- Hirdetés -

Csökken tavalyhoz képest a műszaki cikkek piaca

|

- Hirdetés -

Az idei első félévben az előző év azonos időszakához képest a műszaki fogyasztási cikkek (TCG) globális piacának értéke 5,5 százalékkal, 413 milliárd dollárra csökkent a GfK elemzése szerint. A 2022-es teljes évre előre tekintve a piackutató hasonló mértékű visszaesést prognosztizál.

A növekedés mérséklődése a 2021-ben elért értékesítési rekordhoz és magas referenciaértékekkel szembeni indexálásnak köszönhető. Ennek ellenére a piaci érték még mindig a 2019-es világjárvány előtti szintek felett van.

Globálisan a TCG termékek iránti kereslet 2022 első hat hónapjában lassult, mivel a piacok továbbra is alkalmazkodtak a visszatérő COVID-hullámok, a magas infláció, az ellátási lánc zavarai és az ukrajnai háború hatása által jellemzett makro-környezethez. A fogyasztói költések is megváltoztak: a világjárvány kezdetén népszerű informatikai és háztartási gépek növekedése idén csökkenni kezdett a 2021-es nagyon erős bázisszámokhoz képest. A globális eladások mínusz 5 százalékkal csökkentek az informatika és mínusz 6 százalékkal a háztartási kisgépek esetében.

A TCG szektorok közül a háztartási nagygépek, köztük a légkondicionálók teljesítettek a legjobban, mindössze mínusz 3 százalékos visszaeséssel. A szórakoztató elektronika (mínusz 7 százalék) és a telekom (mínusz 6 százalék) szintén csökkent a piaci lassulás és a magas 2021-es bázis miatt.

A csökkenő kereslet másik oka az átlagárak emelkedése. 2022 júniusában a teljes TCG piacon az eladási árak 26 százalékkal emelkedtek, a világjárvány előtti 2020. januárhoz képest. Ez elsősorban a termékösszetétel változásának: a prémium és belépőszintű termékek irányába történő polarizációnak, valamint további tényezőknek az együttes hatása. Mivel a gyártók termelési költségei emelkednek, kénytelenek vagy a haszonkulcsot csökkenteni, vagy a magasabb költségek egy részét a fogyasztókra hárítani - ami tovább fokozza az inflációt.

A 2022-es GfK Consumer Life tanulmány szerint a fogyasztók 43 százaléka világszerte úgy véli, hogy most jobb kivárni, nem pedig TCG terméket vásárolni. Természetesen a vásárlási dinamika a különböző régiókban eltérő, míg Nyugat-Európa és a fejlett ázsiai régió egyaránt mínusz 11 százalékkal csökkent, addig a Kína nélküli feltörekvő ázsiai és a közel-keleti régióban növekedés tapasztalható.

Szemben a globális trenddel

Magyarországon az első félévben a globális piaccal ellentétben értékben növekedést tapasztaltunk a műszaki fogyasztási cikkek piacán. A GfK Hungária által mért termékcsoportok összesen 18 százalékkal több bevételt realizáltak, mint egy évvel ezelőtt. A bevétellel ellentétben viszont volumenben 4 százalékkal csökkent a hazai piac.

A növekvő árakat a korábban említett tényezőkön kívül a forint gyengesége is befolyásolta. A legnagyobb értékbeni növekedést a háztartási nagygépek szegmens érte el hét százalékos volumenbeni bővülés mellett, a legkevésbé pedig az IT termékek nőttek forgalom alapján csupán 3 százalékkal, míg volumenben közel 12 százalékot csökkentek.

Kevesebb tévét vesznek

2022 első hat hónapjában a csökkenő kereslet miatt az olyan kategóriák, mint a televízió, mínusz 6 százalékkal csökkentek 2021 azonos időszakához képest. Ez minden kijelző-méretet érintett, kivételt csak az olyan hiánypótló termékek jelentettek, mint a játékra alkalmas TV-k vagy a Mini LED-ek.

Az informatikai piacon a notebookok értékesítése 5 százalékkal, a monitoroké pedig 3 százalékkal csökkent, részben a világjárvány miatti korlátozások enyhülése és az irodai munkavégzéshez való egyre nagyobb mértékű visszatérés miatt. Ez a tendencia a GfK európai B2C disztribútori  adataiban is megfigyelhető, a monitorok (1 százalékkal) és a mobil PC-k (15 százalékkal) estek vissza az első félévben.

2021-ben a TCG-piac egyik fő mozgatórugója a prémiumizálás volt, ez azonban 2022 első felében szünetelt, mivel az emelkedő árak és az infláció egyre több fogyasztót kényszerített alternatív termékek vásárlására, hogy a költségkeretein belül maradjon. Ennek ellenére bizonyos fogyasztói csoportok még mindig hajlandóak magasabb árat fizetni a magas minőségű eszközökért, ha a prémium termék nagyobb kényelmet, teljesítménybeli előnyöket kínál, vagy támogatja a fogyasztó személyes értékeit - például a környezettudatosságot. Ennek köszönhetően néhány innovatív, mindennapokat megkönnyítő vagy környezetbarát prémium termék esetében 2022 első felében tovább nőttek az eladások.

