- Hirdetés -

Elmaradt az áresés a prémium ingatlanoknál

|

- Hirdetés -

A lakáspiac prémium és luxus szegmensét sem kerülte el a tavalyi megtorpanás, de mint annyi más ezen a szűk piacon, a visszaesés is mutatott sajátosságokat. Az OTP Ingatlanpont szakértője szerint az árak jellemzően stabilak maradtak, már kora tavasszal kezdtek visszatérni a vevők is, s reméli, hogy őszre ismét felpörög a piac.

A lakáspiac prémium szegmensében a jelenlegi árak 100-200 millió forintnál kezdődnek, s 2-3 milliárd forint körül tetőznek, a befektetési ingatlanok, szállodák vagy akár irodaházak ugyanakkor ennél sokkal magasabb áron kelnek el. Az ide sorolt ingatlanok nem csupán emiatt emelkednek ki a mezőnyből. Mindegyiknek van valamilyen különlegessége, akár az elhelyezkedése, mérete, felszereltsége, története, az építésének minősége, vagy a hozzá tartozó szolgáltatások, melyek különösen vonóvá teszik. Az ide sorolható házak, lakások legtöbbje teljesen egyedi, ahogy a potenciális vevőik is legtöbbször valami kifejezetten hozzájuk illőt keresnek. Emiatt a prémium szegmens általában jóval mérsékeltebben reagál a piac általános rezdüléseire.

A mostani lakáspiaci lejtmenet esetében ez azt jelentette, hogy a megtorpanás rövid ideig tartott, és az árak sem indultak el lefelé. Ahogy Heinrich Krisztina, az OTP Ingatlanpont exkluzív menedzsere felidézte, ugyan itt is érezték 2022 nyarától, hogy a vevők kivárnak, az árak esésére számítanak, de ez nem következett be. Az eladók ugyanis nem engedtek, maguk is kivártak. Míg a széles piacon, a "tömeglakásoknál" már húsz százalékos alkulehetőségekkel is lehetett találkozni, itt még maga az alku sem vált jellemzővé. Ahogy világossá vált, hogy nem lesz áresés, idén február-márciusban elkezdtek visszatérni a vevők. Egyes kategóriákban, ahol általában szűkebb volt a választék – mint például a budai villáknál, vagy az újépítésű lakásoknál –, már most is folyamatos és az egy évvel korábbit meghaladó az érdeklődés, bár a 2021 év végi szintet még nem éri el. Heinrich Krisztina egyetlen kivételt említ, a főváros agglomerációját, az ottani kereslet megtorpanása a mai napig tart, a luxuskategóriában egyedül ott nem állt helyre a piac. Az agglomeráció viszonylagos leértékelődése látszólag összhangban van azzal az általános tapasztalattal, hogy a rezsifélelmek tavalyi fellángolása a nagy zöldövezeti házak helyett inkább a kis városi lakások felé terelte az érdeklődést. A luxusszegmensben a "rezsikrízis" is kicsit másképp csapódott le, nem keresnek miatta kisebb lakásokat, de arra azért jobban figyelnek, hogy az ingatlan fenntartása lehetőleg gazdaságos legyen.

A piac feléledését jelzi, hogy visszatértek a külföldi vevők is, a már megszokott európai, kínai és arab érdeklődők mellett Heinrich Krisztina tapasztalatai szerint idén megjelentek az afrikai és indiai befektetők is, utóbbiak például már szállodák iránt is érdeklődtek.

A legkeresettebb célpontok tekintetében kevés a változás. Szokásosan, illetve újra felkapott a budapesti belváros, ahol különösen az exkluzív épületekben található testre szabható lakásokat keresik. „Van, aki már eleve hozza magával a belsőépítészét” – jegyzi meg az ingatlan-menedzser, felidézve azt is, hogy ezen a területen különösen nagy érték a lakáshoz tartozó garázs, és akad ügyfél, aki az otthonához rögtön négyet is akar, hiszen annyi autója van. Itt, a belvárosban egy újépítésű luxuslakás négyzetméterára ma már 2-3 millió forint között mozog.

