Előtérbe került a tudatos fogyasztás, a vásárlók a minőség mellett egyre inkább figyelnek a fenntarthatóságra. Bár a jelenlegi gazdasági helyzet megnehezíti a gyártók és a forgalmazók dolgát, a hazai sörpiac mellett az üdítőital- és ásványvízpiac is kismértékben, de tovább növekedett.
Mintegy 1,3 százalékos növekedéssel zárult a 2022-es év a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSZ) tagvállalatai (Borsodi, Carlsberg, Dreher, Heineken), valamint a legnagyobb kisüzemi termelő, a Pécsi Sörfőzde számára. Az MSSZ adatai szerint a Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó együttes értékesítése az előző évihez képest tavaly 83 ezer hektoliterrel, 6,45 millióra nőtt.
Az e gyártók által Magyarországon értékesített sör mennyisége 2022-ben 2,9 százalékkal, 6 millió hektoliterre emelkedett a 2021. évi 5,83 millióról, azonban ez még mindig elmaradt a Covid előtti forgalomtól. Az MSSZ értékelésében szereplő vállalatok által 2022-ben idehaza értékesített és az országból kivitt sörök együttes mennyisége 83 ezer hektoliterrel nőtt. A belföldi sörforgalomban az import mértéke tavaly 84 ezer hektóval, 886 ezerre emelkedett, ami 10,5 százalékos emelkedés.
A belföldi termelés mennyisége ugyanakkor 2022-ben megegyezett a 2021-ben elért 5,56 millió hektoliterrel. Tavaly az export 16,1 százalékkal, 533 ezer hektoliterről 447 ezerre csökkent.
Növekvő értékesítés
„Az idei esztendő legnagyobb kihívását valószínűleg a költségek, ezzel együtt a termékek árának növekedése jelenti. Az év elején a rendkívül magas infláció hatására elkerülhetetlen lett az áremelés, ami hozzájárulhatott a forgalom csökkenéséhez. Ennek ellenére úgy látjuk, most lesz igazán jelentősége az elmúlt évek során bevezetett és finomhangolt termék- és gyártástechnológiai fejlesztéseknek. Ezeknek köszönhetően a Heineken a forgalomcsökkenés ellenére is stabil lábakon áll” – mondta el Eszéki Zoltán, a Heineken Hungária Zrt. értékesítési igazgatója.
A szakértő szerint az év előrehaladtával és a sörszezon berobbanásával folyamatosan nőnek az értékesítési számok, ami bizakodásra ad okot. A jó idő beköszöntével megtelnek a teraszok, a kiülős vendéglátóhelyek, egyre több közösségi programot szervez a vállalat. „A márka Magyarországon szorosan összefonódott a fesztiválok, a koncertek és a bulizás hangulatával. Az idei nyár pedig különösen fontos számunkra, hiszen a 150. születésnapját ünneplő Heineken tíz év után újra névadó szponzorként lesz jelen Zamárdiban, a Heineken Balaton Sound fesztiválon. A zenei rendezvényeken túl az elmúlt évekhez hasonlóan az idén is stratégiai partnerként veszünk részt a Forma–1 Magyar Nagydíjon” – tette hozzá.
A söripart érinti az EPR (a kiterjesztett gyártói felelősség rendszerére vonatkozó szabályozás – a szerk.), amelyet a Heineken kiemelten fontos lépésnek tart, mivel fontos feladatuknak tartják a karbonlábnyomuk csökkentését. „A gyártási folyamataink során megújuló anyagokat használunk, fontos célunk, hogy a DRS (visszaváltási rendszer – a szerk.) bevezetésével magasabb szintre emelhetjük a visszagyűjtést és ezáltal az újrahasznosítást” – fűzte hozzá.
Folyamatos innováció
„A fogyasztók továbbra is innovációkat várnak, a Drehernél pedig ezekre a trendekre és széles körű igényekre válaszolunk, folyamatosan vezetünk be új termékeket, ízeket, lépünk be új szegmensekbe és nyújtunk magas szintű fogyasztói élményeket az alkoholos és az alkoholmentes termékkörökben. Hasonlóan az előző évekhez, a fogyasztók érdeklődése a prémiumtermékek felé megy – ennek részben az is oka, hogy ebben a szegmensben zajlanak leginkább az innovációk. Az alkoholmentes variánsok is egyre keresettebbek a fogyasztók tudatos életmódjának köszönhetően. A 2023-as termékinnovációink jól mutatják, hogy a Dreher bátran kísérletezik” – mondta el Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője.
