Hatvanhat százalékkal többet költöttek a CIB Bank ügyfelei a tavalyi fekete pénteken, mint egy átlagos novemberi napon. A tavalyi akció legnagyobb nyertesei a szórakoztató elektronikai cikkeket áruló kereskedők és az utazási irodák voltak, de sokkal többen vásároltak ékszert és repülőjegyet is, mint más napokon. Várhatóan nem lesz ez másként idén sem.
Mindjárt itt a Black Friday vagy magyarul fekete péntek: ez a hálaadást követő péntek elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban, amely a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. Ezen a napon a kereskedők rendkívüli kedvezményeket kínálnak. Az utóbbi években az akció már Magyarországon is egyre népszerűbb.
Ezt jól mutatja az is, hogy a CIB Bank által kibocsátott bankkártyákkal a tavalyi Black Friday napján 66 százalékkal többet költöttek a bank ügyfelei, mint egy átlagos novemberi napon. A Black Friday akciókat kihasználó ügyfelek emellett 2017-ben a szokásosnál nagyobb értékben is vásároltak: a tavalyi fekete pénteken mért átlagos kosárérték 22 százalékkal magasabb volt az év egészére vetített átlagnál.
Míg az átlagos napokon a szupermarketek bonyolítják a legnagyobb kártyás forgalmat, a tavalyi Black Friday legnagyobb nyertesei a bank tapasztalatai alapján a szórakoztató elektronikát értékesítő kereskedők és az utazási irodák voltak: előbbiek esetében az átlagos kosárérték 32 430 forint volt az átlag novemberi napokon, míg Black Friday napján ez 51 189 forintra emelkedett, ami arra enged következtetni, hogy a bank ügyfelei a nagyobb értékű berendezések megvásárlását erre a napra időzítik. Az utazási irodák esetében kimagasló volt a megugrás a vásárlások darabszámában, a napi átlag négy és félszeresére emelkedett fekete pénteken. Eközben az ékszerüzletek majdnem megháromszorozták a forgalmukat, és az átlagos tranzakciós érték mellett jelentősen növekedett a vásárlások száma is.
Bár tavaly november 24-én majdnem ugyanannyi férfi vásárolt CIB-es bankkártyájával, mint nő, a ruhaboltokban kétszer annyi hölgy költött, mint férfi, míg elektronikai termékeket a nők feleannyian vásároltak, mint a férfiak. Érdekesség, hogy a legalacsonyabb összeg, amit tavaly a fekete pénteken CIB-es bankkártyával fizettek, 1 forint volt egy sportboltban, míg a legnagyobb elérte a 2 millió forintot egy autókölcsönzőben. A legtöbb vásárlás a fővárosban volt, a második legtöbb Szegeden, a harmadik pedig Debrecenben.
A fekete péntek ráadásul nemcsak a fiatalabbak körében népszerű: bár a Black Friday-on vásárló ügyfelek 28 százaléka 41 és 50 év közötti, 26 százaléka 31-40 év közötti, 14 százaléka pedig 21-30 év közötti, több ezer 71-80 év közötti bankkártyabirtokos is örömmel élt az akciós vásárlási lehetőséggel.
A CIB Bank adatai szerint az adventi időszak szintén nagyon aktív a kártyás költések szempontjából: 2017. december 2. és 25. között 10 százalékkal haladta meg az éves átlagot a tranzakciók darabszáma, a volumen pedig 18 százalékkal. A pénzintézetnél a belföldi kártyás vásárlási forgalom egyértelműen az év végén a legintenzívebb, hiszen ennek közel 20 százaléka az év utolsó két hónapjában történik. Ugyanakkor a kártyás tranzakciók számában alig van eltérés az év utolsó három hónapjában, kosárértékben azonban december viszi a prímet: tavaly 5 százalékkal haladta meg az értéke a novemberit.