Egyre több vállalat az employer branding segítségével gondolja megoldani a munkaerőhiányt, amelyet ugyan a munkáltatói márkaépítés enyhíteni tud, de megoldani csak korlátozottan, hiszen nem csodafegyver – mutatott rá az mmonline.hu-nak adott interjúban Kádár Balázs, az MPRSZ Employer Branding Tagozatának vezetője, az Employer Branding Award létrehozója, a Bindermann ügyvezető partnere. A szakember beszámolt az employer branding témában készített kutatásuk főbb eredményeiről is.
– Időről időre vannak buzzwordok a marketingben. Az employer branding is ilyen, ez is csak egy szó?
– Az employer branding (EB) annak ellenére, hogy egy fiatal szakterület és mostanában valóban egy felkapott kifejezés, várhatóan hosszútávon a vállalati stratégia nélkülözhetetlen részévé válik.
– Egyáltalán lehet tudni, hogy egy szervezeten belül kihez kell, hogy tartozzon ez a terület?
– Mivel a munkavállalók bevonzásáról és a dolgozók elkötelezéséről van szó, ezért azt gondolom, hogy a HR területen van a helye. Ez azzal jár, hogy a HR-nek meg kell tanulnia kommunikálnia, „eladnia” a teljesítményét, aktivitásait vállalaton belül és kívül egyaránt. A folyamatból nem kihagyható a vállalati kommunikáció sem, hiszen ők biztosítják a megfelelő vizualitást és a célcsoport-üzenetek megfogalmazását és átadását. Az a HR, amelyik tudatosan épít munkáltatói márkát óhatatlanul stratégiai szintre kerül a cégen belül.
– Iszonyatosan nagy számú munkaerő hiányzik a piacról. Az EB segíthet abban, hogy a cégek megszerezzék a munkaerőt?
– Egyre több vállalat az employer branding segítségével gondolja megoldani a feszegető munkaerőhiányt, amelyet ugyan a munkáltatói márkaépítés enyhíteni tud, de megoldani csak korlátozottan, hiszen nem csodafegyver! Azt szoktam mondani, hogy megváltozott a munkaerő-piaci helyzet az elmúlt évekhez képest is, és ennek köszönhetően az új toborzás a munkavállalók megtartás lett.
– Azt is tudni lehet, hogy a fiatalok könnyen megpattannak még egy jó munkahelyről is manapság. Vagyis nem elég megszerezni őket, az kevés, meg is kell tudni tartani. Mekkora kihívás a jó munkaerő megtartása ma?
– A fentiek miatt egyre több vállalat irányítja a fókuszt a bevonzásról a megtartásra. A megtartásban pedig egyre nagyobb szerep jut a munkavállalói élményeknek, az első munkanapnak, az onboardingnak, a betanításnak, a rugalmas munkavégzési formáknak, a béren felüli juttatásoknak, a munkakörnyezet kialakításának, a kihívást jelentős feladatoknak, illetve a közösségnek. Ugyanakkor a jelöltélmény (az üres pozíciókra jelentkező álláskeresők benyomása/tapasztalata a toborzás és kiválasztás során) sem elhanyagolható, hiszen nagyon nem mindegy, hogy milyen érzésekkel érkezik egy jelölt az interjúra, milyen az interjúvezetés, milyen benyomásokkal távozik egy jelölt az interjúról, hogyan kommunikálnak vele a folyamat során, kap-e és mikor visszajelzést és a sort még folytathatnánk. A vállalatok többségénél van még lehetőség a fejlődésre.
– Az idén is díjazzátok a legjobbakat. Hogy látjátok, mennyit fejlődnek a cégek EB-ben?
– Az Employer Branding Award idén már harmadszor díjazza a példaértékű munkáltatói márkaépítést közepes és nagyvállalatok körében. A díjnak egyre nagyobb a presztízse és érthetően egyre több vállalat szeretné megnyerni. Idén a Marketing&Media is a támogatók között szerepel, aminek azért is örülünk, mert így még közelebb kerülhet a téma a marketingkommunikációs szakmához. Két kategóriában hirdettük meg a díjat: éves employer branding stratégia, valamit rövidebb employer branding kampányok. A zsűrizés jelenleg zajlik, de annyit elárulhatok, hogy a színvonal még erősebb, mint tavaly volt. Az ünnepélyes díjátadó március 26-án lesz a BMC-ben.
– Készítettek egy kutatást is, az eredmények mennyire adnak okot bizakodásra a következő éveket tekintve?
– Néhány dolgot emelnék csak ki a hiánypótló kutatásból, melyet az Employer Branding Award megbízásából a Brand Excellence és a Bindermann I The Employer Branding Company készített el. A megkérdezett cégek egyértelműen azt igazolták vissza, hogy a munkaerő megtartása vált a munkáltatói márkaépítés kiemelt céljává és ezt követi a tehetségek bevonzása, illetve a fluktuáció csökkentése. A válaszadók továbbra is a leghasznosabb kommunikációs csatornának a social mediát és a belső kommunikációt ítélték meg. A legalább 50 főt foglalkoztató vállalatok 53%-a foglalkozik tudatos munkáltatói márkaépítéssel, ami azt jelenti, hogy a területben még jelentős kiaknázatlan lehetőség rejlik. Ugyanakkor a legnagyobb kihívást továbbra is a megfelelő anyagi források megteremtése jelenti. Ennek ellenére a legalább 50 főt foglalkoztató tudatosan employer branding-gel foglalkozó vállalatok 40%-a növeli és 44%-a szinten tartja a munkáltatói márkaépítésre szánt költését. Mindez bizakodásra adhat okot.
Simon Krisztián