- Hirdetés -

Érdekes fejlemények az autópiacon

|

- Hirdetés -

Az elektromos autók terjedését segítő tényezők nemigen mozdultak előre 2016-ban: sem az infrastruktúra, sem az autókínálat sem a több országban elérhető támogatások és kedvezmények ellenére is magas beszerzési árak területén nem történt lényegi előrelépés. Ez meg is látszik az értékesítési számokon: az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint az Európai Unióban forgalomba helyezett tisztán elektromos autók száma a tavalyi évben mindössze 5 százalékkal nőtt, szemben a hibrid értékesítéssel, ami ugyanezen időszakban 27 százalékkal bővült.

 

Miközben az elektromos autók széleskörű elterjedésének egyik legfontosabb előfeltétele, az infrastruktúra, azaz a megfelelő sűrűségű töltőhálózat kialakítása területén európai szinten sem történt előrelépés, maguk az elektromos autók is számos kihívással kell, hogy szembenézzenek. Továbbra sem sikerült igazán praktikusra növelni a tisztán elektromos autók hatótávját, még gyorstöltővel is viszonylag magas a töltési idő, az autók pedig, a több országban az elterjedésüket elősegítendő elérhető támogatások és kedvezmények ellenére továbbra is drágák. Jelenleg ennek köszönhetően az elektromos autók a felhasználók szűk körét leszámítva nem tekinthetőek praktikus választásnak: a legtöbb magánvásárló, de különösen az európai autóértékesítés tekintetében is számottevő vállalati flották nagy része számára egyszerűen túl kevés a jellemzően 120-300 kilométeres hatótáv és a gyorstöltővel is fél órától akár hat-hét óráig terjedő töltési idő.

 

Jellemző adat, hogy az EU legnagyobb újautó piacának számító, és egyben legnagyobb aktív autóparkjával rendelkező Németországban 2016 végén mindössze 69 ezer regisztrált elektromos autó volt (ezek közül is csupán 37 ezer volt tisztán elektromos meghajtású), így az elemzők között egyértelmű konszenzus van abban, hogy nem reális a 2020-ra kitűzött, egymillió elektromos autót megjelölő cél (ma már a legoptimistább várakozás is 2022-vel számol). Szakértők véleménye szerint egyébiránt, jóllehet kevésbé képezi a közbeszéd tárgyát és kevesebb autógyártó is tud felmutatni előrehaladott fejlesztéseket e téren, a megfelelő állami támogatás és szándék mellett hamarabb és költséghatékonyabban lehetne megvalósítani a valóban zéró emissziójú, vizet kibocsátó hidrogén-üzemanyagcellás autók elterjesztését: itt ugyanis az elektromos autók egyik legnagyobb kihívása, a hatótáv nem jelent problémát (a már most több európai országban kínált Toyota Mirai például 6-700 kilométeres hatótávval rendelkezik), a töltési idő a hagyományos tankoláshoz hasonlóan 2-3 percet vesz igénybe, a jelenlegi kúthálózat minimális ráfordítással alkalmassá tehető volna a hidrogén töltőállomás funkcióra, az ár kérdés pedig a technológia elterjedése révén a méretgazdaságosság elveinek megfelelően viszonylag hamar megoldódna. Nem véletlen, hogy több autógyártó – köztük a technológia fejlesztésében élen járó Toyota -, valamint üzemanyag forgalmazó, energetikai vállalat és a finanszírozást biztosító bankok közreműködésével Japánban már dolgoznak a hidrogén kúthálózat tömeges telepítésén, ahol így már 2020-ra minimum 40.000 hidrogén üzemanyagcellás autóval számolnak – ami tekintve a jelenlegi világszerte néhány száz darabos állományt néhány év alatt robbanásszerű növekedést jelent.

 

Jelenleg ugyanakkor a leginkább környezetbarát és egyben legköltséghatékonyabb, legalacsonyabb üzemben tartási költségeket jelentő, legpraktikusabb megoldásnak a benzines és elektromos meghajtást kombináló hibrid technológia bizonyul: a hibrid autók a városi közlekedés során akár 60-70%-ban tisztán elektromos üzemben közlekednek. Mindez a hibrid értékesítések növekedésének elképesztő ütemében is visszaköszön: Európában tavaly 27%-al bővültek a hibrid eladások, hazánkban ennél is elképesztőbb, 245%-os növekedés volt megfigyelhető, azaz két és félszer több hibrid autó talált gazdára, mint az előző évben. A hibrid autók piacán egyébiránt elkülönülnek az úgynevezett full hibridek és plug-in hibridek (mindkét változatot a hibrid technológiát 20 évvel ezelőtt kifejlesztő, azóta prémium márkájával, a Lexus-szal együtt mintegy 10,5 millió hibrid autót értékesítő Toyota jegyzi): a full hibridek esetén nem kell bajlódnunk a töltéssel, az elektromos akkumulátort az autó fékezési energiája tölti, automatikusan váltva az elektromos és benzines hajtás között, míg a plug-in hibridek esetén elérhető addicionális elektromos hajtás is az akkumulátor hálózati töltése révén, a felmérések alapján ugyanakkor a felhasználók 70-80%-a nem veszi ezt igénybe, éppen az elektromos autók elterjedésének is gátat szabó infrastruktúra hiányosságai okán.

