- Hirdetés -

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

|

- Hirdetés -

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték meg az idei év legnagyobb problémájának – derül ki a Shoprenter Kft. 15. Nagy Webáruház Felméréséből, amelyben 725 hazai webáruház tulajdonos vett részt.

Töretlen a hazai webáruházak népszerűsége. Az orosz-ukrán háború, az infláció, az energiaárak emelkedése, az árfolyamváltozás és a szállítási nehézségek ugyanakkor már éreztetik hatásukat. Idén a szereplők már tapasztaltak keresletcsökkenést, azonban a visszaesés még nem érinti a teljes piacot – derül ki a Shoprenter Kft. 15. Nagy Webáruház Felméréséből, amelyben 725 webáruház online kérdőívre adott válaszait hasonlították össze.

A webáruházak tevékenységi területét tekintve legtöbben a beazonosított tevékenységek közül az „otthon, kert” és a „ruházat-sport és divat-kiegészítők” kategóriákban meghatározóak. Idehaza ugyanakkor nem jellemző, hogy online rendelnénk régiséget, használt cikket, vagy tüzelő- és fűtőanyagot.

A Covid-járvány elhozta a webáruházak aranykorát

A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy a nemzetközi tapasztalatokhoz hasonlóan Magyarországon is érdemben nőtt a webáruházak iránti kereslet a világjárvány kezdete óta. Ez a folyamat napjainkban sem ért véget.

Beszédes, hogy a megkérdezett webshopok 46 százaléka a Covid-19 megjelenése után indult, s mindössze 14 százalékuk van jelen a piacon legalább tíz éve. Továbbra is a hazai kereslet kielégítését célozza a legtöbb szereplő: a válaszadók 89 százaléka kizárólag Magyarországon értékesít.

 

A hazai piac is kifizetődő, amelyet jól jelez, hogy a webáruházak közel fele 10 millió forint feletti bruttó bevételt realizált az utolsó lezárt üzleti évben. Közel 40 százalékuk pedig több, mint 1000 rendelést teljesített.

Már láthatók a válság első jelei

A webshopok 43 százaléka már érzi a forgalom visszaesését az orosz-ukrán háború és az infláció okozta hatások miatt. A válaszadók 18 százaléka tapasztalt 20 százalékot meghaladó forgalomcsökkenést, a kitöltők 25 százaléknál nem haladta meg a 20 százalékot sem, 41 százalékuk pedig nem mért változást az értékesítésben. A webshopok 16 százaléka a kereslet növekedését tapasztalta.

Napjainkban a legtöbben az infláció okozta nehézségeket, a szállítási költségek növekedését és az ellátási láncokkal kapcsolatos nehézséget tekintik komoly nehézségnek a vállalkozás üzemeltetésében. A működési nehézségek közül a válaszadók mindössze 6 százaléka jelölte meg a legnagyobb problémaként az árfolyamváltozást, a csökkenő keresletet vagy a növekvő energiaárakat.

Továbbra is a marketing tevékenység menedzselése jelenti a legnagyobb problémát a napi szintű működés során, amely a válaszadók 41 százalékánál okoz nehézséget.

Egyetlen webshop belföldön és külföldön

A Magyarországon működő webáruházak csupán 41 százaléka rendelkezik hagyományos üzlethelyiséggel a webáruháza mellett. Az üzlethelyiséggel is rendelkező webshopok közel felénél az árbevétel kevesebb, mint 30 százaléka jön csak az offline üzletből, a többi az online felület megrendeléseiből származik. Ez az adat jól szemlélteti, hogy az online értékesítésben továbbra is nagy potenciál rejlik azoknak a kereskedőknek, akik még nem rendelkeznek webáruházzal. Emellett az adatok egyértelműen mutatják azt is, hogy folyamatosan nő a teljes hazai piacon is az e-kereskedelem súlya.

A Magyarországon árusító webáruházak 20 százaléka értékesít több webáruházzal is. Ez az alacsony arány jellemző a külföldön is értékesítőkre: a legtöbb nemzetközi piacon jelen lévő szereplő csak egy webáruházat üzemeltet, amely több nyelven érhető el.

A megkérdezett webáruházak mindössze 14 százaléka értékesít Magyarországon kívül is. A külföldi értékesítés során a legnagyobb nehézséget az árfolyamváltozások okozzák, a válaszadók fele ezt a szempontot jelölte meg az elsődleges nehézségként. Ezt követik a logisztikai, valamint az adózási, könyvelési nehézségek.

