COVID-19 hatása a technológiára, médiára és távközlésre

A technológiai, média- és távközlési (TMT) ágazatban a COVID-19 gazdasági hatása nagyrészt semleges volt, sőt egyes iparágakban pozitív – derül ki a PwC közép- és kelet-európai régióra kiterjedő, közelmúltban készült elemzéséből.

„A világjárvány tragikus következményekkel járt emberek milliói számára: sokakat közvetlenül érintett a vírus, vagy a vírus terjedésének megállításához szükséges korlátozó intézkedések miatt szenvedtek, sokan pedig elveszítették állásukat. A válság ugyanakkor a globális gazdaság digitális átalakulásának óriási felgyorsulásához is vezetett” – mondta Zaránd Miklós, a PwC Magyarország Technológiai, média- és távközlési csoportjának igazgatója.

Az elemzést nemrég mutatták be részletesen egy online, regionális PwC TMT-rendezvény keretében, amelyen meghívott előadóként vett részt Daniel Dines, a robotizált folyamatautomatizálási szektor vezető vállalatának, a UiPath-nak vezérigazgatója.

Az iparág legsúlyosabban érintett piaci szegmense a hagyományos média- és szórakoztatóipar: a mozik, színházak és koncerttermek a járványhelyzet miatt mind bezártak. A hagyományos reklámipar gyors lejtmenetével egyidőben váltás történt a digitális hirdetések irányába, amelynek a legnagyobb nyertesei többek között a Google és a Facebook.

A technológiai, média- és távközlési (TMT) ágazat egyik nyertese a digitális média- és szórakoztatóipari szegmens, ami erőteljes erősödést mutatott az elmúlt időszakban, köszönhetően a lekérhető videószolgáltatási platformok iránti érdeklődés növekedésének és a játékágazatban tapasztalható letöltésszám-emelkedésnek.

Hasonlóan a digitális szegmenshez, a távközlési szolgáltatók tevékenysége is növekedett az adatforgalom fellendülése miatt, miközben a technológiai vállalatok vegyes hatást tapasztaltak: a B2B technológiai termékeket kínáló cégeket a válság negatívabban érintette, mint a B2C-ket.

„A fogyasztói magatartás változásait a tőzsdék is tükrözték: a nagy technológiai társaságok jelentősen növelték piaci tőkeértéküket, és sokkal gyorsabban magukhoz tértek a márciusban elkönyvelt kezdeti veszteségek után, felülmúlva az általános piaci indexeket is. Ennek ellenére a helyzet bonyolultabb a technológiai startup-vállalkozások számára, mivel sokan közülük likviditási problémákkal küzdenek. A közeljövőben konszolidációs hullámot láthatunk a technológiai, média- és távközlési (TMT) piacon, ahol a nagy szereplők, köztük a jelentős készpénzállománnyal rendelkező távközlési szolgáltatók megragadják a lehetőséget piaci jelenlétük növelésére a gyorsan fejlődő technológiai szegmensekben” – tette hozzá Zaránd Miklós.

A PwC eseményén Daniel Dines, a UiPath vezérigazgatója rámutatott arra is, hogy a COVID-19 válságban több lehetőség rejlik Közép- és Kelet-Európa számára, mint Nyugat-Európa számára.

„Lehetőségünk nyílik arra, hogy egy generációt átugorjuk a digitális technológiai és a távmunkával kapcsolatos fejlesztésekben, ha gyorsan cselekszünk, és nem hagyjuk ki azt a lehetőséget, amelyet a digitális átalakulás ezen hulláma hoz” – tette hozzá Dines.

„Összefoglalva: a digitális gyorsulás jelen hulláma rengeteg lehetőséget kínálhat a TMT-szektorban működő vállalkozások számára, de óvatosnak kell lenniük, mielőtt ismeretlen vizekre eveznének, hiszen a válság még nem múlt el” – mondta Zaránd Miklós.