- Hirdetés -

Budapest szárnyalt, vidéken csak túléltek a vendéglátósok

|

- Hirdetés -

Maguk mögött tudták a világjárvány és az árrobbanás okozta válságot a magyar szállásadók és vendéglátósok, de az ideális helyzetet még messze nem érték el. Budapest szárnyalt az idén, míg a vidéken ki kellett bírni, hogy a szezonban a fizetőképes magyarok most külföldre mentek. A vendégek visszatértek, az iparágat most a jövő kérdései foglalkoztatják: a jogszabályváltozások, a munkaerőhiány, a hatékonyság növelése, az új környezettudatos megoldások alkalmazása, és az energiatakarékosság. Ezek a kérdések állnak a kilencedik alkalommal megrendezett Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozó (SzÉSzT) középpontjában is.

Kilencedik alkalommal rendezik meg szeptember végén a Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozót. A hazai vállalkozások összefogásával létrejövő ingyenes szakmai rendezvény célja, hogy a szálloda és vendéglátóipar képviselőinek teret biztosítson a mélyreható szakmai információk megszerzésére, a lehetőségek feltérképezésére és a tapasztalatok cseréjére.

Aki talpon maradt jól járt – vonja le az elmúlt év tanulságát Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestülete elnöke, a SzÉSzT egyik előadója. Mint mondja, a Covid és az energiaárrobbanás kettős negatív hatására reagálva a vendéglátóhelyek 8 százaléka zárt be, és mintegy tízezerrel csökkent a foglalkoztatottak száma az ágazatban. Ám tavaly év vége felé a forgalom váratlanul elkezdett növekedni, a járvány megszelídülésének hatására a különböző céges és magánrendezvények iránt gyorsan nőtt a kereslet – októbertől már mindenki találkozni akart mindenkivel. Az év végi ugrás eredményeként a tavalyi egész éves forgalom volumenben már csak 4 százalékkal maradt alul a 2019-eshez képest, értékben pedig e felett volt. És ugyan mindehhez magasabb költségszint társult, de a forgalom jóval kevesebb üzletre és munkavállalóra jutott: az egy egységre jutó bevétel tehát nőtt. Idén ugyan csökkent a volumen, érződik a kereslet mérséklődése, de látszik, hogy a vendéglátás túl van a válságokon, és a bezárások helyett már inkább az óvatos új nyitások a jellemzőek.

Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke szerint a magyar turisztikai ágazat kifejezetten jó évet zár az idén. Ez kétségtelenül az ide – és ezen belül leginkább Budapestre – látogató külföldi turistáknak köszönhető, foglaltságban ugyan nem, ám bevételben már bőven elértük a járvány előtti szintet. A szakember szerint az idei szezon különlegessége, hogy az a hazai réteg, amely a növekvő árak ellenére megengedhetett magának hosszabb nyári üdülést, az idén – négy év bezártság után – inkább külföldre ment. Közben pedig valóban jelentett kiesést, hogy a társadalom egy másik része éppen a pihenésre szánt kiadásokat fogta kénytelenül vissza. „A szezon azonban ilyen, amíg nem volt ekkora az utasforgalom mindkét irányba, és a magyarok itthon nyaraltak a fővárosi piac volt rosszabb, a vidéki pedig jobb” – mondja az elnök. Szerinte abban lehet reménykedni, hogy az ősszel a magyar vendégek is visszatérnek.

A most elkövetkező időszakban azonban érdemes lesz azt is figyelni, milyen valós hatása lesz a SZÉP Kártya szabály-változásainak, hiszen a turisztikai ágazat védelme érdekében estleg szükség lehet az élelmiszer-vásárlásoknál akár egy plafon megállapítására is. Hasonló kérdés, hogy milyen új helyzetet teremt a fővárosi piacon a magánszállások újranyitása. Amíg a járvány idején 4-5 ezerre csökkent az AirBnB típusú szállások száma Budapesten, addig az idénre számuk ismét 14 ezerre nőtt – ezzel a fővárosban közel annyi, ha nem több ágyat kínálnak a magánszállások, mint a szállodák – miközben előbbiek jelentősen más költségszinten (leginkább az olcsóbb lakossági energiaárakkal) működnek. De hasonló változást hoz majd a vendéglátásban januártól az új betétdíjas rendszer bevezetése is, hiszen a visszagyűjtendő edényeket (mindent, ami egy decisnél nagyobb kiszerelésben van) külön tárolni és rendszerezni kell majd, ami egészen új helyzetet teremt a raktározásban és a hulladékkezelésben.

A Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozón többek között ezekről a kérdésekről három szekcióban (management, housekeeping, vendéglátás) párhuzamosan folynak majd az előadások, választ keresve a szakma mai kihívásaira. A különleges találkozónak egy különleges helyszín ad most otthont: a Birdies Rendezvényház Szentendrén, amelyet eleganciája, modernitása és az egyedi design megoldásai tesznek különlegessé. A ház és a hozzá kapcsolódó egyedi kialakítású dunai kikötő, a luxus kivitelű apartmanház, és a dunaparti szabad területek formabontó és egyedi helyszínt adnak az idén a SzÉSzT-nek.

