Ezek lehetnek 2021 márkaépítési trendjei

A márkák egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek majd az emberközeliségre, az interakciókra és az online felületekre Nótin Szabolcs online marketing szakértő, a Marketing21 ügynökség vezetője szerint. A Marketing21 csapata ügyfelei között és világszinten is megvizsgálta a trendeket, az online-fókusz további erősödése és a digitális megoldások népszerűbbé válása a fő trend.

A járvány miatt rendkívüli mértékben gyorsult fel a digitális megoldások terjedése. 2021-ben már mindenhol az online felületek fogják a legnagyobb hangsúlyt kapni, háttérbe szorul az offline. A cégek marketingbüdzséje eddig is az online felületeket priorizálta, de a Covid-járvány miatt ez a hatás még jobban felerősödött. A fizikai boltokat és felületeket övező bizonytalanság miatt minden cégnek el kell kezdeni a digitális platformokra és hirdetésekre fókuszálni az offline helyett. Az online aktivitás jelenti majd a túlélést a következő években.

„A márkaépítés alappillére, hogy jelen legyen ott a brand, ahol a célcsoportjai a legtöbb időt töltik, ez pedig szinte már minden esetben az online tér. Egyre nagyobb a verseny a hirdetésekért és az emberek figyelmének elnyeréséért, ez viszont jó hír a fogyasztóknak: minőségibb, érdekesebb és értékesebb tartalmakat kapnak” – fogalmaz Nótin Szabolcs.

A szakember szerint a legfontosabb, hogy online is emberközeliek maradjanak a márkák és legyenek interaktívak a követőik felé. Nótin véleményét igazolja, hogy a közösségi médiában egyre többször látható, hogy egy poszthoz kommentel mondjuk az IKEA, vagy a McDonald’s. „Szeretjük, ha megszólítanak minket és foglalkoznak velünk, hisz mára tudatosult bennünk, hogy a hatalmas márkanevek mögött mindig egy másik ember van, ezért pedig értékesnek érezzük magunkat, ha megszólítanak” – fogalmaz.

Nemzetközi szinten a márkák egyre többször állnak társadalmi ügyek mellé és ez lassan hazánkban is mindennapos és elvárt tevékenység lesz. A szakértő elmondása szerint ez a folyamat inkább csak külföldön trend még, hiszen itthon egyelőre tartanak ettől a márkák, a botrányok veszélye miatt: gondoljunk csak az IKEA nők elleni erőszakkal kapcsolatos kampányára, melyet jóindulat vezérelt, mégis megosztotta a társadalmat és konfliktusok alakultak ki miatta.

A digitalizációval jár a gamifikáció, ami Nótin Szabolcs szerint a következő évtizedben már alapvető tényező lesz a márkák sikerében. A gamifikációval a márkák játékossá tehetnek bizonyos folyamatokat, ezzel pedig megtarthatják vásárlóikat, újakat szerezhetnek, vagy azt is elérhetik, hogy a dolgozóik motiváltabbak legyenek. Ezekben a játékokban általában pontokat vagy jelvényeket kell gyűjteni, amikért cserébe aztán kedvezményeket vagy plusz juttatást, ajándékot, tehát valami értéket kapunk. Nótin Szabolcs szerint a jól végrehajtott megoldásokban benne vannak a márka fő üzenetei és a vásárlókat lojalitásra ösztönzik azáltal, hogy erősen összekapcsolják a játékkal kapcsolatos élményeket magával a branddel.

A Marketing21 szerint a KKV-szektorban is megjelennek majd a márkaarcok. Az arctalan márkák már nem elég hitelesek, ezért minden márkának szüksége van egy arcra, aki képviseli a termék vagy szolgáltatás megbízhatóságát, minőségét, és a cég egységességét. A KKV-szektorban erre a legjobban a cégek vezetői használhatók, akik büszkén vállalják márkájukat, ezzel bizalmat építve a cég és a célcsoportok között.

Nótin Szabolcs hozzátette, hogy jövőre a hazai márkáknál is hangsúlyt kap majd a küldetés és vízió kommunikálása és ezzel a márka létjogosultságának megindoklása is, melyet leginkább online kampányok segítségével fognak megvalósítani a cégek.