- Hirdetés -

Ez várható a hazai autópiacon

|

- Hirdetés -

Fél évvel ezelőtt igen negatív előrejelzéseket fogalmaztak meg a szakemberek a magyar autópiac jövőjével kapcsolatban. Több mint 50 százalékos forgalom-visszaesést prognosztizáltak, ami a mai napig ismert eredmények tükrében kissé túlzásnak tűnik. De mit várhatunk, milyen további gazdasági hatása lesz a második hullámnak a szektorra nézve? Az ország legszélesebb márkakínálatát egy helyen forgalmazó cég szakemberei adtak erre választ.

Az erős január-februári forgalom miatt idén az első negyedéves statisztikák alapján még nem volt érzékelhető a koronavírus gazdasági hatása az autópiacra. Egy félév leforgása alatt azonban komoly visszaesést produkáltak a számok. 2020 októberéig összesen 90.092 db új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 2019 azonos időszakához képest 21,73%-os (-25.013 db) csökkenést jelent. A kishaszon-gépjárműveknél szinte teljesen ugyanaz a helyzet: 20,33%-os volt a kereslet-visszaesés, ami darabszámban -3.884-nek felel meg. Míg a kishaszon esetében, egyértelműen minden kategória eladásai megcsappantak, addig a személygépkocsiknál érdekes módon az egyterűek, az E szegmensbe tartozó, prémium SUV-k és a mikrobuszok eladásai nőttek. Érdekesség, hogy a szeptemberi eladások számai viszont meghaladták az egy évvel ezelőttit, ám ennek csak technikai oka van, ugyanis 2019 augusztusára több autó gyártását is előre hozták, hogy regisztrációjuk még a szigorodó WLTP-szabályozások életbe lépése előtt megtörténjen.

„Az említett kategóriák eladásainak emelkedése egyértelműen a nagycsaládos autóvásárlási támogatásnak tudható be” – árulta el Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. „A programot ugyanis nem függesztették fel a veszélyhelyzet idejére, a családok továbbra is beadhatták igényüket a 2,5 millió forintos hozzájáruláshoz, és miután megkapták a pozitív elbírálást, rögtön mentek is kinézni vagy leszerződni egy adott hétszemélyes modellre. E tekintetben kiugró a Dacia részesedése, hiszen több mint 3.000 Lodgy-t helyeztek forgalomba szeptember végéig. Kategórián belül a piaci részesedésük így több mint 55%-os.” Érdekességként megjegyezte, az óbudai vállalatnál volt olyan vásárló is – használt, illetve új autó tekintetében egyaránt –, aki elővigyázatosságból, a megelőzés érdekében ruházott be egy gépkocsira, hogy a tömegközlekedést elkerülje.

A nagycsaládos mellett a májusban, újonnan meghirdetett elektromos autó pályázat is fellendítette a piacot egy kis mértékben. A támogatásra rendelkezésre álló ötmilliárd forintos keretösszeg alig több mint egy nap alatt kifogyott, összesen közel 1.700 pályázót segített új, elektromos gépjármű vásárlásában az állam – beleértve azokat is, akik miatt később kiegészítették a pályázati keretösszeget, hogy minden sikeres tender beszerzésben realizálódhasson. Habár az elektromos pályázat nyerteseinek többsége még nem használta fel a támogatást, érdekes eredményeket mutatnak a statisztikák. A Duna Autó szempontjából releváns márkák tekintetében a legszembetűnőbb, hogy a sokáig egyeduralkodónak számító Nissan Leafet megelőzte a Renault Zoe, elsősorban a modellfrissítésnek és az erős kampányának köszönhetően. Míg a francia gyártó modelljéből országosan 277 darabot helyeztek forgalomba 2020. szeptember végéig, addig a japán típusból 224 darabot. Az eladások tekintetében fej-fej mellett haladó Hyundai Kona EV és Kia e-Niro szintén erős trónkövetelőkké váltak, de az új belépők, mint például a Peugeot e-208 vagy e-2008, is okozhatnak még meglepetést a jövőben. A Honda e és Fiat 500e értékesített darabszámában viszont nem várható nagy ugrás, ez a két modell inkább ínyencségnek számít a piacon, és az egyediség tökéletes kifejezőeszközei lehetnek tulajdonosaiknak.

