Fontos dolgok derültek ki a Z generációról

Naponta átlagosan 4,6 órát töltenek az interneten, a közösségi platformok nemcsak szórakozást biztosítanak számukra, hanem vásárlási döntéseiket is intenzíven befolyásolják, fogékonyabbak a reklámokra mint más generációk – többek között ez derül ki a Digital Forum és a Marketing Summit szakmai utánpótláspartnere, a Diverzum, a Quantum Digitális Diákszövetkezet, Steigervald Krisztián (SteiGen) és a PwC szakmai együttműködésében megjelent a Gen Z Reportból, ami Magyarország eddigi legátfogóbb kutatása a Z generációról.

A Z generáció tagjai átlagosan napi 4,6 órát töltenek az interneten - többségében esténként -, míg a generáció egyharmada folyamatosan online van. Más generációkkal összehasonlítva egyértelműen ők töltik a legtöbb időt az interneten, hiszen ez az idő 4 óra az Y, 3,5 óra az X és 3 óra a Baby boomerek esetében. A generáció, akiknek a digitális világ az elsőszámú információforrás, legyen szó munkáról, vásárlásról, barátokról, tanulásról vagy akár szórakozásról. A digitális térben kifejezetten sok időt töltenek közösségi média felületeken, ezek közül a legnépszerűbbek a Facebook (72%), az Instagram (71%) és a TikTok (61%). Ezek a platformok nemcsak szórakozást biztosítanak számukra, hanem vásárlási döntéseiket is intenzíven befolyásolják.

A reklámokra fogékonyabbak, mint a többi generáció, de emellett a véleményeket is keresik és végső döntésüket alapos, átgondolt kutatómunka előzi meg. Közel felük a Google-t hívja segítségül, hogy információkat szerezzen termékekről vagy szolgáltatásokról. Emellett 35%-uk videós teszteket és bemutatókat néz, míg 33%-uk ár-összehasonlító oldalakon, továbbá webáruház visszajelzések közt és a YouTube-on keres választ a kérdéseire. Vásárlási döntéseikre a tudatosság, a létező számos tájékozódási csatorna egyidejű ismerete és megfelelő használata jellemző, ami a márkáktól a hiteles, értékes és részletes információk megosztását igényli. Emellett a Z generáció kifejezetten magas etikai mércével rendelkezik, ami a vásárlási szokásaikban is tetten érhető. 37%-uk azonnal elfordulna egy olyan márkától, ami gyerekmunkát alkalmaz – ez az arány jelentősen magasabb, mint az Y generációnál, ahol mindössze 24%.

Mindezek mellett a Z generáció számára az élményalapú élet, vagyis a hedonizmus preferencia helyett életfilozófia, amely meghatározza mindennapjaikat, döntéseiket és vásárlási szokásaikat is. A fiatalok több mint harmada tartja ezt kiemelt értéknek - ami jóval magasabb arány, mint az idősebb generációknál -, jobban preferálják az azonnali örömet, elégedettséget és boldogságot nyújtó termékeket vagy szolgáltatásokat. Ez az élményorientált hozzáállás szoros kapcsolatban áll az életstílusukkal: a divat, az utazás és a szórakozás terén is a minél intenzívebb és emlékezetesebb pillanatok keresése jellemzi őket.

A generáció tagjai jelenlegi anyagi lehetőségeik hatszorosát meghaladó, havi 393 000 forint fizetéssel lennének elégedettek, melyből 94% étkezésre, 82% prémium előfizetésekre, 80% szórakozásra költene.

„Sokszor elfelejtjük, hogy egy generációt sosem lehet a szülei nélkül értelmezni. Ha bármikor elhagyja a száját egy másik generáció tagjának, hogy mondjuk a „Z generáció lusta”, akkor annak a kiinduló kérdése, hogy vajon a szüleik (akik az Y és X generáció), vajon hogyan jelentek meg szülőként? Egy generáció nem tud lusta lenni vagy szorgalmas, maximum másképp áll hozzá a munkához, másképp motiválható. Többek között erről szól ez a kutatás is” - mondja Steigervald Krisztián generációkutató.

„Mi magunk is ehhez a generációhoz tartozunk, és a platformunkon keresztül több százezer diákkal vagyunk napi kapcsolatban. Ezért azt gondoljuk, hogy ösztönösen is jól ráérzünk a Z generáció fogyasztói viselkedésére. Ugyanakkor fontosnak tartottuk, hogy ezt a tudást kvantitatív adatokkal is bővítsük, ezért döntöttünk úgy, hogy elvégezzük ezt a kutatást. A Gen Z Report különlegessége, hogy a Z generációt nem elszigetelten, hanem a többi generáció kontextusában vizsgáltuk, egy több mint nyolcezres, reprezentatív mintán” – mondta el László Miklós, a Diverzum társalapítója és tulajdonosa. „Az eredmények számos izgalmas kérdésre választ adtak – és legalább ennyi új kérdést is felvetettek.”

„A Z generáció megértése lehetőséget ad arra, hogy tanuljunk egy generációtól, amelyre sokszor negatív jelzőket húzunk, pedig semmiben nem rosszabb, mint az előző generációk, csak mások. A GenZ Report által szeretnénk közelebb hozni egymáshoz a generációkat és segíteni egymás megértését.” - tette hozzá Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója és tulajdonosa.

„Bankunk is folyamatosan keresi a lehetőségeket, hogy újszerű megoldásokkal a fiatalabb célcsoportok szűkülő figyelmét is elérje. Innovatív megközelítésünk részeként kutatjuk azokat a modern és interaktív felületeket, mint például a Diverzum is, amely széles spektrumú elérést biztosíthat számunkra az ifjúsági szegmensben.” – mondta Rammacher Zoltán, a K&H Bank Lakossági ügyfél szegmens marketing vezetője.

2024 folyamán közel 8400 fő részvételével végzett kutatást a Z generáció értékrendjéről és vásárlási szokásairól szakmai együttműködésben a Diverzum, a Quantum Digitális Diákszövetkezet, Steigervald Krisztián (SteiGen) és a PwC. A Z generáció szokásai nagyban befolyásolják a jelen és a jövő értékesítési trendjeit és gyakorlatait, ezért is kiemelkedően fontos, hogy megértsük motivációjukat és szokásaikat. A teljes riport a genzreport.hu oldalról tölthető le.