Évről évre egyre nagyobb tömegeket mozgat meg Magyarországon is a Black Friday. Korábban az áruházak a hatalmas leértékelésekkel csak november utolsó pénteki napján várták a vásárlókat, ez az akciós időszak azóta jócskán kitolódott. Az előző éves tapasztalatokból kiindulva, idén is nagy érdeklődés várható a műszaki cikkek iránt. A MediaMarkt olyan tippeket gyűjtött össze, amelyek segítségével mindenki felkészülten indulhat neki a november 15-i akcióvadászatnak.
Olyan kiemelt időszakokban, mint például a Black Friday vagy a karácsony, a kiskereskedelmi szektor forgalma a többszörösére emelkedik. Tavaly a Black Friday mintegy 800 ezer vásárlót vonzott, akik összesen hozzávetőleg 40 milliárd forintot költöttek. Többéves tendenciát figyelembe véve, idén várhatóan átlépi az egymilliót a Fekete Pénteken vásárlók száma, a költés pedig akár a duplájára, vagyis 80 milliárd forintra is emelkedhet.
„Évről évre egyre többen vásárolnak Black Friday alkalmával, a forgalom növekedése pedig egyre komolyabb kihívások elé állítja a vásárlóközönséget. Minden bizonnyal idén is roham várható a kinézett termékekért, ezért az előző éves tapasztalataink alapján összeállítottunk pár praktikus tanácsot, hogy a vásárlók felkészülten indulhassanak neki a november 15-i Black Friday-nek.” – mondta Pöhacker Gábor a MediaMarkt marketingvezetője.
Tervezzük meg előre a kiadásainkat!
A rengeteg leárazás között könnyen elcsábulhatunk, ezért mindig tartsuk magunkat az eredeti tervhez. Legyen egy fix budget, amiből gazdálkodhatunk – a meglepetés ajánlatokra pedig tervezzünk be egy plusz költségkeretet.
Csináljunk listát!
A tökéletes vásárlási listához először is vegyük sorba, hogy mire is van szükségünk! Döntsük el jó előre miből milyen típust és márkát akarunk vásárolni. Mert kenyérpirító és kenyérpirító között is óriási különbség lehet… És nem csak a funkciókra gondolunk, hanem akár áramfogyasztásra vagy a garancia időtartamára is.
Fedezzük fel előre a boltot!
Black Friday előtt megéri egy rövid sétát tenni a kiszemelt boltban, és megismerni a kínálatot. Ekkor lehet még időnk arra, hogy nyugodt körülmények között tegyük fel kérdéseinket az eladóknak, arról nem is beszélve, hogy az akció során egyszerűbb célirányosan felkészülni a kiszemelt kávéfőzőből.
Kezdjünk korán
Ha már úgyis beszélgetünk az eladóval, nyugodtan megkérdezhetjük azt is, hogy az utóbbi évek tapasztalata alapján mikor van a legkisebb tömeg fekete pénteken. Ebédszünetben vagy munka után biztosan óriási a tumultus, utóbbinál pedig már a készlet is erősen hiányos lehet. Egy szó, mint száz: a legjobb, ha délelőtt megyünk.
Legyen B-terv
Bármennyire is felkészültek vagyunk, bizony előfordulhat, hogy elfogy a kinézett termék. Persze legjobb, ha eleve olyan áruházat keresünk fel, amelyik jelentős raktárkészlettel rendelkezik, vagy a fentebb tárgyalt listára írjunk fel néhány B-tervet is ugyanarra a terméktípusra. Lehet, hogy a B-terv nem lesz tökéletesen ugyanolyan, de a cél mégiscsak az, hogy a nap végén örömet szerezzünk vele.
+1 tipp: Regisztráljunk előre!
Az internetes vásárlásra is érdemes idejében felkészülni. Ilyenkor még a legnagyobb oldalak is a megszokottnál kicsit lassabban működhetnek, ezért nem ez lesz a legjobb időpont a regisztrációra, valamint a visszaigazoló e-mailekre való várakozásra. Regisztráljunk inkább mindenhol előre! Emellett az is segítség, ha a bankkártyánk adatait sem akkor kell bepötyögnünk: ma már ezek is könnyedén menthetők böngészőnkben.
De mi is az a Black Friday?
Maga a Black Fridai kifejezés az 1960-as években jelent meg Philadelphiában, és a hálaadás utáni nap a megszokottnál jóval magasabb kereskedelmi forgalmáról kapta nevét. A 2000-es évek végére terjedt el világszerte, így Magyarországon is. Jelenleg a Black Fridai számít az USA-ban a legforgalmasabb napnak a kereskedelem szempontjából.
Az elnevezésnek azonban vannak más történelmi magyarázatai is. A History.com egyik elmélete szerint a fekete péntek először nem a nagy vásárlásokról szólt, hanem az 1869. szeptember 24-i pénzügyi krízisről, mikor is két wall streeti spekuláns csődbe döntötte a tőzsdét. Egy másik legenda szerint a Black Friday azért lett black, mivel sok üzlet csak ezt a napot írhatta be biztosan a nyereséget jelző fekete színnel a könyvelésébe. Egy további magyarázat szerint pedig a fekete péntek már az 1800-as években megjelent a déli államokban, ahol a hálaadás utáni napon nagy kedvezményekkel lehetett fekete rabszolgálat vásárolni. Az elmélet felbukkanása után több üzlet szakított a szokással.