- Hirdetés -

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

|

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az intenzív médiajelenlétnek köszönhetően októberben jelentősen megnövekedett a hotline-hoz fordulók száma, minden jel szerint célba ért tehát a kampány fő üzenete: merj segítséget kérni, van hová fordulni online bántalmazás esetén.

„Mindannyiunknak szerepe van abban, hogy az online tereket biztonságossá tegyük a következő generáció számára” – emelte ki videóüzenetében Abby Roberts, az Internet Hotline kampányához kapcsolódóan szervezett kerekasztal-beszélgetésen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Esztergomi úti székházában, november 12-én. Az INHOPE, a hotline-okat összefogó nemzetközi szövetség munkatársa a tagszervezetek közötti együttműködés és tapasztalatcsere fontosságát hangsúlyozta annak érdekében, hogy a gyermekeket és fiatalokat érintő online visszaélések kapcsán hatékony segítséget tudjanak nyújtani.

Az NMHH által 2011-ben életre hívott Internet Hotline a fennállása óta több mint 18 ezer, online térben elkövetett visszaélést rögzítő bejelentést kezelt. Dr. Csalár Dorina, az IH vezetője elmondta, hogy a kommunikációs és médiakampány hatására érezhetően növekedett a hozzájuk forduló bejelentők száma. Külön kiemelte, hogy jelentős számban érkeztek kiskorúaktól bejelentések, ami egyrészt biztató, hiszen mernek segítséget kérni, ha bajba kerültek, másrészt rendkívül aggasztó, azt jelzi ugyanis, hogy egyre nagyobb probléma az ilyen jellegű visszaélések növekvő száma.

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői arra figyelmeztettek: elharapódzó trend, hogy a kiskorúak egyre nagyobb számban készítenek intim felvételt magukról és egymásról, és nem ritka, hogy ezek a felvételek a hozzájárulásuk nélkül kerülnek fel az internetre, ahol aztán akár rossz szándékú módon is felhasználhatják, manipulálhatják azokat.

Évente 15 ezer hívás fut be a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány segélyvonalához – mondta el Reményiné Csekeő Borbála pszichológus, a civil szervezet szakmai vezetője. A segítséget kérők egy részének nagyon hiányosak az információbiztonsággal kapcsolatos ismeretei, és sokan annak a nyelvi eszközkészletnek sincsenek a birtokában, amely lehetővé tenné, hogy elmondják, mi is történt velük valójában.

Az Internet Hotline szorosan együttműködik a Kék Vonallal, ahová az online bántalmazásokkal kapcsolatos jelzések először befutnak. Nem ritka, hogy a Kék Vonalnak mondja el először egy gyermek azt, hogy valaki ráírt a neten, és intim képet csalt ki tőle, és innen kap bátorítást ahhoz, hogy az Internet Hotline-nál akár grooming, azaz online behálózás miatt bejelentést tegyen. Egy Kék Vonalnál kezdődő ügy végére aztán több esetben – az Internet Hotline közreműködésével – a rendőrség tesz pontot, amikor elkapja azt az elkövetőt, aki online behálózás révén jutott a felvételek birtokába.

„Ha valakitől behálózási technikával intim képet kérnek, minden esetben azt szoktuk mondani az illetőnek, hogy merjen feljelentést tenni a lakhelye szerinti rendőrkapitányságon, mert tudunk segíteni, ezeket az elkövetőket meg lehet találni. A mi egységünknél a felderítési mutatók nagyon-nagyon jók” – hangsúlyozta a kampányzárón Fribék Judit rendőr százados, a Készenléti Rendőrség Kiberbűnözés Elleni Főosztály Gyermekvédelmi Alosztályának megbízott alosztályvezetője.

„A Kék Vonalhoz befutó segélyhívások nagy száma valószínűleg arra is utal, hogy a fiatalok körében erős igény van arra, hogy beszéljenek a problémáikról” – foglalta össze az elhangzottakat dr. Csalár Dorina, leszögezve, nem véletlenül lett az őszi kampány mottója az, hogy: Merj segítséget kérni! Az NMHH Bűvösvölgy-hálózatának irányítója felhívta a figyelmet, hogy a segítségkérés feltétele minden esetben a bizalmi légkör megteremtése. Császár Miklós hozzátette, a Bűvösvölgy Netkockázatok foglalkozáscsomagjában ezekről a kérdésekről is szó esik.

Az Internet Hotline őszi kampányát ezúttal influencerek is segítették: Pamkutya és a Mélylevegő Projekt közreműködésének köszönhetően a kampány üzenete olyan, jellemzően fiatalabb felhasználókat is elért a videómegosztókon és közösségimédia-felületeken, akiket korábban nem vagy alig sikerült megszólítani.

A kerekasztal-beszélgetést tervezetten a november 20-i gyermekjogok világnapja elé időzítették. Ezen a napon az ENSZ Közgyűlése által 1989. november 20-án elfogadott, korszakalkotó, a gyermek jogairól szóló egyezmény 35. évfordulóját ünnepeljük.

A gyermekekkel szembeni online visszaélések vagy a rájuk nézve veszélyes online tartalom észlelése esetén az Internet Hotline weboldalán (nmhh.hu/internethotline) elérhető bejelentőfelületen keresztül – akár anonim módon is – lehet bejelentést tenni, de e-mailben is lehetséges a jogsegélyszolgálathoz fordulni az internethotline@internethotline.hu címen.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...