- Hirdetés -

Digitális adót fizettetnének a tech-cégekkel

|

Digitális adót vetne ki az olyan nagy internetes cégekre, mint a Facebook és a Google a franciák után a cseh kormány is. A lépéstől évente mintegy ötmilliárd cseh koronás (nagyjából 63 milliárd forint) plusz bevételt várnak. Itthon mindkét cég szerepel a NAV jelentős összeggel tartozókat nyilvántartó listáján, csak tavaly többmilliárd forintra tehető az az adó, amit nem fizettek be. A franciák is adóztatnák a tech-cégeket, azonban elemzők arra figyelmeztethetnek, hogy az érintett vállalkozások az ügyfeleikre háríthatják át a költségeket.

A csehek digitális adójáról a két koalíciós párt, az ANO és a Cseh Szociáldemokrata Párt (CSSD) állapodott meg. Az MTI beszámolója szerint a prágai pénzügyminisztériumnak május végéig kell kidolgoznia a vonatkozó konkrét javaslatot. A pénzügyi tárca konzervatív becslése szerint az adóból, amelyet 2020 közepén vezetnének be, évente mintegy öt milliárd korona folyna be az államkasszába.

A digitális adó a legjelentősebb globális szereplőkre fog vonatkozni. Ez reagálás arra, hogy az Európai Unió és az OECD szintjén sikertelen és lassú a megoldások keresése – nyilatkozta Alena Schillerová pénzügyminiszter. „A vita nem arról folyik, bevezetjük-e ezt az adónemet, hanem arról, hogy mikor, milyen formában és milyen nagyságban” – szögezte le a tárcavezető. Az új adó azokat a cégeket fogja érinteni, amelyek globális szinten évente több mint 750 millió eurós forgalmat bonyolítanak le.

Az adót nem a nyereségre, hanem az internetes cégek forgalmára vetik ki. Az érintett cégeknek kötelező lesz megnevezni egy képviselőt, aki a csehországi adókötelezettségeiket intézi.

A Facebooknak és a Google-nek elvileg Magyarországon is jelentős összegű reklámadót kellene fizetniük. A két társaság iparági becslések szerint a digitális reklámköltés 55 százalékát tudhatta magának a múlt évben Magyarországon. Ez alapján 2018-ban mintegy 3,7 milliárd forintnyi reklámadót kellett volna befizetniük.

A Marketing&Media magazin áprilisi számában megjelent összeállításunk szerint a Google és a Facebook írországi érdekeltsége is szerepel a NAV huzamosabb ideig, jelentős összeggel tartozókat felsoroló listáján. Azt nem lehet tudni, hogy pontosan mennyi a tartozásuk, mivel érdeklődésünkre az adóhatóság azt közölte, hogy nem adhat ki adatokat egyes adózókról, viszont az biztos, hogy a meghaladja a százmillió forintot.

Azt viszont elárulták, hogy ha a NAV egy adózónál adótartozást észlel, a behajtási eljárás általános szabályai szerint minden törvényes eszközt igénybe vesz a tartozások behajtására. Az adóhatóság tájékoztatása szerint külföldi vállalkozás esetében – ha az nem rendelkezik Magyarországon végrehajtás alá vonható vagyonnal – behajtási jogsegély vagy nemzetközi egyezmény alapján kezdeményezhető behajtás egy másik államban.

Egyelőre tehát nem lehet tudni, hogy mi lesz a sorsa az elmaradt adónak nálunk, azonban az jól látszik, hogy európai szinten problémát jelent a nagy technológiai cégek adóztatása. Emiatt különösen érdekes lesz, nemcsak az, hogy mit hoznak ki a csehek a digitális adóból, de az is, hogyan alakul majd a franciák kísérlete a „GAFA”-val, vagyis azzal az új adónemmel, amit a globális technológiai vállalatokra rónának ki. Az elnevezés a Google, az Amazon, a Facebook és az Apple első betűinek összevonásából származik, de természetesen jóval több társaságot érintene az új adó. Az elképzelések szerint a franciáknál is azoknak a cégeknek kellene megfizetniük, amelyek globális szinten évente 750 millió eurónál, míg Franciaországban 25 millió eurónál nagyobb bevételre tesznek szert. A már említett 4 társaság mellett egész biztos, hogy érintett lenne az Uber, az Airbnb és a Booking.com, de például az online hirdetési piacon tevékenykedő francia Criteo is fizethetné az extra terhet.

Az adókulcs egyébként 3 százalék lenne, és a franciák számításai szerint éves szinten mintegy félmilliárd eurót hozna a költségvetésnek az új adónem, ami egyébként visszamenőleg, 2019. január elsejétől lenne érvényben. Persze nagy kérdés, hogy végső soron ki fizetné ki a plusz terhet. A Deloitte hálózatához tartozó francia jogi cég, a Taj elemzése szerint ugyanis a megemelkedett költségek túlnyomó részét a fogyasztókra és a szolgáltatásaikat használó vállalatokra hárítanák át a technológiai óriások. A márciusban nyilvánosságra hozott tanulmány szerint a többlet terhek 55 százalékát az egyéni, míg 40 százalékát a vállalati ügyfelekre hárítanák át az érintett társaságok és csak 5 százalékát fizetnék maguk. Az új adóra vonatkozó tervezetet idén március 6-án hozták nyilvánosságra, a francia nemzetgyűlés pedig a tervek szerint lapzártánk után, április 8-án tárgyal róla.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...