A Portfolio negyedszázados sikerének egyik kulcsa, hogy a magasan képzett és régóta együtt dolgozó kollégáink egyedülálló szakértelmére tudunk építeni. A befektetési és gazdasági döntéseknél ugyanis kritikus paraméter az információ minősége, helyes értelmezése, és ebben rendkívül jók vagyunk – mondja Bán Zoltán, a portált működtető Net Média Zrt. vezérigazgatója.
- A média az utóbbi években Magyarországon nem volt igazán „pénzgyár”, ehhez képest nyolc év alatt – akkor vásároltátok ki Balogh Gabriel lával a Net Médiát a CEMP-ből – megháromszoroztátok az árbevételt 1-ről 3 milliárdra, és a nyereségetek lassan közelíti a milliárdos szintet. Nyilván elsőre azt mondod a sok kemény munka a legfontosabb, de ezenkívül mik a fő sikertényezők?
- A legfontosabb, hogy jó a termék. Az idén 25 éves Portfoliót nemcsak a 20 éves Pénzcentrum, a több mint 10 éves Agrárszektor és a számos podcastunk egészít ki optimálisan, hanem a rendezvény- és befektetési üzletágunk, valamint az árfolyamadat-szolgáltatásunk. Ezek így együtt képeznek egy ideális termékkört. Az üzleti partnereink élvezik az egyedülálló organikus fejlődés eredményét, amelynek az alapja volt, hogy mindig minden fillérért meg kellett dolgoznunk. A felületeinken nem üres klikkeket és statisztikákat hozunk létre, hiszen a saját szolgáltatásainkat – konferenciajegyek, befektetési termékek, tőzsdei szoftverek és adatok – is itt kell eladni. Fura lenne, ha mást gondolnék, de szerintem jelen pillanatban a Portfolio a legjobb médiatermék, és ez látszik nemcsak az olvasók, hanem a hirdetők bizalmán is.
- A célcsoportotok, a gazdaság, az üzlet iránt érdeklődő olvasó nemcsak unikális, de attraktív is a hirdetők számára. Ehhez képest nincs nagyon egy az egyben konkurensetek. Mi ennek az oka szerinted?
- Az, hogy mi a magasan képzett és régóta együtt dolgozó kollégáink egyedülálló szakértelmére tudunk építeni. A sport-, a közéleti, a kulturális hírek esetén az olvasóknál sokszor a szubjektív dolgok döntenek. A gazdaság az teljesen más. Itt is lehet hinni, csak megérkezik a realitás, és jól pofán ver. Befektetési és gazdasági döntés esetén kritikus paraméter az információ minősége, helyes értelmezése, és ebben rendkívül jók vagyunk. A tények makacs dolgok, az információ minősége a zsebekben mérhető le.
- Milyen a Portfolio tipikus olvasója? Mit mondanak erről a kutatásaitok, és egyáltalán hogyan vizsgáljátok ezt?
- Most elmondhatnám, hogy éppen melyik célcsoportban milyen szuper számaink vannak, de fontosabbak az egyedi tényezők. Egyrészt fontos számunkra, hogy a tartalmunkkal és a rendezvényeinkkel elérjük a piramis amúgy nehezen elérhető legtetejét. Elég csak a konferenciánk közönségét megnézni, a magyar gazdaság tényleges döntéshozóival erős a kapcsolódásunk. Másrészt a saját munkánk értékelésekor a hétfő–péntek időszak teljesítményére fókuszálunk. A legelkötelezettebb olvasónknak is azt tanácsolom, hogy egy kellemes szombat este ne befektetési, vásárlási vagy üzleti döntést hozzon, hanem azzal foglalkozzon, hogy mit játszik a gyerekével vagy milyen bort bont a barátainak.
- A minőségi célcsoport nem csak a hirdetők számára fontos, nyilván lehet az olvasóktól közvetlen is bevételt generálni. Hogy látod ennek a lehetőségeit a magyar piacon?
- A Portfoliónak 2000 óta vannak előfizetői bevételei. Öt éve indult el a Signature, egyes híreink, elemzéseink fizetősek lettek. Bár eddig is szép bevételeket értünk el, ebben még benne van egy nagyságrendi emelkedés, azonban az ehhez szükséges hard paywallt egyelőre nem szeretnénk bevezetni. Jó előfizetői példák vannak a piacon, de a kisebb piacméret behatárolja a lehetőségeket.
- A harmadik komoly lábatok a konferenciaszervezés. Milyen súlyt képvisel ez, és milyen irányban lehet, illetve tervezitek ezt fejleszteni?
- Ma már az online-nal összemérhető a rendezvények szerepe. Megdolgoztunk a piac csúcsáért, elég csak megnézni a 20 éves Property Investment Forumot vagy a 14 éves Budapest Economic Forumot. Rengeteg tervünk van még, lendületben vagyunk. Fontos kiemelni, hogy a rendezvényeink nem szigetszerűen működnek, szoros szimbiózisban élnek az online tartalommal.
Nyomárkay Kázmér
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.