, 9,8 százalék a koronavírus hatására változtatott azon tervein, hogy milyen területen szeretne továbbtanulni vagy elhelyezkedni, míg 17,5 százalék maradt az eredeti elképzelésénél. Ezzel szemben a Z generáció tagjainál, akik jelenleg maximum 24 évesek, már magasabb azok aránya, akik változtattak véleményükön: 26,4 százalékuk esetében történt újratervezés, viszont legtöbben közülük (48,11 százalék) maradtak korábbi terveiknél, 25,5 százalékuk pedig már dolgozik.

Menni vagy maradni pandémia idején?

A külföldi tanulás, munkavállalás kapcsán nem meglepetés, hogy a Z generáció tagjai gondolkodás nélkül szednék a sátorfájukat egy jó lehetőség esetén: 41,2 százalékkal ez a korosztály került a dobogó legfelső fokára. Utánuk meglepő módon a jelenleg negyvenes-ötvenes éveiket taposó X generáció tagjai következnek 39 százalékkal, a náluk fiatalabb Y generáció tagjai közül csak 17,7 százalék vélekedik így. Papírforma szerint a legifjabbak gondolkodtak már korábban is abban, hogy külföldön képezzék magukat tovább, de a koronavírus miatt most óvatosabbá váltak, és egyelőre biztosan maradnak itthon. Ők a kitöltők felénél is többet tettek ki 51 százalékkal.

Érdekes módon az Y generáció tagjai vallották legnagyobb számban azt, hogy soha nem gondolkodtak a más országban való tanulásban, munkában, és ezután sem fognak: 48 százalékkal ők kattintottak legtöbben erre a válaszlehetőségre, míg az X generáció tagjai közül 29,5 százalék, míg a legfiatalabbak közül 15 százalék felelt így. Ennél a válasznál volt a legmagasabb a „Baby boomer” korosztály válaszadási hajlandósága, ami szintén nem okozott meglepetést, valószínűleg ők már nehezebben kezdenének új életet idegen országban. Egyébként összességében egy hajszálnyival többen voltak azok, akik eddig se terveztek külföldi lehetőséggel és a jelenlegi helyzet sem változtatta meg a témához kapcsolódó hozzáállásukat: kortól függetlenül a kitöltők 43,2 százaléka kattintott erre a válaszra, míg 41,7 százalék vallotta azt, hogy a remek lehetőséget el kell fogadni, hiszen a megfelelő szabályok, óvintézkedések betartásával lehet új életet kezdeni most is egy másik országban.

Az értékteremtő munkáé a jövő

Az Allianz arra is kíváncsi volt, hogyan változott a kutatásban résztvevők egyes foglalkozásokról alkotott véleménye a koronavírus hatására. A legmeglepőbb eredmény, hogy a kitöltők 45,4 százaléka szerint bő egy évvel ezelőtt a gazdasági szolgáltatásokban volt igazán jövedelmező elhelyezkedni (közlekedés, távközlés, kereskedelem, pénzügyi szolgáltatás, turizmus), míg arra a kérdésre válaszként, hogy melyik szektorban éri majd meg a jövőben dolgozni, ez az ágazat már csak a 4. helyen jelent meg 10,7 százalékkal.

A kitöltők többsége egyetértett abban, hogy gyorsan változó világunkhoz alkalmazkodva könnyen lehet, hogy valami teljesen új ágazat fejlődik ki, amelyben aztán megéri majd dolgozni. A kutatás-fejlesztés-innováció területe viszont mindkét esetben a dobogó második fokán végzett, míg az ipar, a mezőgazdaság és a társadalmi szolgáltatások – oktatás, kultúra, egészségügy – megítélése igencsak átalakult negatív irányba. Életkortól függetlenül, a kitöltők több mint fele, 60,5 százaléka tűnik optimistának, s értett egyet azzal, hogy a technológia fejlődésének köszönhetően az olyan munkáé a jövő, amelynek lényege az értékteremtés.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...