Verhetetlen az utánvétel, de egyre népszerűbb a fixpontos átvétel

Hazánkban töretlenül az utánvét a legnépszerűbb fizetési mód, szinte minden webáruházban elérhető, de a legtöbb helyen már a banki átutalás is alapvető fizetési lehetőség. Jelentős növekedés tapasztalható az online bankkártyás fizetéseknél is: már a webáruházak 79 százalékánál elérhető ez a fizetési mód is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy egyre népszerűbb az online bankkártyás fizetés és a fixpontos csomagátvétel.

A bankkártyás fizetési lehetőséggel rendelkezők közel háromnegyede legfeljebb 1,49 százalékos jutalékot fizet a szolgáltatónak. Ennek ellenére nem jellemző, hogy a vállalkozások szívesen váltanának szolgáltatót: a megkérdezettek kevesebb, mint negyede keresett új bankkártyaszolgáltatót, vagy logisztikai partnert. Akik váltottak elsősorban a többletszolgáltatások miatt döntöttek így, az ár kevésbé volt fontos szempont.

Az elérhető szállítási módok listáját továbbra is a házhozszállítás vezeti, a webáruházak 94 százaléka biztosítja, azonban egyre népszerűbbé válnak a fixpontos átvevőhelyek (csomagpontok és csomagautomaták) is. A TOP3 logisztikai szolgáltató a GLS, Foxpost és MPL.

Nélkülözhetetlen a marketing, élre tör a TikTok

A marketingtevékenységet kiemelten fontosnak tartják az online kiskereskedelem szereplői. A közösségi oldalakon való jelenlét továbbra is a legnépszerűbb marketing eszköz a webáruházak körében.

Az előző évekhez hasonlóan a legtöbb bevételt hozó TOP3 marketing eszköz idén is a keresőoptimalizálás (SEO), a Google Ads és a Facebook hirdetés. A kuponok és a hírlevelek marketing szerepe is növekedést mutat az előző évhez képest.

Jelentősen megugrott a TikTok szerepe: egy év alatt 8 százalékról 22 százalékra nőtt a közösségi oldalon hirdetők aránya. A közösségi médiában a Facebook vezető szerepe továbbra is egyértelmű, majdnem minden megkérdezett webáruház jelen van ezen a felületen, a válaszadók 96 százaléka.

A marketingköltések a tavalyi évhez képest csökkentek: idén átlagosan 4,5 millió forintot költöttek a reklámtevékenységre az online shopok a tavalyi, átlagosan 5,5 milliós költést követően.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Vásárlóinak kedvez a Kifli újításaival

A közkedvelt online szupermarket a vásárlói igények mentén fejleszti szolgáltatását, teljesítve ezzel küldetését, miszerint „jót enni, jól élni” mindenkinek lehet. A napokban bevezetett friss újításokkal még magasabb vásárlói élményt kínálnak a meglévő és jövőbeli...

Így tévéznek a magyarok

Az internetes tartalmakat többnyire egyedül, a sorozatokat már társaságban szeretjük nézni, és az evéshez is szívesen kapcsoljuk be a tévét – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből. A magyarok tartalomfogyasztási szokásait vizsgáló kutatás arra...

Rengeteget költöttek a magyarok külföldön

Visszatért a magyarok külföldi utazási kedve: tavaly az előző évinél harmadával többször, 18 millió alkalommal utaztak el. Ez még elmarad a járvány előtti számtól, de költésben már így is csúcsot döntöttünk a gyenge forint...

Nem sok jóra számítanak a munkavállalók

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 55 százaléka kapott év elején fizetésemelést, az emelés mértéke közel felüknél nem haladta meg a 10 százalékot. 17 százalék azok aránya, akik ebben az évben egyáltalán nem számítanak fizetésemelésre –...

Kapcsolatépítés nélkül nincs üzlet

A jelenlegi bizonytalan, válságos gazdasági helyzetben minden olyan eszköz szerepe felértékelődik, amely képes extra bevételt hozni a vállalkozásoknak. A tudatos és profi üzleti kapcsolatépítés – más szóval networking – erejét tökéletesen jól mutatja, hogy...

Rangos elismerést kapott a Toyota

Az amerikai Forbes szerint a Toyota Camry a 2023-as év autója.A Toyota Camry hosszú évek óta a világ legnépszerűbb felső-középkategóriás szedánja, nem volt ez másként 2022-ben sem: a japán autógyártó Európában kizárólag fejlett környezetbarát...