A háztartások pénzügyi bizonytalansága világszerte hónapról hónapra nyilvánvalóbbá válik, a május és a június a 2022-es év eddigi leggyengébb hónapja volt. Az év végi értékesítés azonban reményt ad, mivel az olyan nagy események, mint a labdarúgó-világbajnokság, valamint az olyan promóciós időszakok, mint a Single's Day (Szinglik Napja) és a Black Friday felzárkóztató hatást generálhatnak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Béremelésről döntött a Tesco

Sikeresen megállapodott a 2023/24-es üzleti évre vonatkozó bérfejlesztésről a Tesco-Global Áruházak Zrt. és a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ), valamint az Egyenlő.hu – a modern szakszervezet. A Tesco idén 5,7 milliárd forintot fektet az áruházakban...

Díjazták a Néprajzi Múzeum alkalmazását

A digitális gondolkodás és a digitális megoldások újszerű, innovatív, ötletes megvalósítását díjazó Pixel Perfect Awards megmérettetésen kiosztott 6 arany elismerés közül egyet a Néprajzi Múzeum gyűjteményeire épülő Motívumalkotó alkalmazás nyert el 2023. január 25-én....

A nőké a főszerep az HBO-n

Ebben a hónapban az HBO csatorna középpontjában a fantasztikus nők állnak. Újabb thriller érkezik a Cinemaxra, ufókkal találkozhatunk a Discoveryn.Jön Emma Thompson főszereplésével készült Minden jót, Leo Grande (02.05), Kristen Stewart a Spencerben (02.12)...

Fizetős streaminggel pörög az európai piac

Az európai piac 100 legnagyobb audiovizuális szolgáltatója kétszer olyan gyors növekedést tudott felmutatni a 2016-2021 közötti időszakban, mint a piac egésze – derül ki a European Audiovisual Observatory nevű szervezet elemzéséből. Bár a teljes...

Már naponta 2,5 óra megy el közösségi médiára

A jelek szerint ismét változóban van a felhasználók online viselkedése, miközben az interneten töltött idő csökkent az elmúlt egy évben, a közösségi média oldalakra még több időt szánnak. A „Digital 23” jelentésből kiderült az...

Már kevésbé tartunk az inflációtól

Januárban minimálisan mértékben, de harmadik hónapja emelkedett a GKI konjunktúraindexe. A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint a fogyasztói bizalmi index javulása e negyedév alatt összesen is hibahatáron belüli,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Cápák között nézettség 2023 január

Főműsoridőben fordított az RTL

Az esti sávban és a kereskedelmi célcsoportnál az RTL átvette a vezetést a TV2-től. Minden más felosztásban azonban továbbra is piacvezető a TV2 és csoportszinten is vezetnek. A műsoros toplista élén a Cápák között...

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...

Azon dolgozunk, hogy kitörjünk az építőipari skatulyákból és vonzóvá tegyük az építőipart

Hogyan látja vezetőként marketing szempontjából a 2023-as évet a friss Signature CEO díjas Vida Tamás, a KÉSZ Csoport vezérigazgatója? Milyen kihívásokkal szembesülnek külföldi terjeszkedés során, felfedezhetőek az egyes régiókban különbségek vásárlói attitűd szempontjából? Többek...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Forradalmi újítás a műanyag újrahasznosítására

A Procter & Gamble elkötelezett a fenntarthatóság és a technológiai fejlődés mellett, mindez erőteljes befolyással bír globális partnerségeinek kialakításában is. Az idei Világgazdasági Fórum panelbeszélgetésein bemutatták többek között együttműködésüket a PureCycleTM újrahasznosítási rendszerrel, saját...

Nem tud mit kezdeni a használt sütőolajjal? – Itt egy új lehetőség

Használt sütőolaj gyűjtésére és tárolására alkalmas konténereket telepített országszerte 40 üzemanyagtöltő állomásán az OMV olajtársaság. A kihelyezett tárolókban a lakosság csavarzáras PET palackokban biztonságosan lerakhatja a használatra már alkalmatlan zsiradékot – írja az MTI a...

Fiatalok fenntarthatósági törekvéseit segíti a Mercedes

A márka egy Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé árveréséből származó bevételt a beVisioneers: The Mercedes-Benz Fellowship ösztöndíjprogram támogatására ajánlja fel. A kezdeményezés egy globális ösztöndíjprogram, amely évente akár 1000 fiatalnak nyújt támogatást olyan projektek...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....