- Hirdetés -

Ezért érdemes kikapcsolni a mobiltelefont

|

Tengerparton böngészett céges e-mailek? Csetelés a kollégákkal a vasárnapi családi ebéd mellett? Ismerős? Nos, egy friss felmérés tanulsága szerint hazánkban több százezer ember vallja magát mobilfüggőnek, különösen a 30-39 éves korosztályban, emellett tízből négy ember érez késztetést, hogy munkaidőn kívül is válaszoljon a beérkező levelekre. Miközben a digitalizáció számos előnyét élvezhetjük az üzleti- és a magánéletben egyaránt, a folyamatos online jelenlét és a munka-privát szféra egyensúlyának megborulása fokozott stresszhez, alvászavarokhoz és hosszabb távon kiégéshez is vezethet – ez pedig már a vállalatok számára is egyre komolyabb probléma. Hogyan kapcsolódhatunk ki és töltődhetünk fel tudatosan, és mit tehetnek a cégek a munkavállalók egészségének és teljesítőképességének megőrzése érdekében? A Stylers Group összeszedett néhány hasznos tippet.

Habár az üzleti világ és a termelékenység szempontjából kétségtelenül új dimenziót nyitott a mobileszközök és a gyakorlatilag korlátlanul rendelkezésre álló internetkapcsolat széleskörű elterjedése, mára minden eddiginél nehezebbé vált a munkahelyi feladatok, illetve a szabadidős tevékenységek közötti térbeli és időbeli határok felállítása. Egy felmérés tanulsága szerint ötből egy amerikai dolgozó számára nehézséget okoz, hogy esténként vagy a jól megérdemelt szabadságuk alatt ne foglalkozzanak munkahelyi kérdésekkel, a válaszadók 70%-ának ráadásul saját, privát okoseszközein is megtalálhatók a különböző üzleti platformok (pl. Slack és egyéb chatprogramok), így a kikapcsolódásra szánt időben sem tudnak kiszakadni a céges információáramlásból. A jelenség persze globális, és a „jutalma” sem marad el: az Eurostat friss adatai szerint a magyarok is szép számmal szenvednek az ülőmunkából és a napi stresszből eredő szív- és érrendszeri betegségektől, emellett a hazai dolgozók közel 10%-a panaszkodik szorongásra vagy depresszióra.

Digitális önmegtartóztatás – érdemes belefogni

A fentiek mellett a hosszabb távú kedvezőtlen következmények között a kiégést is fontos megemlíteni, mely olyan súlyos problémává kezd válni világszerte, hogy a WHO is felvette a hivatalosan diagnosztizálható megbetegedések sorába. A kiégés mögött a krónikus munkahelyi stressz áll, melynek kezelésére nem fordítanak kellő figyelmet. A jelenség pedig már a vállalatok számára is komoly kihívást jelent, hiszen az ezzel küzdő dolgozók többnyire elveszítik motivációjukat és kreativitásukat, illetve a munkahelyi teljesítményük is jelentősen csökkenhet. Mindkét fél érdeke tehát, hogy az alkalmazottaknak lehetőségük legyen a teljes kikapcsolódásra és a digitális kitettségtől való legalább időszakos elszakadásra, ami már rövid távon kifejti pozitív hatásait: a magukat különböző módszerekkel „detoxikálók” kiegyensúlyozottabbnak és stresszmentesebbnek érzik magukat, jobb alvásminőséget érhetnek el, ráadásul az általános hangulatuk is javul és elbúcsúzhatnak a krónikus ingerlékenységtől. De hogyan érdemes belefogni, milyen trükköket lehet bevetni?

1. Időkorlátok között

Az első és legfontosabb lépés, hogy határokat szabjunk a mobileszközök használatának és a munkahelyi feladatok böngészésének: jelöljünk ki olyan időszakokat (akár a hét bizonyos napjait vagy egyes napszakokat), amikor a telefonunk beállításait használva automatikusan kikapcsoljuk az értesítéseket, így a pihenést nem zavarhatja meg semmi.

2. A nyugalom szigete

Ne csak időben, hanem térben is válasszuk el egymástól az üzleti és privát szférát! Hiába dolgozunk sokat home office-ban, legyen olyan fix szoba vagy akár csak egy sarok egy kényelmes fotellel, ahová nem férkőzhetnek be a munkahelyi tennivalók.

3. Együtt könnyebb

Mint ahogy minden hasonló mentális kísérletnél, ebben az esetben is fontos a környezet támogatása és közreműködése. A legjobb az, ha társakat keresünk a „leszokáshoz”, legyen szó akár kollégákról, akár barátokról. A munkatársaknak, családtagoknak pedig nyugodtan mondjuk meg, hogy bizonyos időszakokban nem fogunk válaszolni az üzenetekre, hívásokra.

4. „Pótcselekvések”

A figyelemelterelés, a fölös energiák, késztetések átcsatornázása is jó módszer lehet a digitális függőségtől való szabaduláshoz. Különösen akkor járhatunk jól, ha egy új, számunkra élvezetes tevékenységet választunk ehhez – bármit, ami feltölt és örömet okoz. Sőt, ha egy eddig ismeretlen sportágat próbálunk ki, a testi-lelki egészségünk érdekében is többet tehetünk.

Nem a babzsák és a jóga váltja meg a világot, átfogó változásra van szükség a vállalati kultúrában

A vállalatok természetesen egyre inkább kezdik felismerni, milyen fontos a munkavállalók mentális egészségének ápolása – különösen a néhol valóban monoton, a képernyők előtt töltött sok-sok órát igénylő IT-pozíciók kapcsán juthatnak eszünkbe a csocsóasztalok, babzsákok és a kikapcsolódást nyújtó videójátékok. A tapasztalat azonban többnyire az, hogy a menedzsment egyelőre hajlamos félreérteni, mi is szolgálja igazán a kollégák elégedettségét és hosszabb távú elköteleződését. Céges jógaórák, közös reggelik, időgazdálkodás-tréningek – globális becslések szerint ma már tízből kilenc vállalat kínál rekreációs programokat munkavállalóinak, miközben ők arra panaszkodnak, hogy gyakran nem bíznak meg bennük kellően a feletteseik, nem kapnak igazi felhatalmazást a rájuk bízott munkakörökben, a hivatalos munkaidőn kívül is rendelkezésre kell állniuk, vagy éppen annyi feladattal halmozzák el őket, hogy azokat képtelenek naprakészen ellátni. Hol lehet a megoldás?

„A munkavállalói elégedettség és a kollégák mentális egészségének megőrzése kapcsán ma már nem elegendő a felszínt kapargatni, különös tekintettel a techszektorra, ahol valóban nagy a verseny a tehetséges munkaerőért. A divatos kiegészítőkön és juttatásokon, céges programokon már átlátnak a munkavállalók, és pontosan felismerik, ha nem áll mögöttük egy a szervezet egészét átható, őszinte és állandó vállalati értékrendszer. Ezért mindenekelőtt a stabil cégkultúra kialakítására kell törekedni, mely azonban emellett rugalmasan képes reagálni a folyton változó körülményekre. Ráadásul miközben a járványhelyzet új normalitást hozott az üzleti világba is, még inkább fokozta a kollégák kitettségét a digitális függőségnek – ezért mind a csapatépítésben, mind az eredményes közös munkavégzésben meg kell találni az új utakat” – mondja Gönczy Gábor, az információ-technológiai megoldásokat nyújtó Stylers Group ügyvezető-tulajdonosa.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...