- Hirdetés -

Erre figyel most a GVH

|

Az új típusú koronavírus és néhány kapcsolódó, a különleges jogrendben meghozott megelőző intézkedés számos gazdasági területen teljesen felforgatta a piacot. Egyes szektorokban (pl. légiforgalom, rendezvény-szervezés, turizmussal összefüggő egyéb szolgáltatási szektor, autóipar) szinte teljesen leállt a termelés/szolgáltatás, míg más területeken a hirtelen és extrém módon megemelkedett fogyasztói kereslet kielégítése okoz fennakadásokat (pl. szájmaszkok, kézfertőtlenítők, tartós élelmiszerek, toalettpapír, gyógyszerek/vitaminok értékesítése).

A különleges jogrend alatt eddig semmilyen, a versenyjog szabályai alól speciális mentesülést lehetővé tevő rendelkezés nem került elfogadásra, ezért az érintett vállalkozásoknak a versenyjogi megfelelést továbbra is szem előtt kell tartaniuk. Ehhez az alábbi rövid összefoglaló is segítséget nyújt, amely az Európai Versenyhatóságok Hálózata (European Competition Network, ECN, az Európai Unió nemzeti versenyhatóságai közötti együttműködés az EU versenyszabályai hatékony érvényesítése érdekében) napokban közzétett ajánlásainak figyelembevételével készült. A hálózat magyarországi tagja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

Kartelltilalom

A versenyjog tiltja, és komoly, akár az érintett vállalkozás előző évi árbevételének 10%-át elérő bírsággal sújtja a vállalkozások közötti, versenyt korlátozó megállapodásokat, kartelleket.

A koronavírus alatt ugyanakkor a vállalkozások erősebb késztetést érezhetnek arra, hogy akár fennmaradásuk érdekében, vagy a megnövekedett keresletet kihasználva pusztán a nagyobb profit elérése céljából piaci stratégiájukat, áraikat, az értékesítendő termékek mennyiségét egymással egyeztessék. Az ilyen magatartás továbbra is tilos és kerülendő.

„Az egyeztetéseket ugyanakkor vezetheti puszta jószándék is: például a cégek azért veszik fel a kapcsolatot egymással, hogy a hiánycikkek megfelelő utánpótlását és igazságos elosztását biztosítani tudják. Az ilyen, a fogyasztók érdekét szolgáló egyeztetések és megállapodások, amennyiben időbeli hatályuk korlátozott, és csak az ellátás folyamatosságának biztosításához elengedhetetlenül szükséges intézkedésekre korlátozódnak, jelen körülmények között mentesülhetnek a kartelltilalom aló.” – mondta el dr. Turi Anna versenyjogász.

Túlzottan magas árak alkalmazása hiánycikkek esetén

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatban egyes termékek iránt extrém mértékben megnőtt a kereslet, ami az árak robbanásszerű emelkedéséhez vezetett. Az arcmaszkok ára például tizenhatszorosára emelkedett a járvány előtti állapotokhoz képest.

A versenyjog a tisztességtelen eladási árak meghatározását csak az erőfölényben lévő cégeknek tiltja. Ugyanakkor kereskedelmi törvényünk e körben egy vélelmet is felállít: gazdasági erőfölényt állapít meg a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi értékesítésének piacán, amennyiben a vállalkozásnak a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi értékesítéséből származó előző évi (konszolidált) nettó árbevétele meghaladja a 100 milliárd forintot. E szabálynak köszönhetően a legtöbb hipermarket-lánc erőfölényben van, így árazására kiemelt figyelmet kell fordítania.

A versenyhatóságok az elkövetkező időszakban egész Európában kiemelt figyelemmel követik a koronavírus-járvánnyal kapcsolatban stratégiai jelentőségűnek számító termékek (pl. arcmaszkok, kézfertőtlenítők) árazását. Amennyiben arra jutnak, hogy az árak indokolatlan megemelkedéséhez a vállalkozások megállapodása (kartell), vagy a gazdasági erőfölényükkel való visszaélés vezetett, úgy könyörtelenül fel fognak lépni a jogkövető magatartás kikényszerítése érdekében.

„Annak érdekében, hogy az esetleg erőfölényben nem lévő kisebb kereskedők túlárazását megakadályozzák, a gyártóknak lehetőségük van maximum értékesítési árak meghatározására. Ez a jelen helyzetben nem csak jogszerű, de kifejezetten ajánlott intézkedés” – tette hozzá az ügyvéd.

Fogyasztók megtévesztése

A vállalkozásoknak a termékeik hirdetése során is számos előírásnak kell megfelelniük. Jelenleg különösen nagy a kereslet az olyan termékek és szolgáltatások iránt, mely a koronavírus-járvány megelőzésében, kezelésében szerepet játszanak. A fent említett arcmaszkok és kézfertőtlenítőkön kívül e körbe sorolhatók a gyógyhatású készítmények, vitaminok, illetve különböző fertőtlenítő termékek és szolgáltatások.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tájékoztatása szerint kiemelt figyelmet fordít az olyan kereskedelmi gyakorlatokra, mely során

  • egy terméknek megalapozatlanul gyógyhatást, védőhatást tulajdonítanak, vagy azt sugallják. A termékeknek nemcsak akként tilos gyógyhatást tulajdonítani, ha a reklám közvetlenül a termékkel összefüggésben fogalmazza meg állításait, hanem úgy is, ha a reklám a termék hatóanyagával, összetevőivel kapcsolatban ad tájékoztatást a gyógyhatásról oly módon, hogy ezáltal a reklám egészének az az üzenete, hogy maga a termék bír gyógyhatással;
  • élelmiszereknek tulajdonítanak gyógyhatást, mely minden esetben tilos;
  • különösen keresett terméket úgy hirdetnek, hogy a termékből nincs megfelelő nagyságú készlet, és a készlet pótlása a későbbiekben sem várható;
  • akciósnak tüntetnek fel egy terméket, miközben a terméket soha nem értékesítették az „eredetiként” feltüntetett áron.

Fontos, hogy amennyiben influencerek útján hirdet egy cég, maga a cég is felel azért, hogy a véleményvezérek a fenti szabályokat betartsák.

A GVH már eljárást is indított egy, a vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló terméket reklámozó cég ellen.

Jogkövetés

A koronavírus-járvány számos jogterületen állította új kihívások elé a vállalkozásokat az utóbbi időben. A jogszabályváltozások és a vonatkozó hatósági gyakorlat folyamatos figyelemmel követése jelenleg elengedhetetlen, mely alól a versenyjog sem képezhet kivételt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...