Már nem olyan vonzó a kommunikációs szakma, sokan váltanak ügyféloldalra, illetve sok a pályaelhagyó – mondja Blaskó Nikolett. Az ACG alapító ügyvezetője, akit nemrég újra MAKSZ-elnökké választottak, a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszél az utánpótlás fontosságáról, a szövetségekkel való együttműködésről, profitról, keménységről, félelmekről, illetve a hazai divattervezők iránti rajongásáról.
- Február végén úgy döntött a tagság, hogy továbbra is te vezetheted a MAKSZ-ot. Sokáig úgy tűnt, hogy van egy kihívód, ám ő visszalépett. Számodra ez mit jelent?
- A közgyűlés ellenszavazat nélkül fogadta el a szövetség megújulásához elengedhetetlen, már évek óta tervezett strukturális átalakítást, az alapszabály szükséges korszerűsítését, valamint a tagdíjreformot. Ez azt jelenti, hogy közösek a célok, egy irányba megyünk, így van értelme tovább csinálni. A kihívóm a részletes elnöki beszámolóm után azzal lépett vissza, hogy látva egyben az elmúlt időszakot és azt, amit tervezünk a jövőre, úgy döntött, inkább mellém áll és támogat. Ez jólesett, de érzem a vele járó nyomást és felelősséget.
- A MAKSZ-nál az elmúlt időszak egyik fontos feladata volt, hogy szorosabb együttműködést alakítsatok ki más iparági szervezetekkel. Melyek voltak a főbb lépései ennek, és mennyire vagy elégedett az elért eredményekkel?
- Az iparág érdekérvényesítő képességének erősítése érdekében szinte minden szakmai szövetséggel szorosabbra fűztük az együttműködést, jó néhány közös projektbe kezdtünk. A Magyar Marketing Szövetséggel (MMSZ) együtt Fairplay Book néven közös ügyfél-ügynökség oldali alapelveket, ajánlásokat és vállalásokat tartalmazó együttműködési szabálykönyvet dolgoztunk ki a szakma reputációjának növelése, illetve fenntarthatóságának biztosítása érdekében. A kezdeményezés több szempontból is unikális. Egyrészt, mert ügyféloldalról jön, másrészt, mert ez az első alkalom, hogy ügynökségvezetők és ügyfelek a jobb együttműködés érdekében közösen fektetnek le szabályokat magukra nézve, harmadrészt, hogy az MMSZ ügyféloldali tagjai és a MAKSZ tagügynökségei mellett az összes társszövetség (DIMSZ, IAA, MRSZ, MPRSZ, MARESZ, ÖRT) is az ügy mögé állt. Emellett szorosabbra fűztük a kapcsolatot az Önszabályozó Reklámtestülettel (ÖRT). Nem csak aláírtuk, de több jó példával hitelesítettük az Emberi méltóság – sokoldalú emberábrázolás a reklámokban munkacímű, 2020-as, az ÖRT által életre hívott vállalást. Emellett a kreatív alkotó folyamat könnyítése érdekében egyeztetéseket kezdtünk a testülettel az etikai ad hoc bizottságok reklámokról kiadott állásfoglalásainak formai megújításáról. A Magyar Reklámszövetséggel (MRSZ) a szervezet gondozásában évente kiadott Reklám és Kommunikációs Tortán dolgozunk együtt, amibe az ADEX-számok mellett 2020 óta a MAKSZ gyűjti össze és riportálja az éves kreatív, illetve médiaügynökségi szolgáltatásokra és gyártásra vonatkozó iparági adatokat.
- Jó néhány ágazatban nagy a munkaerőhiány, és sokan panaszkodnak arra, hogy nincs elegendő utánpótlás, fiatal tehetség. Mi a helyzet a kommunikációs iparágban?