Ugyancsak felkapott Buda II. kerületében a Rózsadomb környéke, illetve a XII. kerület belső része. Errefelé elsősorban a nagyobb házakat, villákat keresik, esetleg egy-egy újépítést, ami a belvárosihoz hasonló árakon érhető el. Heinrich Krisztina említ néhány példát az aktuális budai árlapról: egy 4-500 négyzetméteres felújítandó villa közel 1 milliárd, egy ugyancsak klasszikus villa, de már szépen felújítva, dupla telekkel 2-3 milliárd, egy újépítésű 3-400 négyzetméteres minimál stílusú villa medencével 1,2-1,3 milliárd forint.

A Balaton mellett a prémium kategória két kulcsszava a "vízparti" és a "panorámás". Az ilyen villák, legyenek akár klasszikusak vagy újonnan építettek, elérhetik vagy meg is haladhatják az 1 milliárdos árat, míg egy vízparti telek elmehet 4-500 millióért is.

Bár nagy vonalakban ugyanazt jelentik a luxus kategóriájú ingatlanokkal szemben támasztott igények, mint korábban, időről időre feltűnnek közöttük apróbb újdonságok, és ezek nem csupán a technológiai fejlődésből, az otthonok "okosításából" fakadnak. Erre friss példaként azoknak a nagycsaládosoknak az esetét idézi a szakember, akik mostanában próbáltak költözni 3-4-5 gyermekkel. Ennek kapcsán tűnt ki, hogy jelenleg a luxuskínálatban sincs számukra elegendő hálószoba, még az új építéseknél is hiányzik általában egy vagy kettő.

A prémium szegmens kilátásait tekintve Heinrich Krisztina bizakodó. Az érdeklődés és a tranzakciószám újra nő, ami alapján azt reméli, hogy ha a kamatok csökkenése is besegít, akkor ősztől valóban felpöröghet a piac ebben a szegmensben.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

November végén érkezik a mozikba a Semmelweis

November 30-án kerül a mozikba a Semmelweis című film, amely az Oscar-díjra jelölt filmes mester, Koltai Lajos új rendezése. A premier felé vezető út egyik fontos állomásaként bemutatták az alkotás plakátját. (kiemelt kép: NFI)   Frank...

A sokoldalú és kreatív PR támogatja a növekedést

A PR reneszánszát hozta el, hogy mind nagyobb az igény a stratégiai gondolkodásra, a hitelesség, a társadalmi szerepvállalás és a céltudatosság egyre fontosabb az ügyfelek számára. A stabil piaci jelenléthez szükséges őszinte válaszok megadásában...

A Dikh TV és vidéki rádiók is bajba kerültek

Termékmegjelenítésre vonatkozó szabály be nem tartása és hatósági határozatban megállapított, műsorstruktúrával kapcsolatos követelmények nem megfelelő teljesítése miatt indít eljárást a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Dikh TV országos kereskedelmi televízió és...

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....

Rekordszinten a fiatalok megtakarítása

Csúcsot döntött a fiatalok megtakarítása, ha a konkrét összeget nézzük: a második negyedévben átlagban 783 ezer forintja volt a 19-29 éveseknek a K&H ifjúsági index szerint, hasonlóan magas összegre a felmérés több mint tízéves...

Tényleg túl sokat netezünk?

A 18-65 éves internetező magyarok átlagosan 4 órát interneteznek egy hétköznapon a szabadidejükben. A Reacty Digital legújabb felmérése szerint ezt kevesen tartják problémának, pedig a túlzásba vitt netezés negatív hatásait a lakosság negyede szokta...

