- Hirdetés -

Egyre több magyar használ hitelkártyát

|

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások értékének bővülését – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Ha megszorulnak, akkor egyre nagyobb arányban a hitelkártyáikat használják a magyarok átmeneti pénzügyi zavarok kezelésére, vagyis a háztartások folyószámla-jellegű hiteltartozásainak növekedésében egyre nagyobb részt hasít ki a hitelkártya tartozás - hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Miközben a folyószámlahitelek állománya éves szinten szerény mértékű csökkenést mutat a május végi 153,8 milliárd forintos szinttel, addig a hitelkártya adósság 6,4 százalékkal 155,3 milliárd forintra emelkedett 2024 ötödik hónapjának végére. Mindez azt jelenti, hogy az elmúlt félévben a lakosság folyószámla jellegű hiteltartozásainak többsége immár hitelkártya tartozás volt - erre korábban még nem volt példa - emlékeztet a BiztosDöntés.hu szakértője.

Egyre több a hitelkártya, megugrott a kártyákkal költött pénz

Gergely Péter szerint a hitelkártyák reneszánsza természetesen nem csak a tartozások felfutásában, hanem a forgalmi adatokban is látszik. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) statisztikái szerint az idei első negyedévben nőtt a forgalomban lévő hitelkártyák száma, meghaladta az 1,115 millió darabot. A forgalomban lévő hitelkártyák száma 2015. II. negyedéve óta a mostanit megelőzően mindössze két negyedévben tudott növekedni – emeli ki a szakértő, miért is fontos a mostani bővülés. Igaz, még akkor is, ha a forgalomban lévő bankkártyáknak továbbra is mindössze 11 százalékát teszik ki a hitelkártyák.

Használat tekintetében is visszaköszön a hitelkártya keretek komolyabb kihasználása. Miközben a hitelkártyás tranzakciók 9 százalékos bővülése alatta marad a betéti kártyákkal lebonyolított hazai vásárlások darabszámának 10,6 százalékos növekedésének, Gergely Péter szerint fontos változást jelez az, hogy a hitelkártyákkal elköltött összeg számottevően gyorsabban bővült, mint a betéti kártyás forgalom. Míg betéti kártyákkal 7,9 százalékkal költöttek többet az emberek az idei első negyedévben, mint egy évvel korábban, addig a 303,5 milliárd forintos hazai hitelkártya-költés 12,4 százalékos növekedésnek felel meg.

Ennek a változásnak köszönhetően 2018 után most fordult elő először, hogy az egy hitelkártyás fizetésre jutó átlagos összeg 2 egymást követő negyedévben is meghaladta a betéti kártyás költés összegét: az idei első három hónapban átlagosan 9132 forintot fizettek az emberek betéti kártyával, miközben a hitelkártyás kosárérték 9157 forint volt. Mindez annak fényében figyelmeztető a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint, hogy a hitelkártya tulajdonosok tudatosabb kártyahasználók: jellemzően a legkisebb összegű tranzakciókat is szívesen vásárolják meg hitelkártyával, hiszen csak ez a tranzakció ingyenes számukra – ha készpénzt vesznek fel, akkor a felvett összeg a türelmi időtől függően azonnal kamatozni kezd – hasonlóan az igénybe vett folyószámlahitelhez.

Valódi alternatívája a folyószámlahitelnek

Gergely Péter szerint a hitelkártya jó kezekben jó likviditáskezelő eszköz: ha a türelmi idő végéig teljes egészében vissza tudjuk fizetni az előző hónapban elköltött összeget, ingyen használtuk a bank pénzét. A folyószámla hitelkeret igénybevételekor ugyanakkor azonnal kamatot számol fel a bank. A korábbi években a különbséget a két hiteltermék között az jelentette, hogy az időben vissza nem fizetett hitelkártya tartozás után sokkal magasabb kamatot kellett fizetni, mint az igénybevett folyószámla hitelkeret után. A két hiteltermék között ez a kamatkülönbség az elmúlt hónapokban folyamatosan csökkent az MNB adatsora szerint.

Szólhat érvként a folyószámlahitel mellett, hogy a bank a számlára beérkező utalásokat (pl. a munkabérünket) azonnal a hitelkeret törlesztésére fordítja, és így nem ragadunk hosszú hónapokra tartozásban. Ez azonban azzal is járhat, hogy a következő hónapban ismét mínuszba csúszunk, és onnantól ismét indul a kamatozás – miközben hasonló konstrukció esetében a hitelkártyáknál a következő fizetésig valóban ingyen használhatjuk a bank pénzét – emlékeztet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...