 

A hibrid technológia rohamos térnyerését amellett, hogy a legtöbb gyártó már kínál hibrid modelleket (nem ritkán a Toyota által rendelkezésre bocsátott korábbi generációs hibrid technológiára alapozva) a dízel meghajtás iránti drasztikusan visszaeső kereslet is elősegíti: a magánfelhasználók mellett immáron a flották is tömegesen térnek át a hibrid meghajtásra, részben a dízel-botrány, részben pedig a technológia számos európai nagyvárosból tervezett kitiltása okán. Ez ugyanis nem csupán kevéssé praktikussá teszi a dízel autók használatát, de a dízel modellek használtautóként történő értékesítésekor várható maradványérték, azaz becsült eladási ár kalkulációját is bizonytalanná teszi. Ráadásul mára egy hibrid autó ára nagyságrendileg egy hasonló felszereltségű dízelének felel meg, miközben mellette szól az alacsonyabb fogyasztás, illetve az, hogy egy hibrid autóban ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, és hiányoznak belőle az olyan, könnyen költséges javítási számlákat eredményező alkatrészek, mint a könnyen kopó turbófeltöltő, a kettős tömegű lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a kényes kuplung, a nagynyomású üzemanyagellátó rendszer, miközben még a fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve mint egy dízel esetében.

 

A hibrid meghajtás népszerűségének ilyen intenzív növekedéséből természetesen azok a autógyártók profitálhatnak leginkább, akik már most rendelkeznek erős hibrid kínálattal, a technológiát jegyző, a piac legszélesebb hibrid portfólióját kínáló, a világ leginnovatívabb és legzöldebb autógyártójának tartott, világelső Toyota és Lexus így komoly előnnyel indul. Elég ha csak a hazai piacot nézzük: a tavalyi évben a teljes magyarországi hibrid értékesítés mintegy 82,2%-át ez a két márka hozta, miközben a Toyota eladásainak 20,4%-át (ez idén már 30% körül alakul), a Lexus esetében pedig 95,7%-át (idén közelíti a 99%-ot) tették ki a hibridek.

 

 

„A hibrid piac elképesztő mértékű felfutásának egyértelmű hozadéka, hogy egyre több versenytársunk jelenik meg – nem ritkán a Toyota és Lexus korább technológiáján alapuló – hibrid modellekkel, és kezd a hibrid technológia előnyeinek aktív kommunikációjába. Ezt a folyamatot egyértelműen üdvözüljük, hiszen mindez a piac és az autóállomány zöldüléséhez vezet, és hozzájárul egy élhetőbb társadalom kialakításához, miközben a technológia területén szerzett versenyelőnyünk révén nem csupán megőrizhetjük, hanem még tovább javíthatjuk piaci pozíciónkat. Ezt sem illusztrálja jobban, mint hogy idén az január és május között mindössze 15%-al bővülő magyarországi személyautó piacon a Toyota 58,3%-al növelte eladásait, míg a prémium márkája 126,3%-os növekedést könyvelhetett el” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

 

„Ebben a látványos sikerben nem lebecsülhető szerepe van annak, hogy egyetlen gyártó sem forgalmaz annyi környezetbarát hibrid modellt, mint a Toyota és a Lexus: szám szerint 34-et világszerte. Hazánkban ebből egyébiránt 16 elérhető, a városi kisautó Toyota Yaristól a flották körében is elképesztően népszerű Toyota Aurison át a trendi, kategóriateremtő új kupé-crossover Toyota C-HR-ig vagy a szintén rekordokat döntögető Toyota RAV4-ig, miközben a teljesen egyedülálló módon a Lexus valamennyi modellje elérhető hibrid változatban. Prémium márkánk esetében egyébiránt az NX és az RX crossoverek viszik a prímet, de sokat várunk az IS szedán új generációjától épp úgy, mint a GS szedántól, az RC sportkupétól, a vadonatúj LC szupersportkupétól és az év vévén érkező zászlóshajónktól, az új LS luxus szedántól egyaránt” – avat be a szakember.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jelentősen nőhetne a bankok bevétele

A hagyományos bankok közel 4 százalékkal növelhetnék éves bevételüket üzleti modelljeik újragondolásával, és a kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó (digital-only) új banki és pénzügyi szolgáltatók innovatív stratégiáinak átvételével – derül ki az Accenture kutatásából. Ez...

