Egy nemzetközi felmérés szerint ez év első felében nem kevesebb, mint 8200 esetben szakadt meg a globális ellátási lánc. Végső soron az áruellátási nehézségeket is enyhítheti a magyar Aeriu megoldása, amelyet nemrég egy Miskolc melletti globális autóipari nagyvállalat is bevezetett raktárába. A Covid óta azt tapasztaljuk, hogy egyre több a hiányzó, vagy nehezen beszerezhető árucikk a piacon, például többet kell várni a legtöbb új autóra. Holott korábban akár az átlagember, akár egy cég beszerzési felelőse megtalált szinte minden szükséges árucikket. Ma azonban az ellátási láncok alaposan felborultak, és csak lassan állnak helyre. A legmodernebb technikát kell bevetni ahhoz, hogy enyhüljön ez az óriás nyomás, különösen például a vállalati évzárások, illetve a karácsony jelentette szállítási-raktározási főszezonban.
Az, hogy a szállítás-raktározási ágazat egyre növekvő nyomás alatt van, illetve egyre ellenállóbbnak kell lennie, az nem is kérdés, a hírekben egymást érik a gyári tüzekről, a kibertámadásokról, a kikötői zavarok és visszahívásokról szóló hírek. Erre jönnek a gyári zavarok, perek, sztrájkok, cégfelvásárlások és vezető váltások. A Resilinc pár hete közzétett kutatása szerint 2023 júniusáig összesen közel 8200 esetben szakadt meg a globális ellátási lánc összes iparágban, ami 3%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
A nehezebb gazdasági helyzet, a magas infláció miatti sztrájok, tüntetések, továbbá a munkaerőhiány a világon mindenütt nagy probléma: az efféle zavarok jelentetették az egyik legfontosabb logisztikai kihívást. A kutatás szerint a fenti gondok 136%-kal nőttek 2022 első félévéhez képest.
A Resilinc szerint az egészségügy, a csúcstechnológia, az autóipar, a repülőgépipar, valamint az élelmiszer- és italgyártás szembesült a leginkább a szállítás-raktározási problémákkal. De a globálisan közel háromszorosára emelkedő céges csődök, illetve a csökkenő céges nyereségek is tetézték a bajt. (Érdekesség: a Resilinc adatait az EventWatchAI nevű mesterséges intelligencia platform gyűjtötte össze, amely világszerte 104 millió különböző forrásból gyűjti az információkat, 200 országból.)
Nyakunkon a karácsonyi káosz!
Nyilván cégek ezrei igyekeznek különféle technológiákkal enyhíteni a munkaerőhiányon, illetve a fent részletezett kihíváson. Az egyik ilyen lehetséges megoldás a drónok alkalmazása nem csak a kiszállításban, de már a raktári folyamatok gyorsításában is. „Elképesztő drón-forradalom zajlik nem csak a harctereken vagy a hobbisták körében, de immár a raktárakban is” – mondja Ellenrider Gergely. A hazai, eddig 100, illetve 200 ezer eurónyi kockázati tőkét gyűjtő, számos tehetséges hazai mérnököt foglalkoztató dróntechnológiai vállalkozás, az Aeriu alapító-ügyvezetője szerint a pörgős karácsonyi logisztikai főszezont rendszerint az év végi leltárazási őrület követi a legtöbb cégnél. A leltározás azonban – főként az itthon is jellemző munkaerőhiány miatt – nem csak kellemetlenségeket, de csúszásokat, ellátási problémákat, termelési fennakadásokat is okozhat januártól.
A legjobb raktárosból lesz a legjobb drónpilóta
Az ellátási láncok problémáin akár a nagy, akár a kisebb, de modern, magaspolcos raktárakban sokat segíthetnek a drónos megoldások, amelyek közül immár szerencsére egy magyar vállalkozás is kínál egyet.
A karácsonyi szezont tehát az év végi leltározási őrület követi a legtöbb cégnél, és mint az Aeriu alapító-ügyvezetőjének beszámolójából kiderül: a raktári dolgozók többsége lelkes, önként jelentkezik drónpilótának. Az alábbi videóból pedig kiderül, hogy miként működik ez a remek hazai fejlesztés.
De hogyan zajlik egy ilyen oktatás? A drónpilóta jelölteknek kétnapos képzésben volt részük. Először elméleti oktatást kaptakaz aerodinamika alapjairól, például, hogy hogyan működnek a drónok, és milyen törvények és szabályok vonatkoznak a használatukra. Az első délutánon pedig lehetőségük volt összeszerelni a drónokat és megtanulni az irányítás alapjait is. A következő napon a bonyolultabb mozgásokat gyakorolták. Ezután ellátogattak a raktárba is, hogy kipróbálják, hogy hogyan történne a tényleges munkavégzés.
Az Aeriu vezetőinek meglepetésére a legtöbb dolgozó önként jelentkezik drónpilótának, és nagyon könnyűnek és intuitívnak találják az irányítást. „Ez remek módja annak, hogy a munkát szórakoztató tevékenységgé tegyük. A drón irányítása felelősséget igényel, de nem nehéz megtanulni. A raktárkészlet ellenőrzési feladatok világosak és egyszerűek lettek." – mondta Kós Bence, az Aeriu egyik legújabb üzleti partnerének az S.E.G.A. Hungary egyik friss, lelkes drónpilótája.
A 14 országban 6 ezer főt foglalkoztató globális autóalkatrész gyártó SEG Automotive (Starters E-Component Generators Automotive) magyar leánya a S.E.G.A. Hungary. A cég magas minőségű hajtáslánc-komponenseket fejleszt és gyárt Miskolc mellett egy 50 ezer négyzetméteres gyárban, amelyhez egy közel négy futballpályányi méretű, hatalmas raktárcsarnok is kapcsolódik.
Így 80%-kal kevesebb eszköz- és 35%-al kevesebb raktáros kell
Az S.E.G.A. Hungary tehát a Aeriu raktár drónjai mellett tette le a voksát. Szigorú előírások alapján átvizsgálták a teljes megoldást, amellyel szemben elvárás volt, hogy könnyen integrálható legyen a meglévő munkafolyamatokba. A S.E.G.A. öt drónt vásárolt az Aeriu-tól. Az ismert drón szállító, a DJI eszközeire épülő hazai megoldás révén jelentősen csökkentek az egészségügyi és biztonsági kockázatok, továbbá nőtt a hatékonyság. A rendszeres készletellenőrzés munkaerőköltsége legalább 3-5 millió forintot tesz ki egy átlagos raktárban, amelyet mintegy harmadával képesek csökkenteni az Aeriu drónjai, de például az emberek magasba emelésének veszélyei és költségei is jelentősen, 80-90 százalékkal csökkenthetők. Az adott projektben a leltározáshoz mintegy 80%-kal kevesebb műszaki felszerelést vettek igénybe, és a részt vevő kollégák számát is 35%-kal csökkentették.