Így csökkenthetjük a rezsiköltséget

Az elmúlt évek energiapiaci bizonytalansága, az elszálló energiaárak, mind megmutatták, mennyire fontos, hogy csökkentsük a saját energiafelhasználásunkat. Otthonunk szigetelésével nemcsak energiát és pénzt spórolunk, hanem annak értékét is növeljük. Falusi CSOK-kal és a hozzá...

Bőven van mit behoznunk a digitális gazdaság területén

Az uniós ranglistán 22. helyen áll a magyar piac 43,8 pontjával, szemben az 50 pont feletti EU-s átlaggal. A lemaradás a cégvilágban is érezhető, ami részben az informatikushiánnyal, a képzett szakemberek iránti jelentős kereslettel...

Nagyot újított az LG

Az LG Electronics (LG) hamarosan elérhetővé teszi a Home Connectivity Alliance HCA 1.0 specifikációjának első kereskedelmi implementációját, amely az LG ThinQ okosplatformon keresztül lehetővé teszi a különféle márkájú készülékek összekapcsolását. Ez év végére a...

Kriptóban olcsóbb és átláthatóbb a jótékonykodás

Átlátható, jól nyomon követhető módja az adományozásnak a blokklánctechnológián alapuló átutalás. Ez a három fő előnye a kriptovalutában történő jótékonykodásnak a Binance által megkérdezett emberek szerint. Bár a legtöbben még mindig inkább hagyományos pénzügyi...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövő héten rajtol a Múzeumok Őszi Fesztiválja

A tudomány és a technológia kapcsolata, a tudományos eredmények hiteles kommunikációja, valamint a természettudományok és a múzeumok kapcsolódási pontjaira fókuszál idén a Múzeumok Őszi Fesztiválja, amelyet szeptember 25. és november 12. rendeznek meg országszerte. A...

November végén érkezik a mozikba a Semmelweis

November 30-án kerül a mozikba a Semmelweis című film, amely az Oscar-díjra jelölt filmes mester, Koltai Lajos új rendezése. A premier felé vezető út egyik fontos állomásaként bemutatták az alkotás plakátját. (kiemelt kép: NFI)   Frank...

A sokoldalú és kreatív PR támogatja a növekedést

A PR reneszánszát hozta el, hogy mind nagyobb az igény a stratégiai gondolkodásra, a hitelesség, a társadalmi szerepvállalás és a céltudatosság egyre fontosabb az ügyfelek számára. A stabil piaci jelenléthez szükséges őszinte válaszok megadásában...

A Dikh TV és vidéki rádiók is bajba kerültek

Termékmegjelenítésre vonatkozó szabály be nem tartása és hatósági határozatban megállapított, műsorstruktúrával kapcsolatos követelmények nem megfelelő teljesítése miatt indít eljárást a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Dikh TV országos kereskedelmi televízió és...

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...

A felelős márka szerepe soha nem volt olyan fontos, mint ma

Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van – mondta el...

A marketing a stratégia része lett a generációváltáson áteső Euronics-nál

Óriási előrelépések, arculat és szlogenváltás zajlott sok sikerrel az elmúlt években a legnagyobb magyar tulajdonban lévő magyar webshopnál, ahol most belül is transzformálnak: új vezetőket igazoltak, köztük Metykó Tibort, aki az építőiparból érkezett a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....

Klímapusztulás: a villamosenergia-ágazaton múlik minden

A villamosenergia-ágazat a kulcsa annak, hogy elérje a karbonsemlegességet az világ 2050-re, egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító tanulmányában. Az ágazati kutatás szerint az energiatermelés felel az üvegházhatású gázkibocsátás 75 százalékáért. A szektor...

Nagy kihívás a fenntarthatóság a családi cégeknek

Két évük van a minimum 250 főt foglalkoztató cégeknek arra, hogy beépítsék üzleti folyamataikba az ESG szempontokat. A K&H családi vállalatok fenntarthatósági indexe szerint ez egyelőre nagy kihívás a cégeknek, mivel alig 10 százalékuk...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....