„Ahhoz képest, hogy a járványügyi helyzet elején még 50%-os kereslet-visszaesést jósoltunk, nem panaszkodhatunk a 21,73%-os piaccsökkenésre. A koronavírus okozta gazdasági válság minket is érintett, de a tavalyi rekordévünknek köszönhetően a Duna Autó könnyebben vészelte azt át, mint más vállalkozás. Az idei, Q2-es visszaesésünk 40%-os volt a 2019-es eredményekhez képest, míg a Q3-as „mindössze” 15%-os – mindkét időszakot vizsgálva tehát jobb volt a statisztikánk, mint a piaci számok. Arról nem is beszélve, hogy időben, szinte elsőként reagáltunk a piaci igényekre, rugalmasan alkalmazkodtunk a megváltozott feltételekhez, és létrehoztuk online értékesítési platformunkat, valamint hozom-viszem szervizszolgáltatásunkat.” Markó Zoltán elmondása alapján a veszélyhelyzet alatt határozott érdeklődés mutatkozott a kontaktusmentes autóvásárlás és szervizszolgáltatás iránt is, emellett a cég földrajzi vonzáskörzete is kibővült. Volt például olyan ügyfelük, aki Győrből rendelt autót az óbudai Seat kereskedésből, interneten keresztül, egy másik vásárló pedig addig nem is látta új Hyundai-át, amíg házhoz nem szállították azt neki. „Az autóvásárlás egy tipikusan személyes, emocionális folyamat – ez bebizonyosodott a veszélyhelyzet megszüntetése után is, hiszen a potenciális vevőink visszatértek a szalonokba. Az érdeklődők szeretik látni, megszagolni, kipróbálni a modelleket, és végül az így megszerzett tapasztalatok alapján dönteni.”

Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója hozzátette: „A hozom-viszem szervizszolgáltatásunkkal kapcsolatban ugyanez a tendencia figyelhető meg: a karanténidőszakban átsegítettük az autótulajdonosokat a szervizeltetés viszontagságain, annak érdekében, hogy úgy gondoskodhassanak autóik megfelelő állapotáról, hogy nekik ki sem kell mozdulniuk otthonaikból, és közben a garanciát is megőrzik. Mind a 24 márkaszervizünk előjegyzési naptára ebben az időszakban tele volt, ez pedig azt feltételeztette velünk, hogy a veszélyhelyzet megszüntetésével is ugyanekkora igény lesz a szolgáltatásra. Ehelyett, ahogy visszaállt mindennapi életünk rendje, úgy az ügyfelek is áttértek arra, hogy maguk hozzá szervizbe autóikat. A tapasztalatok alapján fontos nekik a személyes kapcsolat az adott munkafelvevővel, szervizvezetővel, szeretik tudni, hogy jó kezekben hagyták gépkocsijaikat. Ez egy bizalmi kérdés.”

És hogy mi vár a magyar autópiacra az év végén? A Duna Autó szakembere szerint ezt két oldalról érdemes megközelíteni: a kereslet és a gyártói kapacitások részéről. Az érzékelhető, hogy a vevői érdeklődés stabil, a vásárlási kedv, hajlandóság továbbra is erős – ezt támasztja alá az is, hogy az óbudai vállalatnál az új szerződéskötések száma hónapról hónapra relatíve magas. Ami rövid távon mozgatja a piacot, és problémát jelenthet, az inkább a gyárak kapacitása. „A koronavírus és az augusztusi szabadságolások miatti leállások komoly csúszásokat idéztek elő a gyártásban, amit mi elsősorban abban érzékelünk, hogy nem érkeznek meg időre a megrendelt gépkocsik. Arányait tekintve azonban kijelenthetjük, hogy a magyar autópiac nagyobb veszteségek nélkül túl fogja élni a második hullámot, és összességében a járványügyi helyzet gazdasági hatásait – bár a tavalyi rekordévhez képest jócskán elmarad majd az árbevétel összege. A megrettent állapotból szépen lassan kilépünk, és bízunk benne, hogy egyre több ügyfél tér vissza vásárlási szándékához, ezzel pedig még inkább magára talál a piac a 4. negyedévben” – összegezte Markó Zoltán, kereskedelmi és marketingigazgató.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Vásárlóinak kedvez a Kifli újításaival

A közkedvelt online szupermarket a vásárlói igények mentén fejleszti szolgáltatását, teljesítve ezzel küldetését, miszerint „jót enni, jól élni” mindenkinek lehet. A napokban bevezetett friss újításokkal még magasabb vásárlói élményt kínálnak a meglévő és jövőbeli...

Így tévéznek a magyarok

Az internetes tartalmakat többnyire egyedül, a sorozatokat már társaságban szeretjük nézni, és az evéshez is szívesen kapcsoljuk be a tévét – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből. A magyarok tartalomfogyasztási szokásait vizsgáló kutatás arra...

Rengeteget költöttek a magyarok külföldön

Visszatért a magyarok külföldi utazási kedve: tavaly az előző évinél harmadával többször, 18 millió alkalommal utaztak el. Ez még elmarad a járvány előtti számtól, de költésben már így is csúcsot döntöttünk a gyenge forint...

Nem sok jóra számítanak a munkavállalók

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 55 százaléka kapott év elején fizetésemelést, az emelés mértéke közel felüknél nem haladta meg a 10 százalékot. 17 százalék azok aránya, akik ebben az évben egyáltalán nem számítanak fizetésemelésre –...

