Négyen vannak, akik az eddigi összes Top 50-ben szerepeltek, és csak öten, akik a legelső, 2008-as és a mostani rangsorban is helyet kaptak. Az elmúlt két évben alig változott a lista összetétele, azonban az idén jelentős, 30 százalékos cserélődés történt, ennek azonban módszertani oka van. Az idei toplistán Vidus Gabriella végzett az élen Vaszily Miklós és Guttengéber Csaba előtt, az első tíz helyezettről itt írtunk.
Korábban soha nem volt olyan kevés cserélődés egyik évről a másikra a Top 50 rangsorban, mint az elmúlt két évben. Nagy valószínűséggel az idén is folytatódott volna ez a trend, azonban a lista összeállításakor történt egy fontos módszertani változás. Mostantól a médiás Top 50-ben nem szerepelnek az ügyféloldalon dolgozó marketingszakemberek.
Utóbbiaknak sem kell bánkódniuk, hiszen van egy tisztán marketinges Top 50-es listánk is. Ám mindez jelentős hatással volt 2024-es rangsor összetételére, a médiás Top 50-ből az idén kikerülők döntő része ennek lett az áldozata.
Az viszont érdekes, hogy ezzel együtt sem volt extrém nagy a cserélődés mértéke az elmúlt esztendőhöz képest. Az idén 30 százalékban változott a listás szereplők köre, márpedig eddig négy olyan év is volt, amikor ezt meghaladó jövés-menést láthattunk. 2017-ben és 2020-ban 32, míg 2013-ban 36 százalékot tett ki a cserélődés mértéke. Sőt, ebből a szempontból volt egy csúcsév is, 2016-ban ugyanis a korábbi esztendőhöz képest 38 százalékban újult meg a Top 50 összetétele.
A módszertani változások nélkül is kikerült volna az idei összeállításból Sásdi Helga, aki tavaly a Publicis Groupe Hungary vezetőjeként került be a Top 50-be. Még 2023 nyarán jelentette be, hogy év végén távozik az ügynökségtől. Szintén a „természetes távozók” közé sorolható Dull Szabolcs, aki egy éve a Telex főszerkesztőjeként dolgozott, ám néhány nappal a listánk megjelenését követően jelentette be, hogy távozik a főszerkesztői pozícióból, de továbbra is igazgatósági tag marad. Az idén év elején pedig minden tisztségéről lemondott a Telexnél. Azóta pedig – Sásdi Helgához hasonlóan – nem tűnt fel olyan pozícióban, ami miatt újra bekerül volna.
Újak és visszatérők
A marketingesek távozása sok médiás és ügynökségi szakember számára pluszlehetőséget jelentett arra, hogy bejusson a Top 50-be. Mivel meghatározó szereplőknél topvezetői, médiatulajdonosi szinten nagy átrendeződések nem voltak az elmúlt egy évben, így a cserélődés a lista második felét, azon belül is leginkább az utolsó harmadát érintette.
A legjobb helyen debütáló újoncnak a rangsor 27. helyén szereplő Gulyás Márton, a Partizán alapítója számít. Sokat elmond a médiapiac átalakulásáról, hogy Gulyás számos milliárdos árbevételű médiavállalat és ügynökség vezetőjét is megelőzi. Az ügynökségi területről több szakemberrel bővült a listás szereplők köre. Turóczi András a Dentsu, Nink László az IPG Mediabrands, Biró László pedig a Mediator részéről jutott be a rangsorba. Mindegyik jelentős ügynökségnek számít, így nem meglepő a listás helyük.
Bővült az egy vállalattól bekerülő szakemberek köre is. Az Atmedia részéről bejutók közé tartozik már Erdélyi Eszter digitális vezetői is. Az Indamediától pedig Ziegler Gábor vezérigazgató ugyancsak szerepel a Top 50-ben. Egy-egy fővel bővült az RTL Magyarországnál és a TV2 Csoportnál dolgozók köre. Az előbbitől újonnan jutott be Szabó Balázs tartalmak menedzseléséért felelős vezérigazgató-helyettes. A TV2 részéről pedig Szalai Vivien hírigazgató számít az új szereplőnek.
Törzsgárda
Az elmúlt években kicsit megmerevedtek a kialakult erőviszonyok a médiapiacon, azonban 16 éves távlatban nézve egész sok változás történt. Jól mutatja ezt, hogy már csak négyen vannak azok, akik az eddigi összes rangsorban helyet kaptak. Két RTL-es vezetőről van szó, Vidus Gabriella vezérigazgatóról és Kolosi Péter tartalomért felelős vezérigazgató-helyettesről, és rajtuk kívül szintén állandó listás szereplő Somlói Zsolt, a Mind share ügyvezető igazgatója, továbbá Málnay B. Levente, aki jelenleg az AMC Networks International közép- és észak-európai ügyvezető alelnöke.
Közülük hárman ugyanott dolgoznak, mint 2008-ban. Somlói esetén a cégen belüli pozíció sem változott, hiszen ugyanúgy társtulajdonos-ügyvezető. Az RTL-es szereplők 2008-ban még más pozícióban voltak. Akkor Kolosi programigazgatóként, Vidus pedig kereskedelmi igazgatóként jutott be az első Top 50-be. Málnay B. Leventére sem mondható, hogy hatalmas kanyarokat írt volna le az elmúlt 16 éves pályafutása. Az első két összeállításunkba az MTV Networks hazai első embereként került be, 2010-től pedig eleinte a Chello Central Europe-nál, majd ennek utódjánál, az AMC Networksnél töltött be vezető pozíciót. Nála a fő változást inkább az jelentette, hogy a vállalaton belül egy ideje már régiós vezetőként dolgozik.
A négytagú törzsgárdához még egy embert hozzászámolhatunk, hiszen Novák Péter az elmúlt 16 évben csak egyetlen rangsorból maradt ki, és ott volt az első Top 50-ben is. A szakember 2008-ban még a Kirowski vezetője volt, de a fent említettekkel ellentétben sok helyen megfordult az elmúlt másfél évtizedben. A teljesség igénye nélkül az Origótól kezdve a Használtautó.hu-n át a Dentsuig jó néhány cégnél dolgozott, jelenleg pedig az Aleph Hungary country managereként került be a Top 50-be.
Heszler Róbert
Az elemzés teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.