- Hirdetés -

Elérte az energiaválság a számítástechnikai piacot is

|

- Hirdetés -

A növekvő rezsiköltségek miatt még nagyobb lendülettel szabadulnának a bányászok a videokártyáiktól, ami a használtpiac további erősödését eredményezi, a magyarok pedig most kezdenek rájönni, mennyit is számít az energiatakarékosság.

Nehéz időszakát éli a kriptovaluta-bányászat: a bonyolult számítások elhagyását ambicionáló Ethereum 2.0-ra való átállás mellett a háború miatt egyre növekvő európai energiaárak is akadályokat gördítenek a GPU-alapú bányászat jövedelmezősége elé. A gyártók nehéz helyzetbe kerültek, a lakosságot pedig jobban mozgatják az energiatakarékos háztartási gépek, fényforrások és alternatív áramtermelési rendszerek.

A piaci helyzet Magyarországra is megérkezik

Az Ukrajna elleni orosz agresszió Európa-szerte felhajtotta a gázárakat, ami vitte magával az áramot is: az egész kontinensen drasztikusan megnőttek az energiaköltségek, amire az Európai Unió országai egyöntetűen megszorításokkal reagálnak. Az általános hangulat és a kormányzati direktívák jelenleg a spórolást ösztönzik, ami szöges ellentétben áll számításalapú bányászat kultúrájával.

A helyzet fenntarthatatlanságát jól mutatja, hogy a kriptopiac legnépszerűbb tagja, a Bitcoin bányászata önmagában évente több mint 110 terawattnyi energiát emészt fel – ez kétszer annyi, mint Magyarország teljes 2021-es áramfogyasztása. Bár már a kriptovaluták világán belül is zajlanak azok az átalakulások, amik elősegíthetik az iszonyatos energiaigény visszaszorítását, az áram árának növekedésével olyan külső sokk éri a bányászpiacot, ami precedens nélküli a technológia eddigi, nem túl hosszú történetében.

Hazánkba jellemzően késve érkeznek meg az európai trendek, és ez most sem alakult másképp: a lakossági rezsiköltségeket érintő megszorításokkal még csak mostanában vált egyértelművé a lakosság körében, hogy Magyarországra is begyűrűzött az energiaválság.

Bányászkártyák uralják a piacot

A piac természetesen már a második legnagyobb kriptovaluta, az Ethereum hitelesítési eljárásának változásaival kapcsolatos hírekre is reagált. A GPU-s bányászat alapját adó, nagy számítási kapacitást igénylő protokollt egy olyan rendszer veszi át, amivel többé már nem lesz ekkora jelentősége a jól teljesítő videókártyáknak. Számos bányászkártya már a változás bejelentésekor a használtpiacon találta meg új helyét, és amióta a fejlesztők bejelentették, hogy a teljes átállás várhatóan már szeptember 19-én végbemegy, a folyamat még magasabb fordulatszámon pörög. A helyzetet ráadásul tovább bonyolítja az Európán végighaladó hőhullám, a bányászeszközök hűtése ugyanis további jelentős energiaigényű folyamat.

“A magyarországi rezsiemelés hírére most ismét sebességet váltott a videókártya-használtpiac, és a már eddig is nagy fordulaton pörgő kereskedés még intenzívebbé vált. A korábbi években tapasztalt trend – amiben az olcsó energiaárak és a bányászat által felhajtott kártyaárak hatására a gyártók és a bányászok jártak jól – megfordulni látszik, és az elkövetkező pár hónapban kissé fellélegezhetnek a videókártyákat valóban játékra és kreatív munkára használók, míg a gyártók vakarhatják a fejüket, hogyan hozzanak össze értékesítési számokat” – mondta Hagymási Balázs, az iPon kommunikációs vezetője.

Tisztulás és vásárlási láz

A válsághelyzet kevésbé egyértelmű hatása, hogy a megszorítások, az infláció és a várható recesszió miatt a jövőben nemcsak a videókártya-, hanem az egész számítástechnikai és műszaki piac tisztulásnak indulhat. Az iPon kommunikációs vezetője szerint “az elmúlt években jelentősen megszaporodtak a hazai piacon a hozzáadott értéket nem nyújtó, egyszerűen mások árukészletével és árakkal trükköző webshopok, amik most – az általános érdeklődés, és ezáltal a kereslet csökkenése, továbbá az árak növekedésének hatására – szépen csöndben megszűnhetnek majd.”

Természetesen a magyar piacon már régóta jelen lévő, nagyobb forgalmú webáruházak is nehéz helyzetbe kerülhetnek; most különösen sokat számítanak majd a szolgáltatások, vásárlómegtartó akciók és kampányok, illetve a kínálati rugalmasság. Kicsit jobb helyzetben vannak azok az internetes áruházak, amik kiemelten foglalkoznak a fenntartható, spórolást elősegítő termékek hazai forgalmazásával. Az iPon szakértője azt tanácsolja, hogy mindenki mérje fel az otthoni helyzetét: gondolja végig, hogy mi mennyit fogyaszt, és lehet-e megtakarítani vele. A LED fényforrások, a modern, jó energiahatékonyságú besorolással rendelkező háztartási gépek az emelkedő áramköltségek mellett hamarabb megtérülnek, mint valaha. Az önellátás is egyre divatosabb hazánkban, az iPonnál is rekordokat dönt a napkollektoros inverterek forgalma, ahogy a legjobb energetikai besorolású termékek iránt is hatalmas a kereslet.

