Nincs abban semmi különleges, ha egy nő a technológiai területen dolgozik és még vezetői ambíciói is vannak, hiszen a személyiség, valamint a szakmaiság dönti el a sikerességet – nyilatkozta lapunknak Gubucz Eszter. Az Adevinta Hungary chief technology officere elmondta azt is, hogy a cégen belül a sokszínűség és a különbözőség értékének erősítésére több kezdeményezés is létezik.
- Az infokommunikációs területen általánosságban több a férfi, ám nőként mennyire volt nehéz érvényesülnie ebben a világban?
- Amikor eldöntöttem, hogy infokommunikációval akarok foglalkozni és elkezdtem tudatosan építkezni, nem fordult meg a fejemben, hogy nő vagyok, és vajon milyen lesz ennek a fogadtatása. Tanultam, tettem a dolgomat, élveztem a szakmámat. Törekedtem arra, hogy amit csinálok, azt a legjobb tudásom szerint tegyem. Meg mertem szólalni és nem mondtam nemet a kihívásokra. Egyedül a környezetemből jöttek meglepett kérdések, és talán pont ezt kellene elkerülnünk, hogy ne legyen kuriózum a Women in Tech, hanem egy természetes karrierútként tekintsen rá mindenki. Visszatekintve úgy gondolom, hogy szerencsém volt a munkáltatóimmal is, mert a befektetett munka jutalma általában nem maradt el, és nem éreztették velem sem a kollégák, sem a vezetőim, hogy bármivel kevesebb lennék. Az évek során persze voltak olyan szituációk, ahol nehezebben tudtam érvényesülni, de ezek mindegyike kulturális és generációs különbségekből fakadt, nem pedig a nemi hovatartozásomhoz volt köze.
- Ezen a pályán mi jelenti a legnagyobb kihívást?
- A folyamatos változás, és ennek a változásnak a sebessége. Minden évben születnek új programozási nyelvek, újabb és újabb eszközöket használunk, hogy egyre komplexebb rendszereket tudjunk építeni, és ezzel már önmagában nehezebb lépést tartani. Ennek a kihívásnak a másik oldala, hogy manapság a startupok kivételével minden cég küzd azzal, hogy amit tíz éve megcsinált, az mostanra elavultnak számít, így az architektúra nem vagy csak nehezen tud eleget tenni a mai üzleti és emberi igényeknek. A piac jelenlegi elvárása, hogy egy weboldal vagy applikáció gyors, reszponzív, szép és megbízható legyen, illetve folyamatosan és gyorsan érkezzenek új funkciók. Épp ezért a szakma legnagyobb kihívása napjainkban, hogy a régiből hogyan lehet áttérni az újra úgy, hogy az egy év múlva ne legyen megint elavult, és közben az üzleti igényeket is megfelelően kiszolgálja.
- Miért fontos az infokommunikációs területen is a nők arányának növelése?
- Általánosságban és nemektől függetlenül az ezen a területen dolgozók számának a növelése a fontos, hiszen nincs olyan vetülete az életünknek, ahol ne használnánk technológiát, és ez a trend a jövőben is folytatódik. Szigorúan a nőkre vetítve fontos lehetőség, hogy az informatikában már elég elterjedt a home office, a rugalmas munkaidő, illetve az, hogy az ember akár a szobájában ülve is dolgozhat egy külföldi cégnek. Ezek elősegíthetik, hogy a nőknek ne kelljen választani a karrier és a család között, és a családokon belüli jövedelmi viszonyok is kiegyenlítettebbek legyenek.
- Technológiai igazgatóként mit tudsz tenni azért, hogy több nő válassza ezt a pályát?
- Az, hogy valaki ezt a pályát választja, vagy sem, már nagyon korán, valamikor az általános iskola elején eldől, amikor szétosztják a tantárgyakat úgymond „fiús” és „lányos” részre. Egy jó tanár és egy támogató család nagyon meghatározza, hogy bízik-e magában annyira az ember, hogy belevágjon abba, ami érdekli, legyen az autószerelés vagy informatika. A jelenlegi pozíciómban a leendő női informatikusok korai éveire nincs ráhatásom, viszont a közvetlen csapatomban és a fejlesztésen dolgozók körében igyekszem azt a szemléletmódot terjeszteni mind szóban, mind példamutatással, hogy nincs abban semmi különleges, ha egy nő a technológiai területen dolgozik és még vezetői ambíciói is vannak, hiszen a végén úgyis a személyiség, valamint a szakmaiság dönti el a sikerességet.
- Az Adevinta számára mit jelent a diverzitás? Ezzel kapcsolatban mi a stratégiája, illetve a programja a vállalatnak?
- A sokszínűség és a különbözőség értékének erősítésére több kezdeményezésünk is létezik nemzetközi és lokális szinteken egyaránt. Az egyik a Women in Leader ship éves program, amelyben az idén már 75 női kolléga vesz részt 11 országból, beleértve a magyar szervezetet is. Az eddigi eredmények alapján a programban résztvevő női vezetők előléptetési aránya 11 százalékra nőtt (ami a vállalati átlag több mint duplája). Emellett házon belül működik egy Diversity & Inclusion kezdeményezés, amelynek a segítségével olyan társadalmi érzékenyítő programokat szervezünk, amelyekkel fejlesztjük a kollégák egymás iránti érzékenységét a mindennapi munka során. Minden évben igyekszünk ünnepelni a sokszínűséget – és még nagyobb tudást szerezni róla a Pride eseményein keresztül – a marginalizált társadalmi csoportok iránti érzékenyítésen át a női kollégák teljes potenciáljának erősítéséig.
Baross Gábor
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.