Lecsengett a fesztiválszezon, azonban a Business Lounge július végi adásában a népszerű hazai rendezvényekről beszélgettek a radiocafén. A Spotify-on most visszahallgatható ez a rész is, melynek vendégei Valde Orsolya, a Paloznaki Jazzpiknik alapítója és Garam Tamás, a Sziget Zrt marketingigazgatója voltak.
A Paloznaki Jazzpiknik tízezer fő alatti esemény, vagyis butikfesztiválnak számít, ahová főként magyarok látogatnak el, de egyre növekvő arányban érkeznek a környező országokból, sőt, Amerikából is. A dráguló balatoni szállások ellenére is jönnek, ennek kulcsa Valde Orsolya szerint az, hogy kultzenekarokat léptetnek fel a Jazzpikniken, “akiknek fanatikus külföldi tábora van”. Az alapító arról is mesélt, hogy évek óta ugyanolyan a jegyeladási görbéjük, így egyrészt látják, hogy nem csökkent az érdeklődés irányukban, másrészt “még mindig magas a helyszíni jegyeladás mértéke”. Utóbbi a jegybevételük általában 30 százalékát jelenti minden évben, ami nagyon sokat számít.
Tavaly ezt a rossz időjárás miatt részben elvesztették, így felmerül a kérdés: van-e mód, hogy bebiztosítsák magukat ez ellen? Valde elmondása szerint itthon sokkal kevesebb lehetőség van ilyen fajta megoldásokra a biztosítótársaságoknál, mint külföldön, így sokszor rizikót vállalnak.
Hiába a név, a Jazzpiknik már nem csak a műfaj rajongóinak kedveskedik, hiszen tudják, hogy ezzel csak egy réteget szólítanának meg. Valde Orsolya elmondta, hogy épp ezért egy ideje már tudatosan építik a marketingjüket.
A Sziget Zrt marketingigazgatójával folytatódott a műsor, Garam Tamást rögtön arról kérdezték, hogy milyen igények hívták életre a jegyáremelkedés egyértelmű kommunikálását? A szakember szerint ennek praktikus oka van, ugyanis ezzel sokszor rá tudják venni a vásárlásra az utolsó pillanatig hezitáló vendégeket. Jegyeladás tekintetében ő azt mesélte, hogy a Sziget előtt egy hónappal már pontosan látják a várható részvételt, ilyenkor leginkább már csak napijegyeket vesznek a magyarok. Az is tapasztalat, hogy a fesztivál után egy 48 órás akció kereteiben sokan megveszik a következő évi rendezvény early bird bérleteit - akár 25-30 %-ukat is.
A Sziget, méretét, műfajait és közönségét is tekintve különbözik a Jazzpikniktől, a vendégeket tekintve “nagyjából fele-fele az arány a külföldiek és a magyarok között”, a legstabilabb például a holland piac. Kommunikációjukat tekintve fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy a Sziget nem koncertek sorozata, a belépőért cserébe sokkal többet kapunk, mint három-négy fellépés. Még a kommunikációnál maradva: az, hogy “mi a stratégia, egyértelműen itt dől el Budapesten”, hiába lettek egy holding részei.
Hogy ugorja meg egy fesztiválszervező a vendéglátóipar fluktuációját? Mennyire nehéz fenntartani a jó viszonyt a helyszín környékén lakókkal? Használnak-e MI-t a jegyértékesítésben? Kell-e a társadalmi, gazdasági változásokra a kommunikációs stratégiában is reagálni? A válaszok az adásban hallhatóak.