Segítő programok, szemléletformáló kampányok, fenntartható reklámok – többek között ilyen kezdeményezésekkel tűntek ki az a vállalkozások, amelyeknél a Marketing&Media magazin TOP50 PR-est bemutató toplistájának dobogójára került szakemberek dolgoznak. A PR-szakmában is jelentős változásokat hozhat a mesterséges intelligencia, a kreatív munka során pedig egyre gyakrabban használják a legújabb fintechmegoldásokat.
Hiánypótló programok
BEKE Zsuzsa, Richter Gedeon Nyrt., csoportszintű PR-, SCR- és kormányzati kapcsolatok vezető
- Rengeteg CSR-kezdeményezése van a Richternek. Melyik számodra a legfontosabb?
- Nehéz ezek között sorrendet felállítani, mert mindegyik CSR-programunk hiánypótló. Tavaly indítottuk útjára a Máltai Szeretetszolgálattal közösen a Richter RAJT programot. Az ennek a nevében szereplő mozaikszó egy fontos üzenetet hordoz: Rólad a Jövődért. A jellemzően erősen elmaradott, sokszor nagyon szegény régiókban élő diákok figyelmét olyan jelentős témákra hívjuk fel, mint a tudatos családtervezés, az intimhigiénia, a felelős párkapcsolatok, a szexuális úton terjedő betegségek vagy az egészségügyi szűrések fontossága.
- Sok cég számára okoz nehézséget a fiatalok megszólítása. A Richter hogy áll ezzel?
- Cégünk számára stratégiai jelentőségű a Z generáció, a fiatalok megszólítása. Erre több igen népszerű programunk van, elsősorban a természettudományos oktatás területén, mint például a TETT Mesepályázat, de jelen vagyunk sok olyan nagy és jelentős rendezvényen, ahol ezzel a célcsoporttal személyesen is tudunk találkozni, ilyen a Brain Bar is. A social mediában rendkívül aktívak vagyunk, fókusz intézményeinkkel intenzív kapcsolatot ápolunk. Éves szinten közel száz felsőfokú oktatásban tanuló gyakornokot fogadunk. Igyekszünk e nemzedék igényeinek „megfelelni”, figyelembe vesszük, hogy fontos számukra a worklife balance, a home office és a fenntarthatóság a vállalati működésben. Utóbbit nyilván nem miattuk csináljuk, de ez nagyon erős szempont a Z generáció tagjainál. A vezetőink számára dedikált fejlesztési programokat nyújtunk azzal kapcsolatban, hogy hogyan tudják jól vezetni a fiatalabb nemzedékbe tartozó kollégákat.
- Sok területen kihívást jelent a szakemberutánpótlás. Mi a helyzet a PR-ben, mik a személyes tapasztalataid? Nemrég helyettest kerestél. Mennyire volt nehéz megtalálni a megfelelő szakembert?
- Nehéz volt azért, mert olyan jelöltet kerestünk, akinek kiemelkedő szakmai tapasztalata van, sokéves vezetői múltja, agilis, nem ijed meg a komoly kihívásoktól, és látott már nagyvállalati működést belülről. Sok elvárásnak kellett megfelelni, több hónapba telt az ideális jelöltet megtalálni, de sikerült. Nagyon hiszek abban, hogy egy hosszú távú együttműködés veszi kezdetét október elejétől.
Sportos együttműködések
PANTL Péter, Mol Csoport, kommunikációs igazgató
- Milyen kommunikációs kihívást jelent a palackvisszaváltási rendszer elindulása? Egyelőre úgy tűnik, hogy nem megy zökkenőmentesen. Mit éreznek ebből?
- Alapvetően sikertörténetről beszélünk, hiszen két hónap alatt közel 70 százalékos a visszaváltási arány. Csak összehasonlításképpen, ehhez a szomszédos Szlovákiában mintegy 8 hónapra volt szükség. Naponta 6-7 millió italcsomagolást visznek vissza az emberek, ami azt is jelenti, hogy az üzenetünk elérte őket, és felelősségteljesen gondolkodnak a környezetükről. Mint minden új rendszerben, így itt is vannak gyermekbetegségek.
- Mik az elvárások az UTE megvásárlása kapcsán?
- A legfontosabb, hogy hosszú távon eredményes csapatról tudjunk beszélni, a szurkolók szempontjából is az a legjobb, ha nem egypólusú a bajnokság. Korai még örömtüzeket gyújtani, de jó látni, hogy a tavaly a kiesés szélén álló csapat most negyedik. Megnéztük a megítélését, az ismertségét, és azt láttuk, hogy nemcsak a fővárosban népszerű az Újpest, de komoly bázisa is van országszerte.