Ezeken bukhatnak el a kezdő vállalkozások

A vállalkozásindítás, illetve a fiatal cégek első időszakának hatékony menedzselése soha nem volt kockázatoktól és nehézségektől mentes – nincs ez másképp manapság sem. Sőt, sok szempontból napjainkban még több problémával kell megküzdeni, gondoljunk csak...

Digitális oktatási tartalmakat fejleszt a Telekom

Diákok és szaktanár közreműködésével, valós iskolai környezetben fejleszt digitális tartalmakat a Telekom annak érdekében, hogy a tanulás élményszerű, a tudás pedig mindenki számára elérhető legyen. A program célja olyan valós körülmények között kigondolt, tesztelt,...

Átalakította a fogyasztói szokásokat a járvány

Az emberek többsége már megszokta a világjárvány miatt kialakult új életmódot, és arra számít, hogy ezek a változások velünk is maradnak – derül ki az EY legfrissebb, 16 ezer résztvevő bevonásával készült nemzetközi kutatásából....

Így adózunk az idén

SZJA-mentesség 25 év alatt, megnövelt minimálbér és garantált bérminimum, családi adóvisszatérítések – 2022 januárja számos meghatározó változást hozott adózási szempontból. Csökken a szociális hozzájárulási adó, a kisvállalati adó, megszűnik a szakképzési hozzájárulás, és számos...

Erősíteni kell a vásárlói tudatosságot

Az elmúlt évtizedben dinamikusan bővült az e-kereskedelem részaránya Magyarországon. Az e-kereskedelmet és az azt támogató pénzforgalmat érintő számos technológiai fejlesztés történt, ugyanakkor a szabályozások nem követték minden tekintetben a fejlődés dinamikáját. Ezért az Állami...

A járvány előtti harmada volt a forgalom a Liszt Ferenc Reptéren

Tavaly a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 4,6 millió utas és 183 ezer tonna légiáru fordult meg.2021-ben a Budapest Airport a második olyan évét zárta, amelyre a koronavírus-járvány jelentős hatással volt. A pandémiás környezetben az...

Így készül a választási kampányra a Central

A Central Médiacsoport fő célja a különböző politikai álláspontok hiteles bemutatása az idei parlamenti választások előtt, a médiacég közlése szerint a kampányidőszakban felértékelődik a független, tényeken alapuló újságírás. A Central Médiacsoport a 2022-es parlamenti választások...

Jóval több időt töltünk a képernyő előtt

A magyarok többsége jóval több időt tölt a számítógép képernyője előtt, mint a járványt megelőzően – ez derült ki az Ipsos négy országban végzett kutatásából. A Huawei megbízásából készített felmérés szerint a magyar válaszadók...

Kiderült, mikor rajtol a Sztárban Sztár

Február 6-án indul a Sztárban Sztár 8. évada a TV2-n, nemrég azt is elárulták, hogy két új zsűritag érkezik a műsorban, Lékai-Kiss Ramóna és Makranczi Zalán. A TV2 közlése szerint vasárnap esténként lesz majd látható...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tovább növelte eladásait a SEAT

Összesen 470 500 eladott járművel zárta a 2021-es évet a SEAT S.A., ami 10,3 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest (426 600 darab). A félvezetőhiány jelentős hatásaival 2021 a teljes iparág számára kihívásokkal teli évnek...

Jelentősen nőhetne a bankok bevétele

A hagyományos bankok közel 4 százalékkal növelhetnék éves bevételüket üzleti modelljeik újragondolásával, és a kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó (digital-only) új banki és pénzügyi szolgáltatók innovatív stratégiáinak átvételével – derül ki az Accenture kutatásából. Ez...

Ezeken bukhatnak el a kezdő vállalkozások

A vállalkozásindítás, illetve a fiatal cégek első időszakának hatékony menedzselése soha nem volt kockázatoktól és nehézségektől mentes – nincs ez másképp manapság sem. Sőt, sok szempontból napjainkban még több problémával kell megküzdeni, gondoljunk csak...

Digitális oktatási tartalmakat fejleszt a Telekom

Diákok és szaktanár közreműködésével, valós iskolai környezetben fejleszt digitális tartalmakat a Telekom annak érdekében, hogy a tanulás élményszerű, a tudás pedig mindenki számára elérhető legyen. A program célja olyan valós körülmények között kigondolt, tesztelt,...

Átalakította a fogyasztói szokásokat a járvány

Az emberek többsége már megszokta a világjárvány miatt kialakult új életmódot, és arra számít, hogy ezek a változások velünk is maradnak – derül ki az EY legfrissebb, 16 ezer résztvevő bevonásával készült nemzetközi kutatásából....
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Jól halad a Siemens okosváros-kísérlete

Bécsben, éles körülmények között tesztelik azon energiarendszereket, amelyek a fenntartható városfejlesztés alapjait adják a jövőben.Új Európában egyedülálló projekt zajlik Bécsben. Az osztrák főváros Aspern Seestadt városrészében, valós körülmények között tesztelik a jövő energiarendszereit. A...

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

DATA