A családok közel 50 százaléka megy autóval nyaralni június közepétől egészen szeptember elejéig, azonban csak kevesen készülnek fel megfelelően az utazásra – derül ki a Gfk Hungária kimutatásaiból. A Das WeltAuto összeszedte, hogy mire érdemes odafigyelni, ha gépkocsival vágunk neki a nagyvilágnak.
A Gfk Hungária tavalyi elemzéséből kiderült, hogy a magyar lakosság kicsivel több mint fele (54 százalék) tervez utazást nyaranta, közülük a legtöbben (32 százalék) belföldi úti célban gondolkodnak, 10 százalékuk külföldre megy és 12 százalék bel- és külföldi utazást is beiktat a nyári szabadságába. Hónapokat készülnek családok az egy-kéthetes kikapcsolódásuk előtt az utazásra, hiszen jó érzés kiszakadni a mindennapokból egy rövid időre. A Gfk Hungária tavalyi kimutatása alapján a legnépszerűbb utazási eszköznek továbbra is az autó számít, az utazók fele még mindig gépkocsival tervezi a nyaralást, míg 43 százalékuk dönt a repülő mellett, autóbusszal pedig inkább az 50 év felettiek kirándulnak.
Mivel sokan mennek kocsival, fontos tudni, hogy mire érdemes odafigyelnünk az indulás előtt. A könnyebb tájékozódás érdekében a Das WeltAuto összeszedte azokat a sarkalatos pontokat, amelyeket érdemes betartanunk, ha zavartalan kirándulásra vágyunk.
Az előkészületek
Az egyik leginkább kritikus kérdés az utazás során autónk állapota. Mivel a hazai gépkocsik átlagéletkora 14 év feletti, így jó eséllyel sokan idős kocsival indulnak útnak. Mielőtt kezdetét venné a nyaralás, érdemes tehát átvizsgáltatni a járművet egy márkaszervizben, hogy az esetleges problémákra fény derüljön. Persze ezek nagy részét saját magunk is elvégezhetjük otthon, de nagyobb biztonságot nyújt egy profi szakvéleményén. Az indulás előtt kössünk nemzetközi biztosítást a gépjárműre, és ne feledkezzünk el az utasok betegség és poggyász biztosításáról sem, mert ezek hiánya komoly költségeket vonhat maga után. Ezután tervezzük meg pontosan az útvonalunkat, s frissítsünk indulás előtt a navigációnkon.
Ezeket érdemes ellenőrizni, ellenőriztetni:
- Gumiabroncsok;
- Pótkerék;
- Futómű;
- Fékek;
- Izzók;
- Folyadékszintek:
- Fékfolyadék;
- Hűtőfolyadék;
- Ablakmosó folyadék;
- Klímaberendezés.
Indulás előtt ellenőrizzük a kötelező és javasolt tartozékok hiánytalan meglétét:
- Elsősegélydoboz;
- Elakadásjelző háromszög;
- Láthatósági mellény;
- Égőkészlet;
- Vontatókötél;
- Tűzoltó készülék.
Így érdemes rögzíteni a csomagokat, hogy hirtelen fékezésnél vagy egy balesetnél ne okozzanak nagyobb bajt a velünk utazó tárgyaink:
- Pakoljuk alulra a nagyobb, nehezebb holmikat;
- Felülre mehetnek a kisebb és ez által könnyebb pakkok;
- Rögzítsük az éles tárgyakat egy hevederrel, majd fedjük le őket egy pokróccal;
- Az utastérbe pakolt nagyobb holmit kössük le a biztonsági övvel;
- Az autóban szabadon semmi ne maradjon, a kisebb tárgyakat pakoljuk el az erre kialakított rekeszekbe, kesztyűtartóba.
Így utazhatnak a gyerekek a kocsiban:
- A KRESZ előírása szerint a csecsemőket kizárólag biztonsági övvel rögzített hordozóban vagy gyerekülésben bekötve szállíthatjuk.
- A kisbabákat elől csak menetiránnyal ellentétesen ültethetjük, abban az esetben, ha az anyósülésnél nincs légzsák, vagy megoldható, hogy kikapcsoljuk annak kioldódását.
- 135 centiméter alatti gyermek csak a hátsó ülésen, gyerekülésben utazhat, amely igazodik a testméretéhez, illetve a testsúlyához.
- A 135 és 150 centiméter közötti gyerkőcök a hátsó ülésen utazhatnak biztonsági övvel bekötve, ha stabilan be lehet állítani számukra az övet. Amennyiben nem tudjuk az övet megfelelően testre szabni, úgy használhatunk ülésmagasítót.
- Az a gyermek, aki magasabb 150 centiméternél, már az anyósülésen is helyet foglalhat, szintén övvel bekötve.
Ezekre figyeljünk az utazás során:
- A nagy meleg sokkal jobban megviseli szervezetünket, a kisebbeknél pedig ez hatványozottan igaz, ezért a folyadékpótlásról se feledkezzünk meg.
- Menet közben ne arra menjen ki a játék, hogy minél kevesebb megállással érjük el a célállomást, hanem iktassunk be pihenőket.
- A szabályokat betartva autózzunk, mert a környező országokban szigorú büntetések várhatnak ránk.