- Többek között Milák Kristófot és az esztergomi kéziseket is szponzorálja a Mol. Mekkora összeget fordít a vállalat sportszponzorációra?
- A Mol Csoport szponzorációra fordított összege üzleti titok, de nagymértékben kivesszük a szerepünket több sportág támogatásából is. Minden egyes esetben nézzük a sikerességet, a márkához való kapcsolódás lehetőségét, és természetesen visszamérjük az adott időszakok sikerességét, hiszen minden szerződésben van eredményfüggő rész. A logómegjelenés is fontos, de szeretjük ezeket az együttműködéseket elmélyíteni és kreatívabban kezelni. Nem véletlen, hogy Milák Kristóf és Siklósi Gergely is több kampányunkban szerepelt, így a méréseink szerint lényegesen nagyobb médiaértéket generáltak, mint azt vártuk.
Fontos a fenntarthatóság
HORVÁTH MAGYARY VOLJČ Nóra, K&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató
- Az új digitális megoldások alapjaiban forgatják fel a pénzügyi szolgáltatásokat. Ez milyen kihívásokat jelent?
- Egyrészt folyamatosan szállítani kell az innovatív pénzügyi megoldásokat, és azokat megismertetni, elmagyarázni, megszerettetni az ügyfelekkel. A tavaly megújult mobilbankunk és a hazai piacon továbbra is egyedülálló, hangalapú digitális pénzügyi asszisztensünk, Kate biztosítja, hogy a fintechcégekkel lépést tartunk, sőt sok szempontból meg is előzzük őket. De nem elég innovatívnak lenni, annak is kell látszani. Ezt a folyamatosan fejlesztett kreatív platformunkkal igyekszünk elérni, emellett a célunk az is, hogy az új médiafelületek használatában is úttörők legyünk, és a lehető leggyorsabban lekövessük a megváltozott médiafogyasztási szokásokat. A pénzintézetek közül elsőként jelentünk meg hirdetéssel például streamingplatformon, itthon az elsők között hoztunk létre TikTok-csatornát, ahol csak organikus elérésekkel növekedtünk 10 ezer követő fölé kevesebb mint 10 hónap alatt.
- Mennyire fontos a fenntarthatóság?
- A pénzintézeteknek jelentős szerepük van az átállásban, a saját működésükön kívül a lakosság és a vállalatok számára nyújtott hitelekkel, befektetési lehetőségekkel a teljes gazdaság átállását mozdíthatják előre az alacsony karbonkibocsátás irányába. Nem fektetünk be és nem hitelezünk olyan iparágakat, amelyek kifejezetten környezetszennyezők. Fontosnak tartjuk a gazdasági ösztönzőket is, ezért kedvező zöldfinanszírozási megoldásokat is kínálunk. Ezt egészíti ki a figyelemfelhívás, a tájékoztatás, a fenntarthatóságot szolgáló kezdeményezések felkarolása és indítása. A K&H elsőként érte el a nettó klímasemlegességet, elsők között hozott ki minden minősítési kritériumnak megfelelő zöldhiteleket. Bevezettük a médiavásárlás karbonlábnyomának mérését. A környezetvédelem és a fenntarthatóság reklámokban való jobb érvényesítése érdekében a hirdetések tartalmi kérdéseire is odafigyelünk. Mi is csatlakoztunk a Green Pledge kezdeményezéshez. A fenntarthatóságnak azonban csak az egyik eleme a környezeti fenntarthatóság. A társadalmi viszonyok alakítása, a nehezebb helyzetben lévő rétegek élethelyzetének javítása, bevonása a közösség életébe legalább ennyire fontos. Ebből kiindulva támogatjuk az SOS Gyermekfalu Alapítvány Életkezdési Alapját 10 millió forinttal.
- Milyen hatással lehet a mesterséges intelligencia használata a PR szakmára?
- Olyan hatása lesz, mint amikor az Excel felváltotta a kockás füzetben vezetett ledgert a számvitelben. Például a K&H 2022 őszén indította útjára mobilbankjában Kate-et, a mesterségesintelligencia-alapú digitális pénzügyi asszisztenst, amely nem egészen egy év alatt olyan szintre fejlődött, hogy 2023 végétől már szóbeli utasítás alapján is képes tranzakciókat végrehajtani.
Kalocsai Magdolna