Felpörgette a műszaki cikkek forgalmát a Covid

Globális szinten két százalékos növekedést mért a múlt évre vonatkozóan a műszaki cikkek forgalmában a GfK (Észak-Amerika kivételével), itthon azonban ennél jóval nagyobb, 9 százalékos volt a bővülést. Volt olyan időszak, amikor a teljes kereskedelmi forgalom 40 százalékát adta az online értékesítés.

A piac 2020 áprilisát követő összezsugorodása és az eladási érték csaknem 25 százalékos csökkenése után úgy tűnt, hogy a COVID-19-nek letaroló hatása lesz. De az év előrehaladtával a piacok helyreálltak. „Soha nem látott év áll mögöttünk, és végül a COVID-19 a műszaki és tartós cikkek iparának mozgatórugója lett” – fogalmazott Norbert Herzog, a GfK műszaki termékekkel foglalkozó szakértője. „Ennek maradandó hatása lesz, mivel a háztartások digitalizálása gyors volt, és a fogyasztók jelentős összegeket fektettek informatikai eszközeikbe és háztartási készülékeikbe. Ma a háztartások tulajdonában lévő termékek száma minden eddiginél magasabb, ami a TCG (Technical Consumer Goods = műszaki elektronikai termékek) piacain hosszú távon növeli a bevételeket.”

A GfK elemzése szerint ugyanakkor globálisan egyértelmű megosztottság van a fejlett és a feltörekvő régiók között. Európában és a fejlett ázsiai régiókban a fogyasztók az otthonukba invesztáltak, ez 2020-ban éves szinten 8 százalékos értéknövekedést jelentett. Azonban a feltörekvő piacok Ázsiában és Latin-Amerikában 4 százalékkal csökkentek 2019-hez képest. Az ázsiai negatív eredményekhez Kína is hozzájárult, amit 2020 januárjában elsőként érintett a Covid. Kínában a 2020-as év előrehaladtával a piaci fellendülés felgyorsult, de összességében nem volt képes kompenzálni a veszteségeket. A világ legnagyobb lezárása Indiában áprilisban az ország egész értékesítésére romboló hatással volt.

„Magyarországon a TCG piac 9 százalékos növekedést ért el 2020-ban a 2019-es évhez képest. A fogalomnövekedés mozgatói hazánkban is a laptopok, nyomtatók, IT kiegészítők és a háztartási kisgépek voltak. A teljes forgalomból már közel 32 százalékot tesz ki az online értékesítés, de az év folyamán voltak olyan hetek, hónapok, amikor ez az arány meghaladta a 40 százalékot is” – tette hozzé Sztupár Andrea a GfK Hungária ügyvezető igazgatója.

A COVID-19 megváltoztatta a fogyasztók által preferált csatornákat. A GfK szakemberei úgy vélik, hogy a 2020-as lezárások miatti e-kereskedelmi fellendülés már visszafordíthatatlan, és 2021-ben a fogyasztók nagy elvárásokat támasztanak majd az online csatornával szemben. De a top5 európai piacon (Németország, Egyesült Királyság, Olaszország, Spanyolország, Franciaország) a legnagyobb nyertesek nem a kizárólag online értékesítők voltak (akik erős 39 százalékkal nőttek 2019-hez képest), hanem a hagyományos kiskereskedelem online boltjai teljesítettek kimagaslóan, 69 százalékos bővülést felmutatva.

Sok fogyasztó hű maradt a már ismert, üzlettel rendelkező kiskereskedőihez, amikor kénytelenek voltak online vásárlásra átállni. Ennek eredményeként néhány lezárási hét során a növekedési ráta elérte a 200+ százalékot is.