Kapcsolatépítés nélkül nincs üzlet

A jelenlegi bizonytalan, válságos gazdasági helyzetben minden olyan eszköz szerepe felértékelődik, amely képes extra bevételt hozni a vállalkozásoknak. A tudatos és profi üzleti kapcsolatépítés – más szóval networking – erejét tökéletesen jól mutatja, hogy...

Rangos elismerést kapott a Toyota

Az amerikai Forbes szerint a Toyota Camry a 2023-as év autója.A Toyota Camry hosszú évek óta a világ legnépszerűbb felső-középkategóriás szedánja, nem volt ez másként 2022-ben sem: a japán autógyártó Európában kizárólag fejlett környezetbarát...

Nagyot kell zöldítenie Magyarországnak

A légkörbe jutó üvegházhatású gázok mennyiségének további csökkentéséről döntött az Európai Parlament. Ez alapján Magyarországnak majdnem 20 százalékos kibocsátáscsökkentést kell végrehajtania 2030-ig. „A döntés tiszta vizet önt a pohárba – végre pontosan lehet tudni,...

Csökkenő profittal számolnak a nagyvállalatok

A nagyvállalatok idén nem várnak árbevétel és profitnövekedést. A cégek több mint egy éve csökkenő profittal számolnak, ami most negatív rekordot ért el, emellett az árbevétel várt változása is negatív előjelű – derül ki...

Különleges vendéggel folytatódik a gasztro-műsor

Március 27-én veszi kezdetét a VIASAT3 csatornán a nagysikerű cukrászverseny legújabb évada, az Ide süss! – Húsvéti kihívás! Az ünnepi részekben most is hírességek – Csocsesz, Király Peti, Oroszlán Szonja, Pál Dénes, Pásztor Anna,...

Az állam bevásárolta magát a Yettelbe

Részvénycsere ügyletet hajtott a 4iG Nyrt. leányvállalata, az Antenna Hungária Zrt., valamint a magyar állam képviseletében a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.. A szerződésnek megfelelően az Antenna Hungária a PPF Telecom Group magyarországi leányvállalataiban (Yettel...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változások az Alzánál

Az Alza.hu ügyfelei mostantól a reklamált termékeket az AlzaBoxokon keresztül is visszaküldhetik. A Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban több mint 210 000 csomagautomatát működtető webáruház ismét egy újabb lépéssel közelebb került céljához, hogy hálózata a...

Vásárlóinak kedvez a Kifli újításaival

A közkedvelt online szupermarket a vásárlói igények mentén fejleszti szolgáltatását, teljesítve ezzel küldetését, miszerint „jót enni, jól élni” mindenkinek lehet. A napokban bevezetett friss újításokkal még magasabb vásárlói élményt kínálnak a meglévő és jövőbeli...

Így tévéznek a magyarok

Az internetes tartalmakat többnyire egyedül, a sorozatokat már társaságban szeretjük nézni, és az evéshez is szívesen kapcsoljuk be a tévét – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből. A magyarok tartalomfogyasztási szokásait vizsgáló kutatás arra...

Rengeteget költöttek a magyarok külföldön

Visszatért a magyarok külföldi utazási kedve: tavaly az előző évinél harmadával többször, 18 millió alkalommal utaztak el. Ez még elmarad a járvány előtti számtól, de költésben már így is csúcsot döntöttünk a gyenge forint...

Nem sok jóra számítanak a munkavállalók

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 55 százaléka kapott év elején fizetésemelést, az emelés mértéke közel felüknél nem haladta meg a 10 százalékot. 17 százalék azok aránya, akik ebben az évben egyáltalán nem számítanak fizetésemelésre –...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...

A print a tévés arcokra épül

Kevesebb lett az eladható, el nem koptatott híresség – mondta el a Marketing&Mediának adott interjúban Takács Gabriella. A Best, a Story és a story.hu főszerkesztője beszélt arról is, hogyan hat egymásra az online és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Nagyot kell zöldítenie Magyarországnak

A légkörbe jutó üvegházhatású gázok mennyiségének további csökkentéséről döntött az Európai Parlament. Ez alapján Magyarországnak majdnem 20 százalékos kibocsátáscsökkentést kell végrehajtania 2030-ig. „A döntés tiszta vizet önt a pohárba – végre pontosan lehet tudni,...

Az induló cégeknek is fontos a fenntarthatóság

Hat és fél év múlva a Föld elérheti az átlaghőmérséklet 1,5 Celsius-fokos emelkedését, ami visszafordíthatatlanul megváltoztatná a bolygó klímáját. Ennyi idő ezen vélemények szerint van arra, hogy az emberiség – beleértve a vállalkozásokat is...

Már nem elég zöldnek látszani a vállalatoknak

Láthatóan összhangban szigorodnak az EU elvárásai a fenntarthatóság (ESG) területét érintően, hiszen az Európai Unió kötvénykibocsátóira hamarosan már egy új sztenderd fog vonatkozni. 2023. február 28-án az Európai Tanács és az Európai Parlament tárgyalófelei...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....