Gyenge wifi, koszos szoba, WC lehúzás és más láthatatlan üzemzajok - ezek azok a tényezők, amelyek a magyar utazót a legjobban zavarják egy szállodai tartózkodás során - derül ki a haladó épületgépészeti megoldásokat kínáló Wavin felméréséből. Az olyan negatív “hang-élmények”, mint egy hangos vízvezeték, vagy rosszul bekötött klíma minden 10. pihenni vágyónak tette már tönkre az utazását. Milyen zajok irritálnak minket a legjobban utazás során? Jelezzük-e, ha baj van? A 2300 kitöltő részvételével végzett felmérés ezeknek járt utána.
Mennyire bosszantó, ha nem működik a wifi a hotelben, pedig ezért fizettünk! Valóban, ez az egyik legzavaróbb faktor az utazók szerint, ha nincs jel. De ennél is fontosabb, mondhatni alap, hogy a kivett szoba, apartman tiszta legyen, amit az 1-5-ig terjedő skálán 4,73 pontra értékeltek a kitöltők a Wavin felmérésében. Dobogós helyen végzett még a csend is (3,75 pont)! Az életkor előrehaladtával a kitöltők egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak annak, hogy a helyszín nyugodt, zajmentes legyen. Ők azok az utazók, akik egy hangos szállás miatt akár örökre elfordulnak egy-egy szálláshelytől.
Sokféle zaj lehet, ami tönkreteheti a pihenést, a Wavin felmérése a szállásokon előforduló zajok forrásának is utánajárt. A válaszadók körében a többi vendég által keltett hangok és az üzemzajok a legzavaróbbak, az utcafrontról érkezők pedig a legkevésbé. A többi vendég által keltett zajok életkortól függetlenül közel azonos mértékben zavarják a válaszadókat, míg a második leginkább kellemetlen hangforrásra, vagyis az üzemzajokra 26 éves kor felett egyre inkább növekszik a kitöltők érzékenysége. Azokat bántják leginkább ezek a benti zörejek, - mint pl. csövek hangja, WC lehúzás - akik többször utaznak és magasabb kategóriájú szállásokat választanak. Amiből következtetni lehet: az árkategória növekedésével egyre kevésbé megértőek a pihenni, feltöltődni vágyó utazók.
Amikor úgy érezzük, hogy a fejünknél zuhanyoznak a szomszéd szobában, arra nem azt szoktuk mondani, hogy felejthetetlen élmény. A hazai felmérésből kiderült, hogy a kitöltők 30%-a tapasztalt már üzemzajt a szállodában. A válaszadók közül a legtöbben a vízvezetékekre panaszkodtak, valamint a zuhanyzás során a falakon átszűrődő hangokra. A régi, vagy rosszul bekötött klímaberendezések keltette zajok is a legemlékezetesebbek közé tartoztak, ám nem a jó fajtából. A kitöltők 11 százaléka válaszolt úgy, hogy az ilyen jellegű “hang-élmények” már rontották el a pihenését. Vagyis minden 10. pihenni vágyó embernek tette már tönkre az utazását egy szállásához, hotelhez köthető zaj.
Ugyanakkor már vannak olyan hotelek, akik figyelembe veszik, hogy az üzemzajok a vendégek pihenésére és ezzel együtt az idegrendszerére is hatást gyakorolnak és például olyan zajcsökkentett lefolyó rendszereket alkalmaznak, amelyek magas hangelnyelő tulajdonságokkal bírnak, így jelentősen csökkentve a láthatatlan forrásból jövő üzemzajokat.
Egyes szállodák régóta kísérleteznek alternatív módszerekkel, amik segítségével minimalizálhatók a szobákba beszűrődő zajok, zörejek. Egyes helyeken a helyiségben zajló környezeti zajszintet figyelik meg egy kis szobai, érzékelőket tartalmazó egységgel. A doboz észleli a zaj váratlan növekedését, az érzékelőktől begyűjtött adatok azonnal eljutnak a szállodába, így a személyzet proaktívan intézkedhet még azelőtt, hogy a vendégeket irritálni kezdhetnék a zajok.
Érdekes aspektusa a felmérésnek, hogy bár zavaró hatásként éljük meg, a hotelekben történt kellemetlenségeket, kis mértékben szoktuk ott a helyszínen, a recepción jelezni. A digitalizáció lehetővé teszi, hogy a hotelről online is véleményt formáljon az elégedett, vagy éppen kritikus vendég. Ahogy a Wavin kutatásából kiderült, a 26-45 év közöttiek időt és energiát nem kímélve gyakran megírják tapasztalataikat, és értékelik online a szállást. Ők ugyanaz a fizetőképes korosztály, akiket a legjobban zavarnak a más vendégektől érkező negatív hang-hatások és üzemzajok. A legnagyobb arányban (78%) ők választanak emiatt másik szállodát is.
Így a szállásadóknak érdemes mind a hotel belső hangjaira, mind pedig az utazók utólagos hangjára, kritikájára figyelni.