Megnéztük, hogy az elmúlt évben melyik volt a tíz, legmagasabb árbevételt elérő rádió Magyarországon. A Class FM-nek a közelébe sem ért senki, nagyon jól teljesített a Sláger FM és üzletileg hatalmas startot vett Andy Vajna rádiója.
Tavaly amit lehetett, kisajtoltak a Class FM-ből. A rádiót működtető Advenio Zrt. még úgy is 3,34 milliárd forint nettó árbevételt ért el, hogy a Class FM-nek november 19-én véget ért az analóg földfelszíni sugárzása. Ráadásul ez 385 millió forinttal több volt az Advenio 2015-ös árbevételénél. Az adózott eredményük ugyanakkor némileg csökkent, a tavalyelőtti 837 millió forintos profitjuk után 2016-ban 553 millió forint nyereséget termelt a cég.
Egy érdekes párhuzam: a Sláger Rádió 2008-ban, az utolsó teljes üzleti évében úgy produkált 4,1 milliárd forint árbevételt és 1,2 milliárd forint adózott eredményt, hogy közben egy országos konkurenssel, a Danubius Rádióval is meg kellett küzdeniük.
A rádiót működtető társaságok közül az elmúlt évben a második legmagasabb árbevételt a Sláger FM Hálózat Zrt. produkálta. A társaság bevétele elérte az egymilliárd forintot, ami jelentős növekedést jelent a korábbi esztendő 762 millió forintjához képest. A Sláger FM tulajdonosának profitja is nagyobb lett: 135 millióról 214 millió forintra nőtt.
A bevétel szempontjából nem volt rossz éve a Music FM-et üzemeltető Prodo Voice Zrt.-nek. Az 571 millió forintos nettó árbevételük majdnem 100 millió forinttal több a 2015-ös bevételi szintjüknél. Azonban nem sikerült még így sem nyereségessé tenni a céget, bár a 2015-ös 79 millió forint veszteségükből lefaragtak, de még így is 38 millió forintos mínusszal zárták az évet.
Figyelemre méltó az Andy Vajna tulajdonában lévő, – a Rádió1-et működtető – Radio Plus Kft. startja. Ahhoz képest, hogy csak tavaly nyáron kezdte meg a rádió a működését és 2016-ban még a hálózatos terjeszkedéssel sem haladtak túl gyorsan, máris 416 millió forint bevétellel zárták az első üzleti évüket. Ez még úgy is szép teljesítmény, hogy 140 millió forintot tett ki a veszteségük.
A szöveges tartalmat nyújtó kereskedelmi rádiók közül az InfoRádió Kft. teljesített tavaly a legjobban. Összességében 393 millió forint folyt be a társasághoz. Igaz, ez csökkenést jelent a 2015-ös 465 millió forinthoz képest. Emiatt a nyereségük is elolvadt, pusztán egy jelképes – 7,3 millió forintot kitevő – adózott eredményt tudtak felmutatni.
A Klubrádió Zrt. értékesítésből származó bevétele ugyan csak 83 millió forintot tett ki az elmúlt évben, de ehhez hozzáadódott 289 millió forint egyéb bevétel. Így összességében 372 millió forint bevétele volt a fővárosi frekvenciával rendelkező rádiónak.
Az egyéb bevételre szükségük is volt, mert a korábbi évhez képest majdnem 20 millió forinttal kevesebb reklámbevételt értek el. Az „egyéb bevétel” a Klubrádiót támogató Szabad Sávért Alapítványtól és a Hadd Szóljon Egyesülettől származik, továbbá ide sorolták az NMHH-tól kapott kártérítés összegét is.
Zömében a Lánchíd Rádióból kivált stábbal tavaly indították el a Karc FM-et. Ahhoz képest, hogy ez volt az első és nem teljes évük, egészen magas, 311 millió forintos nettó árbevételt értek el. Ilyenkor még szinte természetes a veszteség, de ezen a téren sem állnak rosszul, az adózott eredményüknél mindössze egy 15 millió forintot kitevő mínusz látszik.
A kecskeméti székhelyű Gong Rádió Kft.-nél sem panaszkodhatnak a tavalyi évükre. A 2015-ös 148 millió forintos nettó árbevételük 181 millió forintra nőtt az elmúlt évben. Ezzel párhuzamosan duplázódott a profitjuk is, ami így elérte a 42 millió forintot.
A Lánchíd Rádiónál valahogy mostanában nem tolonganak a hirdetők. Pedig nemcsak Budapesten, hanem országszerte további 13 frekvencián is szól a műsoruk. Több mint 100 millió forinttal csökkent egyetlen év alatt a bevételük, ami így tavaly 166 millió forintot tett ki. Nem csoda, hogy a veszteségük is tovább hízott. Már 2015-ben is 65 millió forintos mínuszt produkáltak, ami tavaly 102 millió forintra nőtt.
Már alulról nézegette a 100 millió forintos bevételi határt a Trend FM mögött álló Műsor-Hang Zrt. Közel 20 millió forinttal emelkedett 2015-höz képest a nettó árbevételük, így hoztak össze 93 millió forint bevételt. A korábbi 64 millió forintos veszteségük pedig szolid – 6,3 millió forintos – nyereségbe csapott át.