A cégek, amelyek nem keresik a legújabb megoldásokat, nem maradhatnak versenyben. Ezt a trendet követve újította meg idén az EY Magyarország az EY Az Év Üzletembere díjat, létrehozva az Újgenerációs gyártástechnológiák különdíjat, mellyel innovatív gyártó cégek vezetőit ismeri el.
A gyártóiparban a tavalyi év során mintegy 178 milliárd dollárt költöttek a különböző gépek hálózatba kapcsolására. Ez valamennyi vizsgált iparág közül a legnagyobb összeg. Tibor Dávid, a Masterplast ügyvezető igazgatója jól ismeri az IoT fejlesztések jelentőségét, a gazdaságos működésben játszott szerepét. Tapasztalatai szerint, aki lemarad, kimarad: a cégek, amelyek nem keresik a legújabb megoldásokat, nem maradhatnak versenyben.
Míg a közművek digitalizálására 69 milliárd dollárt, a szállítás digitális fejlesztésére pedig 78 milliárdot költöttek a tavalyi év során, a gyártással foglalkozó cégek 178 milliárd dollárt fordítottak IoT fejlesztésekre világszerte az IDC üzleti elemző vállalat eredményei szerint. A terület térnyerése nem csoda: már számottevő arányban végzik robotokkal a legtöbb folyamatot, amelyek ezáltal precízebb, gyorsabb és költséghatékonyabb gyártótevékenységet jelentenek, azaz az üzleti teljesítmény kimutathatóan nő a digitalizáció fokának növekedésével. Ha pedig ezek a gépeket továbbfejlesztik, illetve újak lépnek a rendszerbe, az üzleti teljesítmény is nagyot nőhet.
A kilenc országban saját leányvállalattal rendelkező építőipari szigetelőanyagokat gyártó és forgalmazó Masterplast az elmúlt időszakban Szabadkán található üvegszövetgyárában hajtotta végre a legfontosabb korszerűsítést. Csak úgy, mint a legtöbb, a régióban található üzem, a szabadkai telephely is munkaerőhiánnyal küzd, ezért a további bővítéshez automatizáció szükséges, amely legkorábban 2018-ban fejeződik be.
Tibor Dávid, a cég ügyvezető igazgatója szerint hosszú távon a digitalizáció elkerülhetetlen a gyártással foglalkozó vállalatok számára: „A régióban a gyártástechnológia fejlesztése és a digitális rendszerek bevezetése jelenthet megoldást a munkaerőhiányra, azzal együtt, hogy természetesen fontos szempont a jelenlegi munkatársak megtartása is.” – mondta.
Annak ellenére, hogy a gyártás tőkeigényes, viszonylag magas belépési korláttal rendelkező piac, Tibor nem látja lehetetlennek, hogy új belépők sikerrel járjanak.
„A hazai cégek, véleményem szerint, élen járnak a legújabb gyártási technológiák alkalmazásában, ennek ellenére még van elég kapacitás a piacban az új belépők számára. Ehhez azonban nincs általános, örökérvényű igazság, főképp az egyre gyorsabban változó piaci körülmények között. Azt javaslom a most induló fiatal vállalkozóknak, hogy legyenek bátrak, mindig igyekezzenek újítani, és keressék a számukra elérhető hazai és nemzetközi támogatásokat, külső forrásokat. Ezek az összegek behozhatatlan különbséget jelenthetnek, aki pedig lemarad, az kimarad.” – tette hozzá Tibor.
Idén tizennegyedik alkalommal adja át az EY a megújult formában indított EY Az Év Üzletembere díjat, mely nem csupán egy elismerés, hanem egy átfogó, hosszú távú program, amelynek célja, hogy a hazai üzleti élet kiemelkedő szakemberei megosszák tapasztalataikat, közösen hozzájárulva egy új vállalkozói kultúra építéséhez. A bírálóbizottság a modern, ezredforduló utáni piaci tendenciák figyelembevételével hozta létre az új kategóriarendszert, melynek egyik pillére az Újgenerációs gyártástechnológiák különdíj. Az az elismerés azoknak a vállalkozóknak szól, akik élen járnak a korszerű információs, kommunikációs, gyártástechnológiai vagy logisztikai megoldások integrálásában, mely gyakorlatilag a gyártási folyamatok digitalizálását, robottechnológiák alkalmazását és automatizálást jelenti.
„Az új kategóriák bevezetése számos lehetőséget rejt magában, a vállalatok tevékenységük alapján sokkal jobban szegmentálhatók. Számtalan rejtett értékre, vállalati megoldásra derül fény, és ami a legfontosabb: az egyes kategóriákban egymással összemérhető vállalatok versenyeznek.” – véli Tibor Dávid. A 2007-es EY Az Év Üzletembere díj A jövő ígérete kategóriájának nyertese idén a Független Bírálóbizottságnak is tagja.
Az EY Az Év Üzletembere díj és a négy különdíj kategória nyerteseinek személye a november 30-án tartott gálavacsorán derül ki.
Iratkozz fel napi hírlevelünkre és kerülj képbe a média, az ügynökségi és a reklám világ legfontosabb híreivel.