Marketingszempontból is sok lehetőséget adott a márkáknak az idei, sporteseményekkel teli nyár, de a fesztiválokon való megjelenés is jó befektetésnek bizonyult. Több vállalatnak új versenytársat hozott a 2024-es év, így többek között kihívásokról és eredményekről kérdeztük a toplistánk élén álló vezetőket.
Rekordok éve
Bánhegyi Zsófia, Szerencsejáték Zrt., kereskedelmi igazgató
- Új versenytársatok jelent meg a hazai piacon. Üzletileg és márkaépítés szempontjából milyen kihívásokat jelent ez a Szerencsejáték Zrt.-nek?
- A teljes piacunk egy része nyílt meg tavaly, az online sportfogadás piaca, és új magyar versenytársunk jelent meg. Ezzel a hazai fogadók már két hazai legális szolgáltató közül választhatnak és játszhatnak felelősebb módon, mint az esetleges illegális felületeken. Az új piaci helyzet finomra hangolt eszközrendszert igényelt kereskedelmi, CRM- és marketing szempontból, de nagyban építettünk a nagy ismertségű és elfogadottságú márkára is. Az üzleti eredmény, illetve az új játékosok száma azt mutatja, hogy sikeresen elértük a kitűzött céljainkat, sőt túl is léptük azokat ebben a szegmensben, tovább növelve a piaci részesedésünket.
- A nyári sportesemények mennyire mozgatták meg a magyarokat, nőtt-e a fogadási kedv? Milyen lesz szerinted az idei esztendő?
- Minden rekordunk megdőlt az idei futball-Eb alatt a német–magyar meccs hetén és napján. Az olimpiára egy új kampányplatformot vezettünk be, amely egy szélesebb sportszerető, szurkolói kört szólított meg, és arra külön büszkék vagyunk, hogy most először megjelentek a kínálatunkban a magyar érintettségű és kiemelt paralimpiai események. Sokat várunk az idén megújuló BL-mérkőzésrendszertől is, amely kifejezetten kedvez a sportfogadói kínálat bővítésének. A tavalyi évhez képest jelentős rekordnövekedést érünk el év végére a sportfogadás területén az idei nyári nemzetközi sporteseményeknek is köszönhetően.
- Nyáron adtátok át mintaüzleteteket a MOM Parkban. Terveztek-e újabb hasonló megnyitását?
- Egy új lottózóhálózati stratégiát indítottunk el, amely számos akciótervet fogalmaz meg hazánk legnagyobb, 7400 értékesítési pontból álló hálózatának fejlesztésére. Ebből az egyik elem, hogy a 280 saját lottózónkat hatékonyabban működtessük, és új szintre emeljük az ügyfélélményt, amely itt várja a játékosainkat. Júliusban nyitottuk meg a flagship lottózót, és az első hónapok már több mint dupla árbevételt hoztak az előző ottani értékesítőhelyhez képest. Az első budai mintalottózónkat követően a tervek szerint egy vidéki nagyvárosban nyitjuk a következőt.
A változások motorja
Szabó Béla Attila, Magyar Telekom, márka- és kereskedelmi kommunikációs igazgató
- Az idén már másodjára szerveztétek meg a Telekomosok Fesztiválját. Megfeleltek-e az eredmények az elképzeléseiteknek?
- A tavalyi sikerekre építve az idén még népszerűbb lett a Telekomosok Fesztiválja, látogatottságban is tudtuk tuningolni a programsorozatot. Az egyes eseményekre 40 ezer jegyet aktiváltak díjmentesen a Telekom-alkalmazásban, ami 46 százalékkal több tavalyhoz képest. Idén hét helyszínre vittünk el ingyenes kulturális programokat és kikapcsolódási lehetőséget. A pozitív visszajelzések és a növekvő látogatottság megerősítette bennünk, hogy a fesztivállal valódi közösségi élményeket tudunk generálni az emberek életében.
- A 4iG komoly versenytárs, hamarosan One név alatt egyesíti szolgáltatásait. Milyen kihívásokat jelent ez a Magyar Telekomnak?
