Az internetre költöznek a céges karácsonyi partik, a vállalatok ezen a fórumon keresztül tudják megköszönni kollégáik egész éves munkáját. Az év végi online bulira több kreatív lehetőség is adódik, az elmaradó élő eseményen megspórolt pénzt pedig vagy jutalmazásra, vagy jótékony célokra fordítják a vállalatok.
Épp négy évvel ezelőtt, a 2016-os esztendő utolsó Marketing&Media lapszámában írtunk a céges karácsonyi partikról, hogy mik a legnépszerűbb bulihelyek, illetve programok ezeken az eseményeken. Mivel az idén a helyszínek sem állnak rendelkezésre, és a járványhelyzet miatt nem is engedélyezett tízfősnél nagyobb rendezvényt tartani, így a szokásos év végi buli, közös szórakozás sok vállalatnál elmarad.
Pedig a céges tréningekkel, csapatépítő programokkal foglalkozó Eureka Games szerint a pandémia ellenére szükség van valamiféle csapatépítésre akár az irodában, akár online formában. Mivel a fizikai távolság nem teszi lehetővé a valódi kapcsolódást, így a tartós otthonlétben lévő csapat szétesik. Jó néhány cég van a piacon, amely a résztvevők száma, kor-összetétele és a rendezvényre szánt büdzsé nagysága alapján személyre szabottan állít össze év végi online vállalati bulit. Ebben a mostani, különleges időszakban is nagy az igény arra, hogy meglegyen az együtt dolgozók karácsonyi hangulata, hogy legyen egy fórum, amelyen a vezetőség megköszönheti az elmúlt időszakot, a feszítettebb tempót, a home office-ban megnyúlt munkaidőt és teljesítményt.
Internetes programok
A legtöbb netes céges karácsonyi partit az ünnep előtti utolsó teljes munkahéten tartják, és a legnépszerűbb programok közé tartozik az online szabadulószoba, de van, ahol a vállalatok ismeretterjesztő előadásokkal, fejlesztőtréningekkel, színházi előadásokkal, koncertekkel ajándékozzák meg dolgozóikat. A legtöbb online céges parti legfeljebb két-, vagy internetes főzős program esetén háromórás.
A virtuális közös borkóstolók, gasztro workshopok és kézműves-foglalkozások jellemzően előre kiküldött hozzávalókból készülnek, miközben a résztvevőket az interneten keresztül ismert séfek, gasztrobloggerek irányítják. Nagyon népszerű a netes borkóstoló, amelynek során egy kisebb társaság leül a gép elé a megrendelt borokkal, az interneten keresztül közösen kóstolják őket és beszélgetnek az italokról egy borszakértő segítségével.
De létezik már online szabadulószoba is, ahol különböző helyszíneket járhatnak be a csapat tagjai, és ha nem is személyesen, de együtt élhetik át a kiszabadulás élményét. Ezek mellett keresettek az online kvíz-show-k vagy az ételkóstolók, amikor az alapanyagot szintén házhoz szállítják, és neten keresztül lehet megosztani egymással az élményeket.
A csapatösszetartás a Magyar Telekomnál is nagyon fontos, és az idén digitális eszközök segítségével tartják meg az év végi online rendezvényeiket. „Amellett, hogy a vállalat egésze számára, több ezer kollégánk részvételével tervezünk közös évértékelő fórumot az online térben, az egyes csapatok, szervezeti egységek is szerveznek többé-kevésbé formális digitális találkozókat. Úgy érezzük, az idén különösen fontos év végén visszatekinteni az elmúlt időszakra és közösen elismerni kollégáink erőfeszítéseit, így azt gondoljuk, online, biztonságos keretek között mindenképpen helye van a vállalati karácsonyi rendezvényeknek” – mondta el Kutas István vállalati kommunikációs igazgató.
Attól, hogy minden az online térbe költözött, a vállalati partik terén továbbra is van tere a kreativitásnak, az egyéni, cégre szabott programoknak. „Az ügyfeleink nagy része fontosnak tartja, hogy elérje azokat a márkacélokat, amelyekhez eszközként eddig az élő rendezvényeket használta. Ezen célokhoz B2B és B2C területen is jól használható eszköz az online event, amelynek jellege leggyakrabban (költség- és időkerettől függően) egy online kommunikációs platformon zajló esemény, ami inkább egy nagy létszámú meetingre hasonlít. A nagyobb volumenű online eventek már stúdióból, élő bejelentkezéssel, egy egyedi felületre streamelve zajlanak és egy tévéshow-hoz hasonló vizuális élményt nyújtanak” – mondta Duca Andrea, a HD Group managing partnere.
Reményt keltő jövő
A vakcina minél előbbi megjelenésével az élő rendezvények piaca is újraindulhat, a legoptimistábbak már március-áprilisra terveznek. „Azt gondolom, hogy a szakma nagy része jelenleg kora nyári indulással számol. A nagy nemzetközi események, például a kongresszusok, amelyek utazással járnak, valószínűleg később indulnak el, mint a helyiek. A digitális eszközök rutinszerű használata révén úgy gondoljuk, hogy az élő eseményeken mostantól mindig lesz live stream, tehát ezek az eventek hibriddé válnak” – mondta el Duca Andrea.
Baross Gábor
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media idei utolsó számában olvasható, amelyben a szerkesztőbizottság tagjai, a hazai média- és reklámpiac és a digitális szektor meghatározó vezetői, illetve a legnagyobb hirdetők vezetői is értékelik 2020-at, illetve beszélnek az ünnepi és jövő évi terveikről.