Az iPon várakozásai szerint az energiaválság hatására mindenki tudatosabban használja majd az árammal működő eszközeit, elkezdődik a spórolás. A takarékosabb izzóktól kezdve az önmagukat kikapcsoló okoseszközökön át még az is elképzelhető, hogy visszatér az időkapcsolós aljzatok kora.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Budapesten szelfizhetünk Dwayne Johnsonnal

Dwayne Johnsonnal ünnepli első szülinapját a Madame Tussauds Budapest. A hollywoodi világsztár mától a Palazzo Dorottya falai között várja a látogatókat. A Szikla maga is részt vett az impozáns figura kialakításában, amely néhány hónapig...

A nőknek kedvez a Tesco

A közelgő Menstruációs higiénia napja alkalmából a Tesco 2024. június 27-től minden sajátmárkás női intim higiéniai terméke árából elengedi az ÁFA-t, így segítve a nőket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában....

Budapesten nyit újabb márkakereskedést az AutoWallis

Tovább folytatja a gépjármű-kiskereskedelemben terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután portugál partnerével, a Salvador Caetano Csoporttal közösen nyitnak Budapesten Renault és Dacia márkakereskedést. A lépés jól illeszkedik az AutoWallis stratégiájába, melynek célja, hogy az organikus...

Új Mercedes-Benz modellel erősít a Matchbox

A Mattel leleplezte a Mercedes-Benz G 580 EQ technológiás öntött kisautóját, ami az ikonikus Mercedes-Benz G-osztályt és a nemrégiben bemutatott, új elektromos modellváltozatot ünnepli. A prémium kategóriás kisautó újrahasznosított fémből és legalább 81 százalékban...

Ezt keresik a vásárlók a webshopokban

Az Árukereső.hu adatai egyértelműen rávilágítanak arra, hogy mind Magyarországon, mind a régióban – az időjárás ingadozása ellenére – már dübörög a fogyasztók tudatában a nyár. A top termékek: vitaminok, fehérjeporok, sporteszközök és a fagylalt!Az...

Ezekkel a különlegességekkel készülnek a MOZ.GO szervezői

Több különlegességet is tartogat az idén MOZ.GO néven érkező Magyar Mozgókép Fesztivál. Látható lesz többek között a sokáig betiltott Rabmadár, vetítik az idén 20 éves Kontrollt, jön az Oscar-jelölt Macskajáték felújított képpel és hanggal,...

Országos terjeszkedésbe kezd a Mercar

Budapesten nyitott használtautó szalont a Mercar. Az új értékesítési ponton a partnerektől visszavett autók egy részének értékesítését végzik impozáns körülmények között. De úgy tűnik itt sincs megállás, ahogy az Aszfalt királyaiban sem volt. Országos...

Újabb fordulat a Marsra magyar! sztorijában

Megvette a Netflix a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! című sorozat első évadát, ami május 15-én került fel a streaming platformra, ahol már másnap bekerült a Top10 legnézettebb TV...

Rengeteg program várja a gyerekeket a Városligetben

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat 2024. május 25-én és 26-án szervezi meg a Városligeti Gyermeknapot. Az idei rendezvény középpontjában az egészség, a sport, a kultúra, az internetbiztonság és a nemzetek bemutatása áll. Célunk továbbra is...

Tovább nőtt a Nádudvari bevétele

Közel az egynegyedével növelte nettó árbevételét 2023-ban a Nádudvari Élelmiszer Kft., miközben az eredmény a megelőző évi közel háromszorosára nőtt. A sikerhez nagyban hozzájárult, hogy az általános piaci visszaesés ellenére mindhárom üzletágban sikerült volumennövekedést...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újabb titkok derültek ki a divatgururól

Karl Lagerfeld kétségkívül a divattörténelem egyik legmeghatározóbb alakja, nem véletlen, hogy életéről könyvek jelentek meg, a Disney+-on pedig június 7-én indul az életéről szóló „Becoming Karl Lagerfeld” saját gyártású sorozat. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány...

Budapesten szelfizhetünk Dwayne Johnsonnal

Dwayne Johnsonnal ünnepli első szülinapját a Madame Tussauds Budapest. A hollywoodi világsztár mától a Palazzo Dorottya falai között várja a látogatókat. A Szikla maga is részt vett az impozáns figura kialakításában, amely néhány hónapig...

A nőknek kedvez a Tesco

A közelgő Menstruációs higiénia napja alkalmából a Tesco 2024. június 27-től minden sajátmárkás női intim higiéniai terméke árából elengedi az ÁFA-t, így segítve a nőket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában....

Budapesten nyit újabb márkakereskedést az AutoWallis

Tovább folytatja a gépjármű-kiskereskedelemben terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután portugál partnerével, a Salvador Caetano Csoporttal közösen nyitnak Budapesten Renault és Dacia márkakereskedést. A lépés jól illeszkedik az AutoWallis stratégiájába, melynek célja, hogy az organikus...

Új Mercedes-Benz modellel erősít a Matchbox

A Mattel leleplezte a Mercedes-Benz G 580 EQ technológiás öntött kisautóját, ami az ikonikus Mercedes-Benz G-osztályt és a nemrégiben bemutatott, új elektromos modellváltozatot ünnepli. A prémium kategóriás kisautó újrahasznosított fémből és legalább 81 százalékban...

Don't Miss

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...