- Mindenki küzd a megfelelő utánpótlás biztosításával, ám a fiatalok számára már nem olyan vonzó a kommunikációs szakma, sokan váltanak ügyféloldalra, illetve sok a pályaelhagyó. Könnyebb lenne a fiatalokat a szakmában tartani, ha az ügynökségek a kivitelező-alvállalkozói szerep helyett újra tanácsadó-partneri szerepben lennének az ügyfeleknél, ha emelkedne a szakma színvonala és legfőképp, ha az ügynökségek megfelelően meg tudnák őket fizetni. Az utánpótlás tekintetében azok az ügynökségek vannak jobb helyzetben, amelyeknek vonzó ügyfélkörük van, látványos kampányokat fejlesztenek, valamint invesztálnak a munkakörnyezetbe és a saját márkájukba.
- Az ACG-t 2004-ben alapítottad, ami a 2021-es előzetes adatok szerint már kétmilliárdos forgalmú ügynökség. Mennyit változott azóta a piac? Úgy alakultak a dolgok, ahogy anno tervezted?
- Én ügyféloldalról jöttem, az ACG megalapításával az volt a célom, hogy egy olyan, szakmailag kiváló kommunikációs ügynökséget hozzak létre, amely nemcsak kreatív megoldásokban erős, hanem – megértve az ügyfelek és a piacok működését – stratégiai alapon, márkákban, hosszú távon tud gondolkodni, illetve integráltan képes problémákat kezelni. A piacot akkoriban a nagy hálózati ügynökségi márkák mellett a menő kreatívok által jegyzett kis független ügynökségek dominálták. Mi a teljes ismeretlenségből indultunk, sokan furcsán is néztek, nem hittek abban, hogy a kreativitás és az üzleti gondolkodás, a mérhetőség egymást erősítve jól megférhet együtt. A teljes integrációval is szembementünk az éppen aktuális piaci trendekkel. Akkoriban mindenki specializálódott, miközben mi minden kompetenciát házon belül kezdtünk építeni, tökéletesíteni.
- Nem csak a reklámügynökségi világban vagy otthon, ott a díjugratás, a divat és dizájn, az autók. Van fontossági sorrended? Melyik az első?
- Nehéz kérdés. Rajongok a hazai divattervezőkért, kortárs alkotókért. Szinte csak hazai tervezői darabokat hordok (a fotózáson Szegedi Kata kötött ruhát és Elysian nadrágot viselt, az ékszerek Kucsor Eszter Sára munkái – a szerk.). A lakásunkban és az irodában is csak fiatal, kortárs alkotók munkái láthatók. A lovak ugyancsak szenvedély, fiatalkorom óta lovagolok, díjugratok, sok kihagyás után Annabell lányom miatt jöttem vissza a sportba. A lovaglás kapcsol ki a legjobban, amennyi időt csak tudok, a lovakkal és a családdal töltök hol a lovardában, hol a versenyeken. Az autók pedig mindig is érdekeltek, amióta az eszemet tudom a BMW a kedvencem, nagyon szeretem a formavilágát, a belső kialakítását. Két éve a BMW Wallis Motor márkanagyköveteként a 7-es sorozat plug-in hibrid modelljét és az új, hétüléses X7-est vezetem. Korábban nem álltam így egy márka mellé a saját nevemmel, de úgy éreztem, a hitelességem ennyi idő után megkérdőjelezhetetlen.
- Elég sokat tudni rólad, az instád például egy nyitott könyv. Ez mennyire tudatos?
- Teljes mértékben. A fiatal, ambiciózus lányoknak szeretnék üzenni vele, hogy a karrier, ha jól menedzseli valaki, nem megy se a gyerekek, se a család rovására. Lehet valaki sikeres vezető, mellette pedig élhet tartalmas, boldog családi életet, sőt még hobbija is lehet. Nem kell lemondani a családról, a gyerekről a karrierért, „csak” jó időbeosztás és tudatos döntések kellenek, meg persze tudni kell meghúzni a határt. A legtöbb fiatal női mentoráltam szenved a társadalmi konvencióktól, az elvárásoktól, tele van frusztrációval. Fontos, hogy legyenek olyan példák előttük, amelyek segítenek megtörni a régi paradigmákat.
Kalocsai Magdolna
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.
Tavaszi akciónkban most féláron, 19 900 forint helyett 9980 forintos reklámáron fizethet elő a Marketing&Media magazinra. Részletek itt találhatók.