A Külgazdasági és Külügyminisztérium támogatásával és a HIPA közreműködésével 2021. szeptember 30-ig összesen 120 fővel, 169 főre bővíti kutatási és fejlesztési részlegét a Siemens Mobility Budapesten. Az elért létszámot minimum az ezt követő további két évben megtartja. A 816 millió forint támogatást a cég a kötöttpályás közlekedés digitalizációja projekt megvalósítására használhatja fel.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium, mint Támogató a kutatás-fejlesztési célú támogatási program keretében 816 millió forint vissza nem térítendő pénzbeli támogatást nyújt a Siemens Mobility részére „A kötöttpályás közlekedés digitalizációja” projekt megvalósítására, a projekt kivitelezéséhez szükséges létszám biztosítására. A támogatás lebonyolítását a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség végzi.
A Siemens Mobility Kft. budapesti K+F központjának munkatársai már közel harminc projektben dolgoznak a vasúti világpiacra szánt, csúcstechnológiás termékek fejlesztésén. Ezek közt vannak a hazai kötöttpályás piacon megjelenő megbízásaik is. E részleg dinamikus növekedését segíti elő a magyar állam. A támogatás segítségével 120 olyan munkahely teremthető, ahol az újonnan felvett, ambiciózus mérnökök és programozók a vasúti szakma legmodernebb fejlesztési feladatain dolgozhatnak és egyúttal hozzájárulhatnak a fenntartható, környezetkímélő közlekedési módozatok elterjedéséhez.
A vasút a közlekedés gazdaságos, biztonságos és környezetkímélő módozata, de e versenyelőny jövőbeni megtartásához élnie kell a legkorszerűbb technikai vívmányok biztosította új lehetőségekkel. A Siemens mindig is élen járt a korszerű megoldások alkalmazásában, így az utóbbi időben a fejlesztései a digitalizáció és az IoT („dolgok internete”) irányába fordultak. Magyarországon is létesült egy olyan fejlesztő központ, amelynek munkatársai olyan jövőbemutató termékek, műszaki megoldások fejlesztésében vesznek részt, melyekkel vasútjainkon a következő 5-10 évben találkozhatunk majd.
A támogatott projekt keretében az alábbi megoldások fejlesztésére kerül sor:
Járművezetőt támogató információs rendszerek és asszisztensek, melyek segítségével megvalósítható a járművek autonóm működésének különböző szintjei akár a teljesen autonóm, járművezetőt sem igénylő üzem is (t.i. Grade of Autonomy besorolás szerinti GoA-4 szint).
Az üzembiztonságot és megbízhatóságot fokozó diagnosztikai rendszerek, melyek széleskörű integrált adatgyűjtéssel és elemzéssel érik el, hogy a karbantartási munkák optimális módon előre tervezhetőek legyenek, és az esetleges meghibásodások minél kisebb fennakadást, esetleg veszélyhelyzetet okozzanak a vasútüzemben.
A vasútüzem rugalmas konfigurálhatóságát lehetővé tevő mérnöki rendszerek, melyekkel egyrészt a teljes vasúti infrastruktúra egységes szerkezetben, integráltan tervezhető, másrészt a szabványos interfészek alkalmazásával egy teljesen heterogén járműpark egységes és rugalmas konfigurálása érhető el.