- Hirdetés -

Csökkent a koronavírushoz köthető kibertámadások száma

|

- Hirdetés -

Bár a világ egy járvány sújtotta télre készül, úgy tűnik, hogy a koronavírus legalább a számítógépes bűnözés közegében kezd veszíteni az erejéből. Mivel a koronavírushoz kapcsolódó csalik, átverések az idő múlásával hatásukat vesztették, a bűnözők szemmel láthatóan visszatértek az alapokhoz 2020. harmadik negyedévében. Van azonban egy terület, amire a járvány továbbra is hatással van: ez pedig az Otthoni munkavégzés és azon belül is a Távoli Asztali Protokoll (Remote Desktop Protocol, RDP) sebezhető kapcsolatai, annak számos biztonsági kihívásával együtt. Megérkezett az ESET legfrissebb, harmadik negyedévet összegző kártevőkörképe.

Az ESET vírusészlelési adatai szerint a céges hálózatok esetében a Távoli Asztali Protokoll (Remote Desktop Protocol, RDP) sebezhető kapcsolatai jelentik a fő kockázatot: az áldozatok érzékeny adatainak ellopása és a feloldókulcsért, valamint a nyilvánosságra hozatal megelőzéséért követelt váltságdíj nagyon jövedelmező támadástechnika lett. Így nem csoda, hogy az RDP-támadások száma folyamatosan növekedett már az év első felében is, a harmadik negyedévben pedig az ilyen jellegű támadási kísérletek további 37%-kal emelkedtek a megcélzott egyéni ügyfelek tekintetében. A nagyarányú emelkedés vélhetően annak a következménye, hogy a világjárvány idején egyre több, nem megfelelő biztonsági védelemmel rendelkező homeoffice rendszer csatlakozott az internethez, és a bűnözők valószínűleg a zsarolóvírus-bandáktól merítettek ihletet az RDP támadásokhoz.

Az ESET jelentéséből az is kiderül, hogy a zsarolóvírusok történetében ebben a negyedévben találkoztak először olyan esettel, amikor egy támadást emberölésként vizsgáltak, miután meghalt egy zsarolóvírus által megtámadott kórház betege. Már a korábbi támadásoknak is drasztikus hatásai voltak: a lekapcsolt levelező szerverek miatt csak telefonon és faxon folyhatott a kommunikáció, csak személyesen lehetett leleleteket átvenni, akadozott a betegfelvétel, illetve a leállások miatt műtéteket is el kellett halasztani, de halálesetek az előző incidenseknél korábban még nem történtek.

Egy másik meglepő fordulat pedig a kriptobányászat újjáéledése volt, mely korábban hét egymást követő negyedévben is csökkenő tendenciát mutatott.

Sok más is történt a harmadik negyedévben: az Emotet újbóli színrelépése, az androidos kéretlen reklámok és a banki kártevők számának folyamatos növekedése mellett nem csitult, sőt folyamatosan növekedett a kéretlen e-mail támadások száma is. Ezeknél közismert csomagkézbesítő és logisztikai vállalatok nevével visszaélve küldenek megtévesztő üzeneteket, melyeknél vagy a melléklet vagy a hivatkozott link tartalmaz rosszindulatú, legtöbbször valamilyen Microsoft Office állomány sérülékenységét támadó programot.

A negyedév azonban kutatási eredményekben is gazdag volt: az ESET kutatói egy kriptovaluta-kereskedelemi alkalmazással megtoldott Mac kártevőt lepleztek le, és felfedezték a Linux VoIP szoftveres kapcsolóberendezéseit célzó CDRThief-et valamint elmélyedtek KryptoCibule, a kriptovaluták tekintetében háromszoros fenyegetésnek számító kártevő vizsgálatában. Emellett újabb, a korábbi Kr00k sérülékenységnek kiszolgáltatott Wi-Fi-chipet azonosítottak be. Az említett Kr00k router sebezhetőség, amely a WPA2 titkosítást használók adatait szolgáltatja ki illetéktelenek számára, úgy tűnik további fejtörést okoz, ugyanis a korábban listázott típusokhoz képest még többféle eszköz érintett, tehát sikerrel támadható. Az új, biztonságosabb WPA3 szabványú eszközök megjelenése idővel majd biztató lehet ezen a téren, ám e technológia tömeges elterjedése sajnos még több évet is várathat magára.

Áttekintve az ESET összesített kártevőlistáját, a harmadik negyedévben a lista élén tíz darab olyan trójai kártevőt találunk, melyek elsősorban social engineering (felhasználói megtévesztés) technikával kombinált támadásokhoz kapcsolódnak: állítólagos nyereményjátékok, lottónyereményekről szóló értesítések, amelyek hivatalos szervek, pénzintézetek nevében érkeznek.

Az IoT eszközök továbbra is jelentős kockázatokat rejthetnek: itt a sebezhetőségek javítására megjelent firmware frissítések elmulasztása, illetve a könnyen törhető, alapértelmezett vagy gyenge admin jelszavak használata jelenthet kiemelt veszélyt. A kiberbűnözők ezeket a távolról könnyen támadható eszközöket botnethálózatba szervezik, és így követnek el további támadásokat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Áttörés előtt a magyar online kereskedelem

Gyorsan növekszik a magyar e-kereskedelem, és jelenleg az 53. legnagyobb e-kereskedelmi piac a világon, de az EU átlaghoz képest még van hova fejlődnie. A cseh és lengyel mintákat nézve 2-3-szor több webshopot is elbírhat...

