Mi történik, amikor egy webshopban megnyomjuk a megrendelés gombot? Ki és hogyan dolgozza fel a kérésünket és hogyan jut el az ajtónkig a csomagunk ilyen gyorsan? Az Euronics logisztikai vezetője most elárulja, mi zajlik a színfalak mögött – és azt is, hogyan lehet ingyenes a következő kiszállításunk.
Böngészés, válogatás, megrendelés – csupán néhány kattintás, és hamarosan egy futár már meg is jelenik az online kiválasztott termékünkkel az ajtóban. A hazai webes kereskedelem forgalma évről-évre bővül – 2022-ben például 8 százalékkal 1,378 milliárdra nőtt 2021-hez képest a Reacty Digital éves felmérése alapján. Tavaly összesen 79 millió megrendelést adtunk le online, a gyors kiszolgálás hátterében működő komplex logisztikai gépezetre azonban kevesen gondolunk.
Amikor egy webshopban megrendelünk egy terméket, a raktári dolgozó meghatározott időközönként értesítést kap, ami alapján megkeresi az árut és összekészíti a rendelést. Ez a folyamat a termék típusától és méretétől függően eltérő lehet és eltérő eszközöket igényel. Az Euronicsnál a kis méretű termékek automata raktárban vannak, ahol egy robot viszi oda a szekrényt a kiszedő állomás elé, és erről veszi le a terméket a raktáros. Ez után címiratot nyomtatnak, becsomagolják a terméket és minden nap a meghatározott időpontban átadják a futárnak, aki elviszi a vásárlóhoz.
„Az előző nap leadott webes rendelések összekészítése reggel kezdődik, ezeket délben átadjuk a futárnak. A raktárközpontunk Pest vármegyében, Üllőn van – így a délelőtt 11 óráig beérkezett rendeléseket akár még aznap teljesíteni tudjuk budapesti cím esetén. Azoknak, akik online rendeléskor valamelyik boltba kérik a kiszállítást, nem futárszolgálattal, hanem az üzletbe szánt egyéb termékekkel együtt jut el a csomagja a célhelyre. Ez az oka annak, hogy bolti kézbesítéskor ingyenes átvételi lehetőséget tudunk biztosítani” – árulta el Hunyady László, az Euronics értékesítési és operációs igazgatója.
Azért szeretünk egy márkát, mert azt látjuk a boltokban?
Az online vásárlás nem csak kényelmes, de előnyös is: míg az üzletek választékát a fizikai korlátok végessé teszik, az online tér gyakorlatilag végtelen, éppen ezért a forgalmazók webes kínálata a többszöröse is lehet az üzletekben látható készletnek. Hunyady László elárulta, az Euronics esetében a webáruház portfóliója adott esetben akár a négyszerese is lehet egy-egy bolt kínálatának.
A kínálat összetételét viszont szintén számos tényező befolyásolja. „Folyamatosan figyeljük a vásárlók igényeit, a beszerzési és konkurens árakat, és a saját költségeinket is – árulta el Hunyady László. „A kínálat összeállításakor nem mindegy például az sem, hogy milyen márkáról van szó, ezért folyamatosan figyeljük a magyar vásárlók márkapreferenciáit is. E tekintetben alkalmanként fordított hatások is érvényesülnek: amely márkára nagyobb hangsúlyt helyezünk, az lesz végül a vásárlók körében népszerűbb. Ez egy oda-vissza folyamat, aminek mind részesei vagyunk.”
Miért nincs készleten a legújabb eszköz, amit szeretnék?
Annak meghatározása, hogy milyen termékből mennyit érdemes berendelni egyszerre, Hunyady László szerint rendkívül összetett feladat. „Sok évnyi tapasztalattal a hátunk mögött már viszonylag pontosan meg tudjuk jósolni, hogy egy-egy szezonban mire lesz kereslet. Figyeljük a termékkategóriák éves szezon indexét, és a GfK piackutató adatai alapján a piac méretét és annak változásait is” – mondta el.
Természetesen egyes speciális tényezők – szállítási nehézségek, járványhelyzet, infláció stb. – ezt befolyásolhatják, de ezek általában csak átmenetileg módosítják az összképet. A megszokott kategóriák berendelése mellett a hazai forgalmazók is hamar lecsapnak egy-egy innovatív, új termékre, ilyenkor a partnerekkel együtt kalkulálják a várható fogyást, amit jóval nehezebb megállapítani, mint a már bejáratott termékkörökét. Éppen ezért történhet meg, hogy egy újonnan kiadott termék keresésekor nem találjuk azt készleten, ha nem voltunk kellően gyorsak.
Akár fél év is lehet, mire a gyártósorról a felhasználóhoz kerül egy termék
„A hazánkban kapható műszaki cikkek többsége nem Magyarországon készül, érkeznek hozzánk Szlovéniában, Törökországban, Lengyelországban és Kínában gyártott eszközök is” – árulta el a vezető. Az, hogy milyen úton érkeznek meg a termékek, esetenként változó, de gyakorlatilag a ma létező összes szállítási forma szükséges a folyamathoz: a cikkek repülőn, hajón, vasúton és közúti teherszállítással jutnak el célpontjukig. Az Euronics központi raktárában egyes termékek csupán egyetlen napot töltenek, de a Távol-Keletről nagy mennyiségben berendelt eszközök akár 6 hónapot is pihenhetnek itt, hiszen a jelentős raktárkészlet garantálja, hogy a vevők tartósan a legkedvezőbb áron érhessék el az egyes árucikkeket a vezető elmondása szerint.
Az Európában gyártott termékek nagyjából 3-6 hét alatt jutnak el hazánkba, az ázsiai régióból származók esetében viszont a boltokba, webáruházakba kerülésig akár 3-6 hónap is eltelhet. Éppen ezért a hazai boltoknak egy szezon – például a nyári ventilátor- és hűtőszezon – előtt akár több mint egy évvel meg kell tervezniük, miből hány darabot rendeljenek. Ez egy szép logisztikai feladat.