- Hirdetés -

Egyre több munkavállaló használ mesterséges intelligenciát

|

A mesterséges intelligencia használata munkahelyi környezetben megduplázódott az elmúlt 6 hónapban. A Randstad kutatása szerint minden hatodik magyar munkavállaló használ mesterséges intelligenciát a munkájához.

A Microsoft és a LinkedIn a közelmúltban adta ki a 2024. évi Work Trend Index jelentést, amely bemutatja, hogyan alakította át a munkahelyeket a mesterséges intelligencia megjelenése. „Az MI már a munkahelyeken van, a neheze csak most jön” (AI at work is here. Now comes the hard part) című jelentés 31 országban 31 000 ember megkérdezésével, a Microsoft 365-ból származó adatok millióinak, és a Fortune 500 ügyfelek tapasztalatainak felhasználásával készült.

A jelentés szerint a mesterséges intelligencia munkahelyi használatának gyakorisága közel megduplázódott az elmúlt hat hónapban, az irodai dolgozók 75%-a, vagyis négyből három munkavállaló pedig már javában használ valamilyen MI-alapú alkalmazást a munkájához – igaz, nagytöbbségük erről, és az ehhez szükséges ismeretek elsajátításáról is maga gondoskodik. A vezetők tavaly szembesültek a technológiai váltással együtt járó leggyakoribb kihívással: a kísérletezés fázisából át kell lépniük a vállalati működés alapvető átalakításának szakaszába.

A Microsoft globális kutatása által felrajzolt trendek sok tekintetben összecsengenek a Randstad független, globális munkáltatói márka kutatásának, a Randstad Employer Brand Research-nek az AI használattal kapcsolatos Magyarországra vonatkozó megállapításaival, amelyet a Randstad idén tavasszal hozott nyilvánosságra. Ezek szerint Magyarországon minden hatodik munkavállaló használ MI-t a munkahelyen, napi szinten. A hazai munkavállalók közel fele véli úgy, hogy az elkövetkező öt évben az MI hatással lesz a munkájára. Ugyanakkor ezt a hatást a megkérdezettek többsége, 41%-a tartotta pozitívnak, és csak 5%-uk vélte úgy, hogy az MI miatt elveszítheti a munkáját. A felmérés annyiban is alátámasztja a Microsoft globális adatait, hogy a Randstad kutatása szerint a magyar munkavállalók is igényelnék a továbbképzési lehetőséget, amit azonban gyakran nem kapnak meg a munkáltatójuktól.

A Work Trend Index jelentés három, a munkavégzést és a munkaerőpiacot az elkövetkező évben alapvetően befolyásoló tényezőt nevesít:

A munkavállalók igényt tartanak az MI-re a munkahelyeken — és nem várják meg, amíg az adott vállalat felnő a változásokhoz:A munkavállalók azért kezdték el a használni az MI-t, mert a többségük nagyon nehezen tud megbirkózni a munka sebességével és mennyiségével. Az MI segítségével viszont időt tudnak megtakarítani (90%), az MI növeli a kreativitásukat (84%), és segít a valóban fontos munkájukra koncentrálni (85%). Ám miközben a vezetők 79%-a egyetért azzal, hogy az MI bevezetése elengedhetetlen a versenyképesség megőrzéséhez, 60%-uk mondta azt, hogy a vállalatuknak nincs jövőképe, terve arról, hogy ez miként történjen meg a gyakorlatban. Ezért a munkavállalók a saját kezükbe veszik a kezdeményezést. Az MI-t használók 78%-a a saját megoldását használja a munkahelyen (Bring Your Own AI – BYOAI), így elmaradnak azok a stratégiai előnyök, amelyek az átgondolt, a teljes vállalatra kiterjedő bevezetésből következnének, mi több bizonyos kockázatokat is felvetnek a vállalatok számára. Ez abban is megmutatkozik, hogy azok többsége (52%), akik használják a saját MI-eszközeiket munkavégzésre, nem szívesen árulják ezt el, és több mint a felük (53%) tart attól, hogy emiatt könnyen pótolhatóvá válik.

Egyes munkavállalók számára az MI új karrierlehetőségeket nyitott meg: Az adatok akkut szakemberhiányra is rávilágítanak: a vezetők többsége (55%) aggódik amiatt, hogy nem lesz elég szakember ebben az évben bizonyos pozíciók betöltésére, különösen a kiberbiztonság, a műszaki és a kreatív design területein. Ez viszont arra sarkallja az MI-hez értő szakembereket, hogy új munkahelyet keressenek, ahol jobban járnak anyagilag, és szakmailag is tovább tudnak fejlődni. 2021, a Nagy Átalakulás (Great Reshuffle) óta nem volt olyan magas azoknak az aránya a felmérésében, akik még az idén munkahelyet szeretnének váltani: 46%. A munkaadók kétharmada (66%) pedig nem is alkalmazna olyan embert, aki nem rendelkezik MI-ismeretekkel. Nem véletlen, hogy tavaly óta 142-szeresére nőtt azon LinkedIn felhasználók száma, akik az MI-t érintő tudással – például a Copilot és a ChatGPT ismeretével – egészítették ki a profiljukat, valamint 160%-kal nőtt azon nem műszaki végzettségű munkavállalók száma, akik a LinkedIn kurzusait vették igénybe az MI-képességeik fejlesztése érdekében. A munkavállalók azért gondoskodnak saját maguk a képzésükről, mert a vállalatoknak csak a negyede (25%) tervez ilyeneket kínálni számukra ebben az évben.