Nagyot kell zöldítenie Magyarországnak

A légkörbe jutó üvegházhatású gázok mennyiségének további csökkentéséről döntött az Európai Parlament. Ez alapján Magyarországnak majdnem 20 százalékos kibocsátáscsökkentést kell végrehajtania 2030-ig. „A döntés tiszta vizet önt a pohárba – végre pontosan lehet tudni,...

Csökkenő profittal számolnak a nagyvállalatok

A nagyvállalatok idén nem várnak árbevétel és profitnövekedést. A cégek több mint egy éve csökkenő profittal számolnak, ami most negatív rekordot ért el, emellett az árbevétel várt változása is negatív előjelű – derül ki...

Különleges vendéggel folytatódik a gasztro-műsor

Március 27-én veszi kezdetét a VIASAT3 csatornán a nagysikerű cukrászverseny legújabb évada, az Ide süss! – Húsvéti kihívás! Az ünnepi részekben most is hírességek – Csocsesz, Király Peti, Oroszlán Szonja, Pál Dénes, Pásztor Anna,...

Az állam bevásárolta magát a Yettelbe

Részvénycsere ügyletet hajtott a 4iG Nyrt. leányvállalata, az Antenna Hungária Zrt., valamint a magyar állam képviseletében a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.. A szerződésnek megfelelően az Antenna Hungária a PPF Telecom Group magyarországi leányvállalataiban (Yettel...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változások az Alzánál

Az Alza.hu ügyfelei mostantól a reklamált termékeket az AlzaBoxokon keresztül is visszaküldhetik. A Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban több mint 210 000 csomagautomatát működtető webáruház ismét egy újabb lépéssel közelebb került céljához, hogy hálózata a...

Vásárlóinak kedvez a Kifli újításaival

A közkedvelt online szupermarket a vásárlói igények mentén fejleszti szolgáltatását, teljesítve ezzel küldetését, miszerint „jót enni, jól élni” mindenkinek lehet. A napokban bevezetett friss újításokkal még magasabb vásárlói élményt kínálnak a meglévő és jövőbeli...

Így tévéznek a magyarok

Az internetes tartalmakat többnyire egyedül, a sorozatokat már társaságban szeretjük nézni, és az evéshez is szívesen kapcsoljuk be a tévét – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből. A magyarok tartalomfogyasztási szokásait vizsgáló kutatás arra...

Rengeteget költöttek a magyarok külföldön

Visszatért a magyarok külföldi utazási kedve: tavaly az előző évinél harmadával többször, 18 millió alkalommal utaztak el. Ez még elmarad a járvány előtti számtól, de költésben már így is csúcsot döntöttünk a gyenge forint...

Nem sok jóra számítanak a munkavállalók

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 55 százaléka kapott év elején fizetésemelést, az emelés mértéke közel felüknél nem haladta meg a 10 százalékot. 17 százalék azok aránya, akik ebben az évben egyáltalán nem számítanak fizetésemelésre –...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...

A print a tévés arcokra épül

Kevesebb lett az eladható, el nem koptatott híresség – mondta el a Marketing&Mediának adott interjúban Takács Gabriella. A Best, a Story és a story.hu főszerkesztője beszélt arról is, hogyan hat egymásra az online és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Nagyot kell zöldítenie Magyarországnak

A légkörbe jutó üvegházhatású gázok mennyiségének további csökkentéséről döntött az Európai Parlament. Ez alapján Magyarországnak majdnem 20 százalékos kibocsátáscsökkentést kell végrehajtania 2030-ig. „A döntés tiszta vizet önt a pohárba – végre pontosan lehet tudni,...

Az induló cégeknek is fontos a fenntarthatóság

Hat és fél év múlva a Föld elérheti az átlaghőmérséklet 1,5 Celsius-fokos emelkedését, ami visszafordíthatatlanul megváltoztatná a bolygó klímáját. Ennyi idő ezen vélemények szerint van arra, hogy az emberiség – beleértve a vállalkozásokat is...

Már nem elég zöldnek látszani a vállalatoknak

Láthatóan összhangban szigorodnak az EU elvárásai a fenntarthatóság (ESG) területét érintően, hiszen az Európai Unió kötvénykibocsátóira hamarosan már egy új sztenderd fog vonatkozni. 2023. február 28-án az Európai Tanács és az Európai Parlament tárgyalófelei...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....