- Hirdetés -

Hasznos ajándékok, fenntarthatóság – erre figyelünk karácsonykor

|

- Hirdetés -

Átlagosan 40 ezer forintot tervezünk ajándékokra, 27 ezret pedig ételre költeni karácsonykor – derül ki az E.ON Hungária Csoport friss kutatásából. Tízből 9 magyar öltözteti ünnepi díszbe otthonát, a karácsonyfát állítók közel fele választja az élő fenyőt, a díszítésnél pedig fontos szempont az energiahatékonyság is: az ünnepi fényekhez a dekorálók 79 százaléka LED-es, alacsony fogyasztású égőt használ.

Bár abban megoszlanak a vélemények, ki-mennyire szereti a karácsonyi készülődést és az ezzel járó vásárlásokat, tízből nyolc ember tervez idén karácsonyi ajándékot venni vagy készíteni, átlagosan hat főnek, összesen 40 ezer forintért - ez derült ki az E.ON Hungária Csoport országos, reprezentatív, karácsonyi kutatásából. A felmérés arra kereste a választ, hogy megjelenik-e a fenntarthatóság mint szempont a karácsonyi készülődésben amikor ajándékokat választunk, dekorációt készítünk vagy épp az ünnepi étkezéseket tervezzük.

A felmérés eredménye szerint a megkérdezettek háromnegyedének kiemelten fontos, hogy hasznos ajándékkal lepje meg szeretteit, és a szülők közel kétharmada törekszik rá, hogy gyermekét arra tanítsa, olyan ajándékot kérjen, amit tényleg nagyon szeretne, és használni is fog. Az effajta tudatosságnak az anyagi szempontok mellett az lehet a másik oka, hogy tízből heten gondolják úgy, hogy az emberek rengeteg olyan dolgot vásárolnak karácsonykor, amire igazából nincs is szükségük.

A kutatás eredményei alapján ajándékvásárláskor a környezetvédelem mint szempont háttérbe szorul. Bár a csomagolóanyagokat, főképp az ajándéktasakokat az ajándékozók többsége igyekszik újrahasználni, arra már kevésbé figyelünk, hogy az újrahasznosított papírból legyen, esetleg alternatív csomagolást alkalmazzunk. Pedig a válaszok alapján a magyarok több mint egyharmada számára örömet okoz, ha a kapott ajándék csomagolásán, vagy magán az ajándékon látszik, hogy a környezet védelmére is gondolt az ajándékozó. Fenntartható megoldásként viszont egyre népszerűbb az újrahasznosítás egy másik formája: a válaszadók 30 százaléka olyan ajándékot is tervez idén, amire neki már nincs szüksége, de jó állapotú és tudja, hogy más örülne neki. Jellemzően a szűkebb családnak, közeli barátoknak tervezünk idén ajándékozást, a 18-65 éves lakosság közel ötöde pedig gondol jótékonykodásra is a karácsonyi ünnepek idején, és a rászorulóknak is ajándékoz.

Fenntartható díszítés Ahogy az ajándékozás, úgy otthonunk ünnepi díszítése is együtt jár a karácsonnyal. A felmérésre adott válaszok alapján tízből kilenc ember dekorál, a legnépszerűbb természetesen a karácsonyfa; csaknem minden második válaszadó élő karácsonyfát állít. Bár a lakosság 60 százaléka úgy vélekedik, hogy az emberek többsége túlzásba esik a karácsonyi dekoráció vásárlása során és egyáltalán nem figyel a környezettudatosságra, a válaszokból az is kiderül, hogy a magyarok 90 százaléka legalább 2-3 éve ugyanazokat a díszeket használja, és több mint a fele saját maga is készít ünnepi dekorációt. A megkérdezettek harmada próbál olyan díszeket használni, melyek természetes, környezetbarát alapanyagokból készültek, és szintén harmaduk kerüli a műanyag díszeket. A dekorálók 79 százaléka arra is figyel, hogy a használt égősorok energiahatékonyak legyenek: elsősorban LED-es, alacsony fogyasztású izzókat vásárol.

Konyhai tervek

Bár a kutatás alapján idén is szűkebb családi körben ünneplünk, átlagosan 5 főt tervezünk otthonunkban vendégül látni karácsonykor, a megkérdezettek fele az ételek mennyiségét nem a vendégek számához szabja: az ünnepi asztalra sokkal több és többféle étel kerül, mint általában. A lakosság kétharmadánál nem telhet el karácsony sütés-főzés nélkül, és a klasszikus ételek mellett a megkérdezettek 36 százalékánál különleges ételek is helyet kapnak az asztalon. Átlagosan 27 ezer forintot tervezünk költeni étel-italra az ünnepek alatt.

