Noha sok hazai kereskedő már az előző hetekben is jelentős kedvezményeket kínált Black Fridayra hivatkozva, annak valódi időpontja csak most, november 27-én érkezik el. Az esetek többségében az átlagon felüli árkedvezmények mellett megszerzett árucikkek valóban jó vásárt jelentenek, de az utólagos csalódás elkerülése érdekében az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál legalább négy szempontot javasol megfontolni a vásárlás előtt: valódi-e az akció, valódi webáruházból vásárolunk-e, megkapjuk-e a szükséges garanciát, illetve valóban szükségünk van-e a termékre?
1. Valódi-e az akció?
Bár a fogyasztóvédők az utóbbi években hatékonyan találják meg az árakkal trükköző kereskedőket, továbbra is előfordul, hogy az eredeti árat jelölik meg akciósnak, fölé írva egy magasabb, valójában sosem, vagy csak irreálisan rövid ideig alkalmazott árat. Aki megfontoltan akar dönteni, minden esetben keressen rá valamelyik ár-összehasonlító oldalon, hogy az adott terméket máshol mennyiért kínálják.
2. Valódi-e a webáruház?
Kiemelt időpontokban időről-időre felbukkannak egy-két napig létező csaló webáruházak, amelyek a valódiakéhoz hasonló felületeken próbálják a gyanútlan vásárlók pénzét megszerezni anélkül, hogy szándékukban állna a megvásárolt termékeket leszállítani.
„A megfontolt vásárlóknak a kevésbé ismert, nem kipróbált e-kereskedőknél célszerű inkább utánvéttel vásárolni. Emellett ebben az esetben is néhány perc alatt képet kaphatunk valamelyik ár-összehasonlító oldalon, hogy a többi ajánlathoz képest mennyire tűnik reálisnak az adott ajánlat”- magyarázza Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője.
3. Megkapjuk-e a szükséges garanciát?
A kereskedők minden termékre kötelesek legalább kétéves szavatosságot, illetve adott termékek (például 10 ezer forint feletti értékű műszaki cikkek) esetén jótállást is vállalni, ha azokat újként adták el. Gyakori tévhit, hogy akciós termékhez nem jár garancia – ezt akkor is biztosítani kell, ha terméket az eredeti ár töredékéért adják el.
Számos webáruház kiterjesztett garanciát is kínál az eladott termékekhez. Itt is célszerű megvizsgálni, hogy vanna-e kizárások, illetve hogy mekkora kiegészítő védelmet kínál egy-egy ilyen szolgáltatás, megéri-e a pótlólagos díjat?
4. Szükség van-e a termékre?
A Black Friday a „soha vissza nem térő alkalom” jegyében alapvetően a gyors vásárlásra buzdítja a fogyasztókat, ezért a tapasztalatok szerint sokan ébrednek már másnap azzal, hogy igazából nincs is szükségük az adott termékre.
„Hagyományos üzletben nem követelhetjük a kereskedőtől a hibátlan áru visszavételét vagy cseréjét, webáruház esetén azonban 14 napig következmények nélkül elállhatunk a szerződéstől – teszi hozzá az Olcsóbbat.hu szakértője. – Kevesen tudják, de a 14 nap nem a vásárlás időpontjától, hanem a termék átvételének időpontjától számít. Az elállást követően a webáruház újabb 14 napon belül köteles visszatéríteni a vételárat, amennyiben a fogyasztó a terméket visszaszolgáltatta, illetve kétséget kizáróan igazolta, hogy azt már visszaküldte.”