Nevet vált a Turbó Diéta

A hagyományteremtő szándékkal indított, az Ideális Nap nevet viselő online esemény keretében jelentette be Handl Tamara, a Turbó Diétát forgalmazó Idealbody Kft. sales és marketing vezetője, hogy a 17 éves márka IdealBody néven folytatja...

Kiderült, mennyit költünk karácsonyfára

A fenyőfák árának idei adventre várt 10-20 százalékos emelése nem okoz érdemi változást a vásárlási szokásokban: a vevők 54 százaléka továbbra is nordmann fenyő iránt érdeklődik - derül ki Agroinform.hu felméréséből. A válaszadók 26...

Lemaradtak a magyarok az online marketingben

Megszámoltad már, hogy naponta hányszor pörgeted végig a Facebook – vagy Instagram hírfolyamod? Kétségtelen, hogy a közösségi oldalak mindennapjaink részévé váltak. Valaki innen informálódik, mások szórakozás miatt használják, azonban a social platformokat marketing szempontok...

Évtizedes csúcson az online álláshirdetések

Bár még tart az év, az előrejelzések alapján minden idők legnagyobb növekedése várható a feladott álláshirdetések számában Budapesten december végére az adott időszakot tekintve: az eddigi számokra alapozva ez összesen közel 90 ezer hirdetést...

Év végére 660 millió 5G-s ügyfél lehet

Máig 180 élő 5G hálózatot állítottak üzembe a mobilszolgáltatók, az előfizetők száma pedig 2021 végére eléri a 660 milliót – derül ki az Ericsson legújabb mobilitási jelentéséből. Egy évtized alatt 260-szorosára nőtt a mobil...

A Starbucks is beszállt a faültetésbe

A Starbucks Magyarország szeptemberben indította el legújabb bolygó-pozitív kezdeményezését, amely során országszerte húsz forintot számol fel minden, üzleteiben értékesített, egyszer használatos műanyag-, vagy papírpohár árára, az ebből összegyűlt összeget pedig faültetés céljára adományozza a...

Zöld startupok versenyeztek

A műanyagot villanyárammá alakító Prometheus 42, valamint a tengeri műanyagból alternatív építészeti anyagot készítő Moseanic nyerte el a fődíjat a Klímainnovációs Közösség által meghirdetett Startup Plastic Surgery program záró pitch versenyén. Ez az első...

Dunavarsányban terjeszkedik a Dunapack

Közel 20 milliárd forint értékű beruházással Európa egyik legmodernebb csomagolóanyag gyártó üzemét építi a Dunapack Packaging Dunavarsány határában. Az új gyár a körforgásos gazdasági folyamatok egyik legmodernebb mintaüzeme lesz, hiszen közel 90%-ban újrahasznosított papírból...

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat. A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Drámai projektben a Nemzeti Filmintézet

Fésős András Kelj fel és járj címmel készülő, apa-fia drámájának 450 millió forint gyártási támogatást szavazott meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) Filmszakmai Döntőbizottsága.A film szereplőválogatása már elkezdődött, a forgatás jövő év elején indul –...

Áttörés előtt a magyar online kereskedelem

Gyorsan növekszik a magyar e-kereskedelem, és jelenleg az 53. legnagyobb e-kereskedelmi piac a világon, de az EU átlaghoz képest még van hova fejlődnie. A cseh és lengyel mintákat nézve 2-3-szor több webshopot is elbírhat...

Nevet vált a Turbó Diéta

A hagyományteremtő szándékkal indított, az Ideális Nap nevet viselő online esemény keretében jelentette be Handl Tamara, a Turbó Diétát forgalmazó Idealbody Kft. sales és marketing vezetője, hogy a 17 éves márka IdealBody néven folytatja...

Kiderült, mennyit költünk karácsonyfára

A fenyőfák árának idei adventre várt 10-20 százalékos emelése nem okoz érdemi változást a vásárlási szokásokban: a vevők 54 százaléka továbbra is nordmann fenyő iránt érdeklődik - derül ki Agroinform.hu felméréséből. A válaszadók 26...

Lemaradtak a magyarok az online marketingben

Megszámoltad már, hogy naponta hányszor pörgeted végig a Facebook – vagy Instagram hírfolyamod? Kétségtelen, hogy a közösségi oldalak mindennapjaink részévé váltak. Valaki innen informálódik, mások szórakozás miatt használják, azonban a social platformokat marketing szempontok...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A Starbucks is beszállt a faültetésbe

A Starbucks Magyarország szeptemberben indította el legújabb bolygó-pozitív kezdeményezését, amely során országszerte húsz forintot számol fel minden, üzleteiben értékesített, egyszer használatos műanyag-, vagy papírpohár árára, az ebből összegyűlt összeget pedig faültetés céljára adományozza a...

Zöld startupok versenyeztek

A műanyagot villanyárammá alakító Prometheus 42, valamint a tengeri műanyagból alternatív építészeti anyagot készítő Moseanic nyerte el a fődíjat a Klímainnovációs Közösség által meghirdetett Startup Plastic Surgery program záró pitch versenyén. Ez az első...

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat. A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez,...

DATA