A generációs és a társadalmi nyomasztás beforduláshoz, bizalomvesztéshez, az együttműködés hiányához vezet. Ezeket az utakat kellene visszaépíteni és ebben a marketingnek van szerepe termék, szolgáltatás és kommunikációs – kulturális oldalról is - véli Kovács András Péter. A Yettel márka- és marketingkommunikációs igazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban többek között beszélt a marketing meghatározó trendjeiről, de szóba került a figyelmi deficit és az adatkezelés és -felhasználás témája is.
- Az idei Marketing Summit nyitóelőadását tartó Ralf Strauss szerint a „skizofrén marketing” időszakát éljük. Véleményed szerint mennyire igaz a szakmára a „meghasonlott” jelző?
- Én szeretném inkább ezt egy belülről jövő tudatos útkeresésnek látni és láttatni magunk felé. El kell fogadjuk, sőt élen kell járjunk abban, hogy másokkal is elfogadtassuk, hogy az eddigi működésünk megfeneklett. Szakmaként elsők között lehetünk új megközelítések és együttműködések kialakításában, ember-, és környezet központú megoldások priorizálásában és az eddig periférián tartott, vagy kirekesztett és kiszorult rétegek bevonásában és felzárkóztatásában. Elmélyültebb gondolatokra és felkészülésre van szükség, nem a trendek felszínének kanalazására, vagy azok kihasználására. A meghasonlottság érzete pedig ebből is fakadhat, hogy miközben a status quo-t próbálják sokan menedzselni, a változások adta lehetőségekből pedig csipegetnek.
- Hogyan látod, melyek a legfontosabb üzleti és szakmai trendek, amelyek meghatározzák a marketing világát?
- Szerintem a legfontosabb trend a remény keresése és újra felfedezése. Ennek végtelenül leegyszerűsített szimbolikája az, ami a mostani amerikai elnök választási kampányban is zajlik. De az elmúlt évek nagyobb trend kitörései is mind ebbe az irányba mutatnak, a generatív AI demokratizálódása, a remény, hogy újszerű eszközöket kapunk régi problémák megoldására, a szórakoztató formátumok és a humor visszatérése mint a reklámok terjedő formanyelve is mind ezt sugallják. Tudjuk, hogy krízisek között élünk és azt is tudjuk, hogy mint emberiség nem tudjuk hogyan oldjuk meg ezeket. A generációs és a társadalmi nyomasztás beforduláshoz, bizalomvesztéshez, az együttműködés hiányához vezet. Ezeket az utakat kellene visszaépíteni és ebben a marketingnek van szerepe termék, szolgáltatás és kommunikációs – kulturális oldalról is.
- Miért döntöttetek úgy, hogy támogatjátok a Marketing Summitot?
- A Summit az ország egyik legnagyobb rendezvénye. Növekedése és ambíciója világos és példamutató. Fontos, hogy minél többen lehetőséghez juthassanak, hogy részesei legyenek egy párbeszédnek, akár előadóként, akár hallgatóként, de közösen teremtsünk új együttműködési lehetőségeket és tárjuk fel hogyan tudunk növekedni a társadalommal közösen.
- Véleményed szerint, melyek lehetnek a következő év legfontosabb kihívásai, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?
- Továbbra sem látom, hogyan készülünk fel az egyre polarizálódó és fragmentált figyelmi deficitre az emberek felől. Ezen felül pedig szerintem érdemes figyelnünk a digitális térbe került adatok sorsára és felhasználására, és biztosítani a jogtiszta, etikus és transzparens adatkezelést és felhasználást, főleg a generatív AI kiterjesztése mellett, de optimális esetben, mondom naivan, még előtte.
- A cégetek számára mi jelenti idén a legnagyobb kihívást és a marketing hogyan tudja segíteni ennek kezelését?
- Valódi megkülönböztethető értéket és ajánlatokat felmutatni az emberek számára egy nagyon kiélezett telekommunikációs piacon. Az általam vezetett szervezetben a hasznosságot tartjuk az elsődleges fokmérőnek és irányzéknak amikor kommunikációt fejlesztünk, vagy az ajánlatokért felelős kollégákkal egyeztetünk a jelen és jövő megoldásairól.
- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?
- Óriási felelősségünk van, a szakma hitelességét és fenntarthatóságát - utánpótlás, budget, és helyünk a szerveztünkben - tekintve.
- Ott leszel-e az idei Marketing Summiton, mit vársz a rendezvénytől?
Természetesen. Büszke vagyok arra, hogy egy kicsit részese is lehettem annak a víziónak a megvalósításának és egyre nagyobbá és tekintélyesebbé válásának, amit az MMSZ kitűzött és Hinora Ferenc elnök és Katona Norbert operatív igazgató irányított.
- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy kommunikációs területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?
- Leginkább azért, hogy elsőkézből lássa a hazai szakma erejét, inspirációt és bátorságot nyerjen ahhoz, hogy csatlakozzon az új lehetőségek kereséséhez és a megoldás részese lehessen. Egy olyan megoldásé, ami a márkák működésén és hatásán keresztül társadalmi változással és remélhetőleg fejlesztéssel jár majd.