A magyarok csaknem fele figyel arra, hogy amiből lehet, nagyobb kiszerelésű terméket válasszon a több kisebb helyett, és a megkérdezettek 37 százaléka igyekszik hazai, szezonális alapanyagokat használni a menühöz. Bár a válaszok alapján az étkezések során 10-ből 4 ember figyel a mértékletességre, és próbál nem túlzásokba esni, még így is sok étel marad meg karácsony után. A válaszolók több mint harmada a megmaradt ételeket lefagyasztja későbbre, de a megkérdezettek 13 százalékánál sajnos a kukába kerül a felesleges karácsonyi étel.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább terjeszkedik az AutoWallis

Az AutoWallis Csoport megállapodott a Geely Auto Group által gyártott, új energiaforrású, Farizon márkájú haszonjárművek kizárólagos forgalmazásáról 8 közép-kelet-európai országban. A kínai Geely Csoport a világ egyik legnagyobb autógyártója, élen jár az autóipari innovációkban,...

Mit jelent pontosan a mesterséges intelligencia szabályozása?

Az Európai Parlament a mai napon elfogadta a mesterséges intelligencia (MI) szabályzásáról szóló uniós rendeletet. A várhatóan még idén tavasszal életbe lépő jogszabályt megszegő vállalatok a jövőben akár 35 millió eurós (több mint 13...
Next Top Model TV2 nézettség

Felforgatta-e a nézettségi erőviszonyokat a TV2 új műsora?

Next Top Model Hungary címmel új műsort indított a múlt héten a TV2. Megnéztük, mennyire volt sikeres az első adás, illetve azt is, hogyan alakult összességében a múlt heti nézettségi verseny. Eléggé kicentizve, de két...

Postarendelet – kisegíti a webshopokat a Packeta

Március 28-tól a postai szolgáltatásokról szóló kormányrendelet módosítása értelmében a webáruházaknak kötelező az MPL szolgáltatását is elérhetővé tenni vásárlóik számára. Mivel a Packeta széles, 33 országra kiterjedő nemzetközi partnerhálózata mellett itthoni szállítókkal, így az...

Ezt érdemes tudni az adóbevallásról

Elérhetővé váltak a NAV által elkészített SZJA-bevallási tervezetek, amelyeket idén is a magánszemélyeknek kell kiegészíteni, ha olyan jövedelmekkel és fizetési kötelezettségekkel rendelkeznek, amelyek nem szerepelnek a NAV nyilvántartásában. Bár a bevallási határidő a pünkösdi...

Tudjuk, mit nézel húsvétkor: új sorozatok, friss évadok, ütős meccsek

A hónapban érkezik az apokaliptikus eseményeket feldolgozó Elveszve a paradicsomban a Direct One-ra, aminek minden része elérhető lesz a Direct Now appban, így a CANAL+ más sikeres sorozatai mellett akár ezt is egyben ledarálhatod....

Még népszerűbb lehet a dubajozás

Dubaj a világ egyik legnépszerűbb turisztikai célpontja, ahol a sivatag és az ősi beduin kultúra keveredik a modern városi életmóddal. A legek városában a fém- és üvegtornyok mellett óvárost és tengerpartot is találunk –...

Izgalmas podcastot indít a Femina

A Dilemma házigazdája Pintér Ada, aki napjaink legmegosztóbb és legérzékenyebb kérdéseiről beszélget szakértőkkel és a Femina újságíróival.Számtalan olyan izgalmas társadalmi és erkölcsi téma merül fel napjainkban, melyek hatással vannak hétköznapi életünkre, rengeteg kérdést vetnek...

Az adidas lerántotta a leplet a magyar labdarúgó-válogatott új mezeiről

Az UEFA Euro 2024 előtt, az adidas bemutatta a hét legnagyobb szövetség számára készült technikai sportszereinek legfrissebb sorozatát. Magyarország, Belgium, Németország, Olaszország, Skócia, Spanyolország és Wales újra gondolt hazai és idegenbeli dizájnt kap, amely...

Visszatér az Álarcos énekes és a Kalandra Fal! az RTL-re

Érkezik idén a Drága örökösök 6., záró évada, visszatér egy régi, sikeres formátum, a Kalandra Fal és újra lesz Álarcos énekes is az RTL-en – többek között ezeket mondta el a SorozatWikinek adott podcast...
- Hirdetés -