A válaszadók 91 százalékának van otthonbiztosítása, vagy szeretne kötni. Tízből nyolcan az ingatlan mellett az ingóságaikra is szerződnek. Ugyanennyien tudják, hogy fontos a biztosítás rendszeres felülvizsgálata az ingóságok éves értéknövekedése alapján, mégis csak hatan cselekszenek ennek megfelelően - többek között ez derül ki az Allianz Hungária lakásbiztosítási szokásokat vizsgáló kutatásából.
A biztosítótársaság felmérése szerint a megkérdezettek 85,5 százalékának van lakásbiztosítása, további 5,5 százalék pedig szeretne kötni. 5,5 százalék számára nem releváns még ez a típusú biztosítás, mert jelenleg bérleményben lakik. Csak 3,6 százalék vallja, hogy nincs lakásbiztosítása és később sem tervez ilyet kötni. A MABISZ adatai ennél valamivel alacsonyabbak, a szövetség statisztikái alapján a hazai ingatlanbiztosítási piac telítettsége 73-74 százalék körül mozog évi 350-550 ezer új szerződéskötés mellett. A magas biztosítási arány az Allianz tapasztalatai szerit nem kizárólag az ügyféltudatosságból, mint inkább a lakáshitelek számából adódik. A bankok ugyanis sok esetben a hitelkonstrukcióban kötelezik a felvevőket az ingatlan biztosítására.
Az okosotthon rendszereket, a robotfűnyírót és a jakuzzit is biztosítjuk
10-ből több mint 8-an az ingatlan mellett az ingóságaikra egyaránt kötnek biztosítást, derül ki a friss kutatásból, amiből az látszik, hogy tudatosan gondoskodunk az otthonunkban található valamennyi értékünkről. Az Allianz tapasztalatai is azt mutatják, hogy az ügyfelek már valóban teljes körűen gondoskodnak az otthonuk biztonságáról, ami részben köszönhető a különböző biztonsági rendszerek, megújuló energia eszközök – pl.: napelem, napkollektor, hőszivattyú –, az egyre újabb és drágább elektronikai eszközök, illetve a luxus kényelmi cikkek – pl.: szauna, jakuzzi, medence – háztartásokban való megjelenésének és terjedésének.
Vajon foglalkozunk az otthonbiztosításunk értékkövetésével is?
A karácsonyi ünnepi időszak is hozhat változást az ingatlanunkban lévő ingóságok értékében, hiszen a legnépszerűbb ajándék a játékot követően évek óta egyértelműen az elektronikai cikk. A fa alá kerülő LCD tévé, konyhai robotgép, esetleg drón pedig növeli az otthonunk értékét. Ráadásul az év vége jó apropó arra, hogy az egész évet végiggondoljuk olyan szempontból, hogy a karácsonyon felül hány egyéni ünnep és nagyobb ajándék, valamint kisebb-nagyobb évközbeni családi beruházás gazdagította még az otthonunkat. Éppen ezért nagyon fontos a lakásbiztosítások időszakos felülvizsgálata és az értékkövetés, hiszen a tárgyi eszközök változása mellett az igényeink is változhatnak.
Jó hír, hogy az Allianz felmérése szerint 10-ből 8-an tudjuk, hogy az otthonbiztosításunkat rendszeresen szükséges felülvizsgálni és akár frissíteni is. Viszont ennél kevesebben, csak 10-ből 6-an tesszük ezt meg kellő rendszerességgel: tehát évente vagy ennél gyakrabban. 10-ből 3 ember csak két-három évente, 1 pedig még ennél is ritkábban foglalkozik ezzel. A felmérés tanulságai szerint azok foglalkoznak megfelelő rendszerességgel a biztosításuk értékkövetésével, akik napra, hónapra pontosan tudják, mikor van a szerződésük évfordulója (10-ből 6 ember).
Ha változtatunk, akkor viszont már nem csak értékkövetünk
Ha viszont végül rászánjunk magunkat a biztosításunk revíziójára, nem feltétlenül csak a megfelelő értékkövetés miatt tesszük. A konstrukcióváltoztatás 3 legfőbb oka az Allianz felmérése alapján az ingatlan és az ingóságok értéknövekedése miatti alulbiztosítottság elkerülése (57,1%), a biztosítási díj növekedése (20,2%), vagy a plusz szolgáltatással, illetve konstrukcióval történő bővítés igénye (14,7%).
„A felmérés egyik legfontosabb visszacsatolása számunkra, hogy az ügyfeleink többsége (52,6%) akkor sem váltana biztosítót, ha változtatna a jelenlegi otthonbiztosítása paraméterein. A legtöbben azért, mert bennünk bíznak meg leginkább a piacon (54,7%), illetve mert elégedettek a jelenlegi díjszabásuk ár-érték arányával (39,4%), de sokan az Allianz kárrendezési folyamataival (24,8%), illetve ügyfélszolgálatával (24,4%) kapcsolatos pozitív tapasztalataik miatt ragaszkodnak hozzánk. Ügyfél visszajelzéseink alapján is azt látjuk, hogy azok, akiknek már volt aktív kárrendezési tapasztalata az Allianz-cal, magasabbra értékelik kárrendezési folyamatainkat, mint azok, akikkel még nem történt káresemény. Erre a területre is igaz a mondás, hogy a puding próbája az evés” – mondta Tollmayer György, az Allianz Hungária lakossági vagyon termék- és portfólió menedzsment osztályának vezetője.