A Vissza a természethez mottóval megrendezésre kerülő találkozó középpontjában a környezettudatos megoldások állnak – legyen szó bármely érintett területről. Ma már a környezettudatosság nem csak egy szlogen, hanem a vendégek alapvető elvárása, és a hatékonyság növelésének záloga is. A hatékony energiafelhasználás, a jól tervezett és szervezett munka nem csak a környezetet, de a pénztárcát is kíméli, miközben a vendégek számára is új minőséget ad – vélik a szervezők. És miközben a konferencia programjából természetesen nem maradhatnak ki az ágazat helyzetét értékelő előadások, a résztvevők olyan problémák megoldására is új válaszokat kaphatnak, mint a munkaerőhiány, a vendégek új elvárásainak kezelése, vagy az elektromos áram tárolásának a lehetőségei.

A szeptember 26-i konferencián a szálloda- és vendéglátóipari szakemberek számára a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligencia a hazai magánegészségügyben

Technológiai innovációt vezet be a Doktor24 a betegellátás területén. A magyar-osztrák egészségdigitalizációs startuppal, a XUND-dal közösen fejlesztett egészségügyi asszisztens egy platformon képes tüneteket elemezni és konkrét megbetegedések gyanúját ellenőrizni. Ezzel a megoldással a páciensek...

A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna

Az informatika az életünk alapvető eszköze, amely a mindennapjainkban és az üzleti világban is meghatározó szerepet játszik. Ennek tudatában azt gondolhatnánk, hogy az IT menedzsment jelenleg minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb prioritás. Ennek...

Fontos ügyért futhatunk a hétvégén

Idén harmadik alkalommal rendezi meg az iRUNmore Futóegyesület és az AVON a Fuss MELLettünk! elnevezésű közösségi futását, amely célja, hogy minél több nő figyelmét felhívja a mellrákszűrések és az önvizsgálat fontosságára. Az ingyenes programon...

Magához tért a használtautó-piac

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon 72 500 személygépkocsi cserélt gazdát augusztusban, ami 2,9 százalékkal haladja meg a tavaly augusztusi szintet. Míg 2023 első félévében az adásvételek száma gyakorlatilag végig elmaradt az...

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Kevesebbet költünk, de azért még reménykedünk

Az elmúlt évben tapasztalható kedvezőtlen gazdasági fejlemények egyre több háztartás mindennapjaira és terveire vannak hatással: 10-ből 9 magyar jelentősen visszavett a költekezéseiből és ugyanennyien gondolják úgy, hogy a gazdaság egyhamar nem áll helyre. A...

Hatalmas felmondási hullám jöhet

A válaszadók 62 százaléka tervezi elhagyni munkahelyét a közeljövőben, legtöbben magasabb fizetésért váltanának – derül ki a Work Force HR szolgáltató legfrissebb felméréséből. A cég nem csupán munkavállalói oldalról, de üzleti partnerei között is...

Összefogtak az amerikai streaming szolgáltatók

Streaming Innovation Alliance néven új szervezetet hoztak létre a vezető amerikai streaming szolgáltatók, köztük a Netflix, a Disney, a Comcast, a Warner Bros. Discovery és a Paramount. Az összefogás célja, hogy eredményesebben lobbizzanak a...

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Újabb műsorvezetők csatlakoztak a társkereső show-hoz

Hétfőn 20 órakor indul a taktikai társkereső reality, amit egy élő kibeszélőshow, később pedig egy filter nélküli különkiadás követ.Október 2-án, hétfőn 20 órától indul a VIASAT3 taktikai párkereső műsora, a Szingli vagy svindli. A...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Közösségi közlekedésre buzdít a Westend

Új eszközökkel bővítette mobilitási parkját a város szívében található Westend. A bevásárlóközpont ezzel szeretne még több alternatív lehetőséget biztosítani közönségének. Továbbra is arra bátorítják látogatóikat, érkezzenek a közösségi közlekedés valamelyik kényelmes és fenntartható eszközével,...

Mesterséges intelligencia a hazai magánegészségügyben

Technológiai innovációt vezet be a Doktor24 a betegellátás területén. A magyar-osztrák egészségdigitalizációs startuppal, a XUND-dal közösen fejlesztett egészségügyi asszisztens egy platformon képes tüneteket elemezni és konkrét megbetegedések gyanúját ellenőrizni. Ezzel a megoldással a páciensek...

A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna

Az informatika az életünk alapvető eszköze, amely a mindennapjainkban és az üzleti világban is meghatározó szerepet játszik. Ennek tudatában azt gondolhatnánk, hogy az IT menedzsment jelenleg minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb prioritás. Ennek...

Fontos ügyért futhatunk a hétvégén

Idén harmadik alkalommal rendezi meg az iRUNmore Futóegyesület és az AVON a Fuss MELLettünk! elnevezésű közösségi futását, amely célja, hogy minél több nő figyelmét felhívja a mellrákszűrések és az önvizsgálat fontosságára. Az ingyenes programon...

Magához tért a használtautó-piac

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon 72 500 személygépkocsi cserélt gazdát augusztusban, ami 2,9 százalékkal haladja meg a tavaly augusztusi szintet. Míg 2023 első félévében az adásvételek száma gyakorlatilag végig elmaradt az...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...

A felelős márka szerepe soha nem volt olyan fontos, mint ma

Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van – mondta el...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....