
A magyar irodapiac új korszak küszöbén áll: a gazdasági kihívások, a megváltozott munkavégzési szokások és a városi környezethez való alkalmazkodás mind új irányokat jelölnek ki a fejlesztők, a befektetők és a bérlők számára egyaránt. Az RICS tagsága egy közös szakmai eseményen vitatta meg a hazai irodapiac jövőjét, ahol nemcsak a számok és trendek, hanem az emberi tényezők – közösség, élhetőség, fenntarthatóság – is hangsúlyt kaptak. A beszélgetésből világosan kirajzolódott: az iroda többé nem csupán munkahely, hanem a városi élet és a vállalati kultúra szerves része.
A magyar irodapiac jövőjéről, kihívásairól és lehetőségeiről tartott közös szakmai eszmecserét az RICS magyarországi tagsága. A szakértők egyetértettek abban, hogy az iroda ma már nem csupán a munkavégzés helyszíne, hanem a vállalati kultúra és közösségépítés egyik legfontosabb terepe.
„Az iroda feladata, hogy integrálódjon a városba, ne pedig elidegenítse magát tőle. A modern irodák célja nem a domináns felhőkarcolók építése, hanem az, hogy nyitottak legyenek a városi közeg felé, és lehetőséget adjanak a munkavállalóknak a rugalmas munkavégzésre, például félnapos home office-ra” – mondta Schőmer Norbert az MRICS magyarországi elnöke.
Az eseményen szakmai szempontból elemezték annak az átfogó felmérésnek az eredményeit, amelyet az ICON Real Estate Management által kezelt irodaépületek bérlőinek döntéshozói körében az NRC független piackutató intézet végzett.
„A munkavállalói elégedettség kulcsa ma már nem az, hogy olyan jó legyen az irodában, mint otthon, hanem hogy annál is jobb legyen. A közeli szolgáltatások, a minőségi étkezési lehetőségek – például egy jól működő kantin – mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek szívesen járjanak be dolgozni az irodába. Az irodák közösségépítő szerepe így egyre hangsúlyosabbá válik” – mondta Kákosy Zsolt MBA FRICS, az ICON Property Management igazgatója.
Az RICS szakértői egyetértettek abban, hogy a jövő irodája nem egyfunkciós. A nemzetközi példák alapján a vegyes funkciójú épületek – amelyek egyszerre szolgálnak irodaként, szállodaként, vagy akár wellnessközpontként – magasabb értéket képviselnek. A meglévő épületek funkcióváltása, különösen a gépészeti korszerűsítés révén, nemcsak fenntarthatóbb, de gazdaságosabb is lehet.
A magyar irodapiacon a lokáció továbbra is döntő tényező: csak a legjobb helyen lévő irodák tudnak stabilan hosszú távon is népszerűek maradnak. Szintén a hazai piac sajátossága, hogy a nyugat-európai trendekkel szemben még mindig nő a parkolóhelyek száma az új projekteknél – ez is mutatja, hogy a hazai piac saját ritmusban halad. Összességében pedig elmondható, hogy a jelenlegi piaci környezetben kevés az új fejlesztés.
„Mindez azonban lehetőséget is teremt: a kihasználatlan irodaterületek lassan felszívódhatnak, ahogy a cégek új helyszínt keresnek. A kérdés az, lesz-e olyan bátor fejlesztő, aki most kezd bele egy új projektbe, amely 2028-ra készülhet el – éppen akkorra, amikorra újra fellendülhet a kereslet” – mondta Szilvási Pál az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület (IFK) alelnöke.
Az irodapiac tehát változik. A kérdés az, ki lesz elég előrelátó ahhoz, hogy már most elkezdje építeni a jövő irodáját.