- A telekommunikációs piacot hagyományosan erős versenyszellem jellemzi. Amellett, hogy figyeljük a piaci folyamatokat, követjük a változásokat, és a One márkát mint az új kihívót köszöntjük a piacon, elsősorban a saját stratégiánkra koncentrálunk, haladunk tovább a purpose-ünk menti építkezésben. A Telekom hosszú és sikeres történelmével, értékteremtő elkötelezettségével az egyik legerősebb márka Magyarországon, sőt a Brand Finance Global 2024-es elemzése szerint a Deutsche Telekom a világ legértékesebb távközlési márkája. Azt gondolom, hogy a jövőben is a reziliencia lesz a kulcstényező, hogy mennyire tudunk gyorsan és rugalmasan reagálni a piaci környezetre. A stratégiánk kiemelt eleme az ügyfélközpontúság, a továbbiakban is arra törekszünk, hogy az ügyfeleink igényeit figyelembe véve alakítsuk ki szolgáltatásainkat.
- Nagyszabású kampányt indítottatok Tuning néven. Ez milyen eredménnyel fut? Terveztek-e folytatást?
- Sikeresnek ítéljük a kampányt. A célunk az volt, hogy a Tuning fogalmát szorosan hozzánk kössék, ránk figyeljenek, beszéljenek rólunk. Szoboszlai Dominik erős támogatást adott ehhez, segítségével sikerült megmutatnunk, hogy mit is jelent számunkra a Tuning. Attitűdöt, amely az előrelépés hajtóerejét képviseli a kihívások ellenére. A kritikákat természetesnek vettük és nyitottan kezeltük: az újítások gyakran ütköznek ellenállásba, különösen akkor, ha kilépünk a megszokott rutinokból. Az, hogy figyelmet kaptunk és vitákat generáltunk, megerősít minket abban, hogy helyes úton járunk. A Tuning nemcsak reklámként működött, hanem egy hosszabb távú építkezés elejét is jelentette. Tovább szeretnénk mélyíteni e szó jelentését az emberekben, hogy ezzel a szellemiséggel a saját életük irányítását a kezükbe véve előrelépjenek. A Tuningot mint a társadalmi viselkedés változásának motorját kívánjuk erősíteni.
Fókuszban a fiatalok
Mérő Ádám, The Coca-Cola Company, digital acceleration strategy for Europe, senior director
- Véget ért a fesztiválszezon. Mennyire vagytok elégedettek?
- Mivel a Coca-Cola számára kiemelten fontos a fiatalok, ezen belül a Z generáció minőségi elérése és releváns megszólítása, ezért a zene mint „passion point” évek óta nagyon fontos terület a számunkra. Az idén csaknem a teljes fesztiválszezont támogattuk, a Balaton Soundtól kezdve a Szigeten át a Szegedi SZIN-ig. Különleges volt a Szigeten már második alkalommal felállított Coke Studio-jelenlétünk. Bár a részletes eredmények kiértékelése még várat magára, a helyszíneken való óriási érdeklődés és részvétel mindenképpen magáért beszél.
- Az idei nyáron számos aktivitásotok kötődött a nagy sporteseményekhez. Melyikre vagy a legbüszkébb?
- Számomra a 2024-es foci Eb-hez és az olimpiához kötődő főtámogatói aktivitásunk és kommunikációnk volt a legkedvesebb, hiszen a két központi stratégia kialakításában tevőlegesen is részt vettem az európai kommunikációs csapat tagjaként. Azt hiszem, mindkét esetben messze túl tudtunk lépni a hagyományos szponzori csomagok által kínált kereteken, és integrált, a játékokhoz relevánsan kapcsolódó, digitálisan vezérelt kommunikációt tudtunk megvalósítani.
- Véleményed szerint hogyan hat a mesterséges intelligencia használata általában a marketingszakmára?
- A mesterséges intelligencia a többi iparág mellett a mi szakmánkra is alapjaiban hat. Mind a vásárlói élményt, mind az ahhoz tartozó vezetői stratégia elkészítését fundamentálisan változtatja meg. Számos területen magas befolyásoló ereje van az MI-nek, ezek közül érdemes kiemelni az adatvezérelt döntéshozatal további előtérbe kerülését, a perszonalizációt, valamint az elkészített tartalmak gyorsabb, precízebb személyre szabását és fogyasztóhoz való eljuttatását, illetve az automatizáció radikális felgyorsulását. Egy az eddigieknél sokkal jelentősebb eszköz van a kezünkben. Tudatosan, felelősségteljesen, de félelem nélkül kell használnunk. Más opció nincs.
Kalocsai Magdolna