Magyarországon szinte nem létezik podcast médiapiac: a legtöbb műsor hobbiból készül, hirdetők pedig egyáltalán nincsenek jelen. Ezen kíván változtatni a minőségi podcast formátumok fejlesztésére, gyártására és értékesítésre létrejött BETONE Studio, amelyet Román Balázs, a Kreatív szaklap korábbi főszerkesztője alapított társaival. A BETONE május 28-án könyves podcast magazinnal debütált a népszerű on-demand szolgáltatók lejátszóin.
A négy éve még lesajnált podcast épp alapjaiban forgatja fel az Egyesült Államok médiapiacát, ahol immár 90 millióan hallgatnak havi rendszerességgel podcastot, és a legnépszerűbb New York Times hírmagyarázó műsor hallgatóinak száma már meghaladja a kétmilliót. Csak a Spotify idén mintegy 500 millió dollárt költ podcast-tartalomgyártók felvásárlására. Ennél már csak a műfajhoz köthető hirdetési piac bővülése brutálisabb. A tavalyi 400 millió dollárról három éven belül 1,6 milliárd dollárra növekszik a reklámköltés.
Változó életforma, változó médiafogyasztási trendek
Százezrek ingáznak hazánkban is otthonuk és munkahelyük között. Faltól falig meetingekkel betáblázott menedzserek keresik a helyet, időt és a formát, hogy maguk is tanulhassanak, fejlődhessenek vagy információkat szerezhessenek. Mások csupán igényes kikapcsolódásra és időtöltésre vágynak. A BETONE alapítói a változó életformák változó médiafogyasztási igényeit kívánják kielégíteni minőségi, bárhol és bármikor meghallgatható, magyar nyelvű tartalmak fejlesztésével és előállításával. Abban hisznek, hogy win-win szituációt tudnak teremteni azáltal, hogy a hallgatóknak színes és minőségi tartalmat kínálnak, miközben a hirdetők is igényes közegben jelenhetnek meg.
„Ugyan már ma is elérhető számos magyar nyelvű podcast, ezeket többnyire hobbiból készítik és még ha a tartalom esetenként nagyon értékes is, akkor sem képesek jelentős hirdetői érdeklődést kiváltani” – mondta Román Balázs, a BETONE Studio kreatív producere.
„Mi abból az egyszerű médiakészítési alapvetésből indultunk ki, hogy ha érdekes és jó minőségű tartalmakat készítünk, akkor kellő edukációval, marketingtámogatással elérhető, hogy az emberek meghallgassák ezeket. Azt látjuk, hogy a hirdetési piac éhes az új felületekre, ez a médiatípus pedig az egyik legklasszikusabb kommunikációs forma, az emberi beszéd segítségével a leghatékonyabb módon képes hirdetői üzeneteket átadni.” – foglalta össze Román az üzleti vállalkozás alapjait.
A minőségből engedni nem lehet
A BETONE kreatív producere elmondta, a podcast esetében különösen igaz, hogy csak a legmagasabb minőségi sztenderdek elfogadhatók az alkotók, a hallgatók és a hirdetők számára egyaránt. “Hónapokig teszteltünk különböző formátumokat, rengeteg energiát fektetve a tartalom fejlesztésbe. Végül volt olyan formátum, ahol nem publikáltuk az elkészült eredményt, mert nem felelt meg a saját, magas elvárásainak. Hosszútávon, fenntarthatóan csak úgy növekedhet a podcast-piac és a BETONE is, ha a hallgatók a legkiválóbb minőséget kapják” – tette hozzá Román.
Lapozz a 99-re! – itt az első podcast magazinműsor
A BETONE Studio első formátumként egy heti könyves magazinműsorral debütált.
„Azért indítottuk el a Lapozz a 99-re! magazint, mert a könyvolvasó és a podcast-hallgató közönség között jelentős átfedés van, mindkét médium egyfajta elmélyültséget igényel, és mindkét esetben távol kerülünk a scrollozós, kapkodós és felületes tartalomfogyasztástól” – mondta Román Balázs.
„Szabados Ágit választottuk első műsorunk hosztjának, mert Ági évek óta fantasztikusan vezet könyves blogot, és pont azt a közönséget éri el, akit mi is szerettünk volna. Nem irodalomtudósokank szól a műsor, hanem azoknak, akik bármit is, de szeretnek olvasni”.
A Lapozz a 99-re! podcast új epizódjai keddenként kerülnek fel a legnépszerűbb on-demand szolgáltatók lejátszóira.