Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az élet minden szinten – mondta el Hámori Barbara a Marketing&Media magazinnak. A Scripted Productions CEO-ja, producer beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelentett számára a munka és magánélet egyensúlyának megteremtése, hogyan látja a nemek közötti esélyegyenlőséget a médiában, és hogyan hatott a Covid erre a helyzetre.
- Munkád során szembesültél-e kihívásokkal pusztán azért, mert nő vagy?
- Én azon szerencsések közé tartozom, akiknek nem volt abból, hogy nőnek születtem semmilyen hátrányom. Velem nem kezdett ki soha a főnököm, nem kerültem amiatt pozícióba, mert valaki akart tőlem valamit, és nem is akadályozta a munkámat senki amiatt, mert kettessel kezdődik a személyi számom. Sokan gondolják rólam a szakmában és a szakmán kívül is, hogy két férfival felér az a keménység és határozottság, ahogy a munkámhoz vagy a feladataimhoz állok. Ebből a szempontból nyilván kénytelen voltam átvenni viselkedésmintákat a férfi kollégáktól, hogy elfogadjanak, befogadjanak. Sokkal inkább jelentett nehézséget, hogy nagyon fiatalon lettem magas pozícióban már felsővezető (30 évesen programigazgató a Viasat3-nál), ott azért akkor sokan megkérdőjelezték, hogy miért pont én, kinek a kije lehetek. Az idő szerencsére rácáfolt a kételkedőkre.
- Női vezetőként számodra mennyire nehéz a karrier és a magánélet egyensúlyát megteremteni?
- Leginkább a három gyerek-munka tengely kiegyensúlyozása volt a nehéz. Valójában önmagában az, hogy 3 gyerekem született, az már egy teljes állás lehetett volna, még ha viszonylag nagy is a korkülönbség közöttük. Elképesztő energiák mozgósítására volt és van szükség sokszor, hogy mindenhol a maximumot vagy legalább a saját legjobb verziómat tudjam adni. Nekem sok álmatlan éjszakát okozott, hogy nem tudtam mindig és minden helyzetben a gyerekeim mellett lenni, és nem feltétlenül csak a fizikai értelemben, hanem, hogy ott legyek nekik mindig, támaszként, lelkileg is.
- Véleményed szerint Magyarországon mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei?
- Én úgy látom, hogy szakmánként ez nagyon változó. A média szakmában nem érzem azt, hogy ne lennének egyenlő feltételei a nőknek, ha dolgozni akarnak. Az már más kérdés, hogy két hasonló képességű jelölt közül gyakran a férfit választják még a média területén is a munkaadók, egészen egyszerűen azért, mert kevesebb a kockázata annak, hogy akár évekre kieshet mondjuk szülés miatt a munkaerőpiacról. Itt látok még a mi szakmánkban is különbségtételt. Viszonylag gyakori jelenség, hogy a médiás nők későn vállalnak gyereket, vagy hamar visszamennek a szülés után dolgozni, - ahogy tettem én is mindhárom gyerekem esetén -, hogy megőrizzék a versenyképességüket. Ez biztosan nem egy egészséges helyzet, és ezen fontos lenne változtatni.
- Szerinted mit lehetne tenni azért, hogy javuljon a helyzet?
- Azt látom, hogy a Covid óta a szakmánkban is sokat lazult az a szigor, hogy egy médiásnak be kelljen mennie, egy irodában ülni reggeltől estig. A home office és a digitális technológiák már sokkal nagyobb szabadságot adnak abban, hogy valaki a munkáját akár egy kisgyerek mellől is elvégezhesse. Én ebben nagyon sok lehetőséget látok, és a saját munkatársaimat is biztatom, hogy éljenek a digitalizáció adta lehetőségekkel. A jó munkaerő boldog és kiegyensúlyozott, elég időt tölt a szeretteivel, a gyerekeivel a kutyájával és a párjával, megpróbálja megteremteni az egészséges work-life egyensúlyt.
- Hogy látod, mennyire nehéz vagy könnyű női vezetőként érvényesülni a műsorgyártásban?
- A magyar televíziós műsorgyártók vezető producereinek legalább 30 százaléka nő. Azt látom, hogy itt egészségesen és kiegyensúlyozottan működik ez a rendszer, a televíziós csatornák vezetői, amikor arról döntenek, kivel szeretnének egy adott műsort megvalósítani azt nézik, milyen a szakértelme az adott producernek, nem pedig azt, hogy milyen nemű. Én úgy látom ebből a szempontból maximálisan a nyugati sztenderdeket hozzuk.
- Ezen a területen mennyire jelent kihívást megfelelő képzettségű és tudású női munkatársakat, vezetőket találni?
- Attól függ melyik területről van szó. Szerkesztők, forgatókönyvírók, art directorok, stylistok, scripterek vagy éppen pénzügyi, jogi vezetők zömmel nők a szakmánkban. A klasszikusan technikai tudást igénylő területeken, úgy mint operatőrök, vágók, informatikusok, gyártásvezetők között pedig sokkal több a férfi. Kicsit ez a tradíció miatt is így van, de talán ezek a területek remekül ki is egészítik egymást, és így tudunk abszolút heterogén csapatokban dolgozni.
- A Scripted Productions-nél milyen a nemek aránya a közép- és felsővezetők körében?
- Nálunk 60-40 százalék a férfiak többsége a nőkkel szemben a cégünk felsővezetésében. De azt gondolom, hogy a 40 százalék női arány még így is magasabb akár a szakmánkban előforduló felsővezetői átlagnál is.
- A cégednél van-e bármilyen program a nemek arányának kiegyensúlyozására, a nemek közti esélyegyenlőség megteremtésére, a munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtésének segítésére?
- Nincs külön program erre, de én azt látom a férfi kollégák integritására és esélyegyenlőségére sok esetben épp annyira figyelni kell, mint a nőkére. Bátorítom a kollégáimat, hogyha a munkarend megengedi, akár otthonról is dolgozzanak, ma már a megbeszéléseink nagy részét online tartjuk, nem tartunk fent hatalmas irodát, nincs kötelező munkarend, mindig a feladat határozza meg, mikor, mennyit és hol kell dolgozni. Amikor új munkaerőt veszünk fel, a legtöbb esetben csak a referenciáit és a munkáit kérem el, és nem érdekel, hogy az adott tehetség férfi-e vagy nő, csak az, hogy mit tud, és mennyire tudnánk őt beilleszteni a rendszerünkbe. Én hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az élet minden szinten.