Egyre többen és egyre intenzívebben használják ki az MI előnyeit, ami a jövő trendjeire is fényt vet: A jelentés az MI-t használók többféle típusát azonosította. Vannak, akik továbbra is szkeptikusak az új technológiával kapcsolatban, mások viszonylag ritkán veszik igénybe az MI segítségét, és vannak olyanok is, akik az MI-t meglehetősen intenzíven használják a mindennapjaik során. Míg az átlag MI-használó napi 11 percet, az intenzív felhasználó naponta több mint 30 percnyi munkaidőt képesek megtakarítani. Ez utóbbiak több mint 90%-a mondta azt, hogy az MI kezelhetővé teszi számukra a hatalmas munkaterhelést, sőt jobban élvezik a munkájukat. Ezek a felhasználók 61%-kal nagyobb eséllyel hallották a vezérigazgatójukat a generatív mesterséges intelligencia előnyeiről beszélni, és 35%-kal nagyobb eséllyel kaptak személyre szabott oktatást arról, hogy a saját pozíciójukban, szakterületükön, hogyan vehetik hasznát az új technológiának.

Szabó Péter, a Microsoft Magyarország ügyvezetője így összegezte a jelentés tanulságait: „Az MI az egész világon, egyidőben söpört végig, így a Work Trend Index nem tárt fel lényeges regionális különbségeket. Az új technológia tehát egyértelmű kitörési lehetőséget kínál a magyar vállalatok számára, mérettől függetlenül. A jelentés élesen világított rá arra, hogy a jövőben azoké lesz a kezdeményezés, akik átgondolják az MI-használatát, akik segítséget nyújtanak a munkavállalóiknak az MI-használatához, és akik ezzel meg tudják tartani a munkatársaikat, illetve nagyobb eséllyel képesek az új feladatkörökre, megfelelő képzettségű munkavállalókat toborozni.”

Szokody Ágnes, a Randstad Magyarország és Románia marketing menedzsere elmondta: „Saját kutatásunk szerint, a magyar munkavállalók több mint fele gondolja azt, hogy a képzés elengedhetetlen a szakmai továbbfejlődésükhöz. Ennek elmaradása is hozzájárulhat ahhoz, hogy a munkahelyváltás mellett döntenek. A képzés azért is érdekében áll a vállalatoknak, mert ezzel proaktív módon segíthetik elő, hogy az MI bevezetését a munkatársak pozitívan fogadják.”

Copilot fejlesztések

A Microsoft a Copilot for Microsoft 365-öt érintő olyan fejlesztésekről is beszámolt, amelyek megkönnyítik az embereknek az MI használatának megkezdését. Egy új auto-complete funkció érkezik hamarosan a lehetséges promptok gyűjteményébe (prompt box). A Copilot a jövőben különböző opciókat fog felkínálni egy megkezdett prompt befejezéséhez. Ezek tovább részletezik a promptot a már korábban begépelt utasítás alapján, hogy az eredmény még inkább megfeleljen a várakozásoknak. Előfordulhat olyan is, hogy a felhasználó tisztában van az elvárásaival, de nem tudja, milyen szavakkal lehetne ezt a legjobban kifejezni. A Copilot új rewrite funkciója az egyszerűen megfogalmazott promptot részletezi, gazdagítja tovább egyetlen kattintásra. A Catch Up egy új chat felület, amelyen a felhasználók a személyes tapasztalataikat, felismeréseiket oszthatják meg, és nyújthatnak hasznos tippeket egymásnak. Például, a Copilot automatikusan megcímkézhet egy közelgő értekezletet és erről releváns információkat gyűjthet össze azoknak, akik felkészülten szeretnének érkezni az alkalomra. Az új Copilot Lab olyan új funkciókat kínál, amelyekkel az emberek létre tudnak hozni, publikálni, és szerkeszteni tudnak kifejezetten a saját, illetve a csapatuk, feladatkörük céljait szolgáló promptokat. A fenti funkciók az elkövetkező hónapokban válnak elérhetővé.

MI-képzések a LinkedIn-en

A LinkedIn a szakmai továbbfejlődést támogató MI-megoldásokat tesz elérhetővé:

Tanulás. A LinkedIn Learning több mint 22 000 tanfolyamot kínál, ezek közül több mint 600 szól az MI-ről. Ezek a generatív MI használatát oktatják, arra készítve fel a szakmai csapatokat, hogyan hozzanak a generatív MI-t érintő befektetési döntéseket, vagy egyszerűen csak az egyéni felhasználóknak segítenek frissen tartani a tudásukat. Ezek között 50 új MI-kurzus található, amelyek tudásszinttől függetlenül nyújtanak képzéseket. Ezek július 8-ig lesznek ingyenesen elérhetők.

Támogatás karrierépítéshez. A LinkedIn Premium előfizetők számára a LinkedIn Feedben a posztokra, cikkekre vagy videókra (a cikkektől a kommentekig) vonatkozó, mesterséges intelligencia által vezérelt, személyre szabott, releváns meglátások, ötletek lesznek elérhetők, amelyek napi szinten fogják segíteni a felhasználókat a karrierépítésben.

Támogatás munkakereséshez. Az új, mesterséges intelligenciával működő eszközökkel a felhasználó mostantól másodpercek alatt felmérheti, hogy alkalmas-e egy adott pozíciókra a tapasztalata és a képességei alapján; tanácsokat kaphat arra vonatkozóan, hogyan tegye láthatóvá magát; továbbá az előfizetők különböző hatékonyság javító eszközöket is elérhetnek, például javaslatokat arra vonatkozóan, hogy milyen készségeket kell fejleszteniük, milyen szakembereket érdemes felkeresniük az ismerősi körükben. A hozzáféréssel rendelkező előfizetők több mint 90%-mondta azt, hogy a szolgáltatás hasznos volt az álláskeresésükben.

Fotó: Microsoft

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...