Digitális castingplatformot fejleszt Gosztonyi Csaba és Lengyel Tamás. A Marketing&Media magazinnak adott interjúban az alapítók beszéltek arról, honnan jött az ötlet, miért van szükség szakmai piactérre a színészek számára és hogyan állnak a tőkebevonással.
– Honnét jött az ötlet?
– Gosztonyi Csaba: Az alapötlet Tamásé volt, azután 10 hónapig dolgoztunk rajta Rendes Gábor programozóval és Borostyánkői Mátyás dizájnerrel, mire termék lett belőle. Az inspirációt az adta, hogy Tamás színészoldalról, én pedig reklámos megrendelői és színészoldalon egyaránt megismertem az igényt, ami egy ilyen szolgáltatás létrehozását megkívánta.
– Amerikai színészek hoteleket vesznek és bárokat nyitnak. A ti lépésetek túl szakmainak tűnik.☺
– Lengyel Tamás: A menőbb amerikai színészek italmárkákat adnak-vesznek, számunkra a pálinkafőzés nem pálya, viszont a bőrünkön érzünk egy piaci hiányosságot, és ezen szeretnénk változtatni. A keresleti és a kínálati oldalon is van egy hatalmas érdeklődés, rengeteg színészre van szükség a készülő produkciókban, mégis, csak a profik töredéke jut lehetőséghez. Olyan platformon dolgozunk, amely megjelenési felületet kölcsönöz minden színésznek. Igyekszünk egy szakmai piacteret létrehozni, amely a munkavállalókat és a munkáltatókat egymás számára láthatóvá teszi, részrehajlástól mentesen, függetlenül a kapcsolati rendszertől és a földrajzi elhelyezkedéstől. Régen, amíg nem voltak castingirodák, a rendezők a Színészlexikont forgatták. Mi ennek egyfajta digitális változatát csináljuk meg, munkaegyeztetővel felokosítva.
– És ez a felállás? Hol szőttétek ki a tervet?
– G. Cs. és L. T.: A Fapad című mocumentary forgatásakor ismerkedtünk össze, a piperkőc kapitány és a depressziós műszaki igazgató. Ez öt éve történt, azóta figyelemmel követjük egymás sorsát, két éve pedig szóba került a színészegyeztetés és az időmenedzsment kérdése, abból pedig lassan összeszőttük a Szabadszínész-univerzumot.
– Kinek mi lesz a feladata?
– G. Cs. és L. T.: Meglehetősen lapos szervezet vagyunk, egyelőre mindent közösen csinálunk, de később leginkább a sales, a marketing és a nemzetközi kapcsolatok építésében tudjuk majd a legnagyobb hasznot hajtani a vállalatnak. A fejünkben már megvan a csapat, akikkel komoly céget építhetünk, ha eljön az ideje.
– Mennyi pénz kell a berobbanáshoz?
– G. Cs. és L. T.: Mi alulról építkeztünk. A Szabadszínész egy zárt Facebook-csoportból nőtte ki magát, jelenleg körülbelül 900 magyar színész profilját tartalmazza. A mai napig a saját pénzünket, időnket, szakmai tudásunkat, kapcsolatrendszerünket befektetve fejlődünk. A lehetőségeink azonban végesek, és hosszas egyeztetések után valóban célegyenesben vagyunk, hamarosan csatlakozik hozzánk egy kockázati tőkebefektető társaság. Az, hogy most erről a termékről mint startupról beszélünk, csak egy organikus következmény. A tartós sikerhez elsősorban továbbra is szakmai hitelességre és bizalomra van és lesz szükségünk. Azt tervezzük, hogy a közel egyéves tesztperiódus után pár hónapon belül megnyitjuk a piacteret. Néhány tízmillió forint kétségtelenül meggyorsíthatja a berobbanást.
– Mikorra lehet ebből biznisz? Kutattátok a piacot?
– G. Cs. és L. T.: Az üzleti tervünk kidolgozásakor nagyon sok mélyinterjút és több kérdőíves kutatást is végeztünk, de már az alapötlet csiszolgatásakor kiderült számunkra, hogy bizonyos értelemben szűz területre találtunk a színészegyeztető rendszer tervével. Az elmúlt évben több mint 20 színész kapott innen munkát. Köztük olyan vidéki színházakban vagy határon túl játszó színészek, akik eddig nem szerepeltek színészadatbázisokban. Itt teljesen mindegy, hogy neked színészként milyen a kapcsolatrendszered vagy a beszélőkéd, az adatlapod fog téged eladni. Többen is innen kapták az első munkájukat, amire nagyon büszkék vagyunk, és folyamatosan agyalunk, hogy hogyan lehet ezt még fejleszteni. Szeretnénk hangbankot és tervezünk egy olyan részt is, ami lehetőséget biztosít a művészek egyéb szórakoztatóipari eseményeken való fellépésére. Nekünk ez már most biznisz, mert az esélyegyenlőség és a színészek megbecsülésén alapuló piac megteremtése az a küldetés, amelyet mindketten hittel vallunk.
– Ha felfut a cég, eladjátok?
– G. Cs. és L. T.: Korai lenne még jóslásokba bocsátkozni. Egyelőre szuper lelkesek vagyunk annak kapcsán, hogy egy hiteles és sikeres márkát építsünk Magyarországon és a hasonló piaci felépítésű régióban. Alapítóként nem mindenáron abban vagyunk érdekeltek, hogy eladjuk.
– És ha nem jön be? Százból csak pár startup marad meg a piacon.
– G. Cs. és L. T.: Reméljük, megmarad. Úgy látjuk, hogy valódi igény hívja létre egy csúcson lévő iparágban, ráadásul a régiónk hatalmas lehetőségeket rejt. Ezeket a kincseket szeretnénk kiaknázni. A win-win helyzetekben hiszünk, és ez szerintünk mindkét félnek hasznos lehet.
Simon Krisztián