Bár jó néhány kihívás érinti a szektort, a cégnél óvatos optimizmussal tekintenek erre az évre. A vállalat több új termékkel, több rendezvénnyel, aktivációval és promócióval készül a szezonra. Egyre népszerűbbek az ízesített sörök, ezen belül is az édesebb gyümölcsízek, ezért érkezett az idei szezonra a Dreher Barack. Áprilisban lime-menta ízesítésű, 0,0 százalékos alkoholtartalmú terméket vezetett piacra a Dreher 24. A vállalat elkötelezte magát, hogy 2030-ra a termékválasztékának 20 százaléka alkoholmentes italokból álljon. A cég legújabb termékinnovációja az ANTL Wheat Session Lager. A Sziget mellett az idén a Gyárkertnek is a Dreher lesz a hivatalos söre, emellett a vállalat termékei nyári fesztiválokon is jelen lesznek.
A Borsodi 2022-ben megújította a Borsodi Világos receptjét, és új ízekkel bővítette az alkoholmentes termékportfólióját, valamint a Diageóval együttműködve megkezdte a Guiness, a Kilkenny és a Hop House 13 sör forgalmazását. Tavaly ősszel logisztikai csarnokot avattak és növelték munkavállalóik létszámát. „A valamennyi sörpiaci vállalatot érintő kihívások, azaz a magas infláció, az ingadozó árfolyam, az emelkedő energia- és nyersanyagárak mellett a terveink következetes megvalósítása az, ami hatással volt a Borsodi eredményére. Továbbra is stabil a működésünk, és a fogyasztóink, valamint a partnereink visszajelzésén alapuló hosszú távú tervezést és fenntartható fejlődést tartjuk a sikerünk zálogának” – mondta el Spiegel György, a Borsodi Sörgyár marketingigazgatója.
A szakember úgy tapasztalta, hogy az elmúlt években a fogyasztás a kiskereskedelmi értékesítés irányába tolódott el. Ugyanakkor a horecaszektor tavalyi újranyitásával, valamint a nyár közeledtével a fogyasztóik egyre szívesebben választják a csapolt sört, és ez megmutatkozik a vendéglátóipari értékesítésben is. A Borsodi szakemberei úgy tapasztalták, hogy a fogyasztóknak fontos a kalóriatartalom és a változatosság, valamint a minőségi alapanyagok és a természetes összetevők. Az alkoholmentes sörök népszerűsége egyre inkább emelkedik, és előtérbe kerül a fenntarthatóság is.
„Az idei évre optimistán tekintünk. Ötven éve készült el az első Borsodi sör a bőcsi gyárban, így ez az év az ünneplésről szól: a fogyasztóinknak és a partnereinknek jó néhány meglepetéssel, promócióval készülünk a szezonban. Emellett a cég által forgalmazott egyéb márkák tekintetében is aktív nyárra készülünk” – emelte ki.
Lassú növekedés
Kismértékben nőtt tavaly az alkoholmentes italok fogyasztása is idehaza. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség (Magyüsz) adatai szerint az első fél évben még minden italkategóriában nőtt a forgalom 4–25 százalékkal, ám a harmadik negyedévben megkezdődött a visszaesés, igaz, még nem minden fajta esetén: az ásványvíz, az ízesített víz és a szénsavas üdítőitalok eladott mennyisége nőtt, de a gyümölcslevek és a jeges tea forgalma csökkent. A negyedik negyedévben tovább erősödött a forgalom visszaesése, a nektárok kivételével minden kategóriában jelentős, 10–25 százalékos volt a csökkenés, összességében a 2022-es év 1-2 százalékkal volt erősebb, mint az azt megelőző.
A tendencia az idén is folytatódik, 2023 első negyedévében a szénsavas üdítőitalok kivételével minden termékkategória forgalma 10-20 százalékkal csökkent 2022 hasonló időszakához viszonyítva, így nem csoda, hogy a Magyüsz szakemberei nyáron nem számítanak növekedésre. Véleményük szerint 2023-ban tovább növekszik a kalóriamentes, az alacsony kalóriatartalmú üdítőitalok, a gyümölcslevek, illetve a szénsavmentes ásványvizek iránti igény.
Kalocsai Magdolna
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.