Rekordnövekedést értek el a világ legértékesebb márkái, az összértékük elérte a 7100 milliárd dollárt, ami Franciaország és Németország együttes GDP-jének felel meg. A 42 százalékos emelkedést, ami az elmúlt 15 évben vizsgált átlagos növekedés több mint négyszerese, az oltóanyagok elérhetősége, a gazdasági ösztönző csomagok és a javuló GDP kilátások miatt megnövekedett bizalom hajtja. Az Amazon a legértékesebb, a technológiai márkák tarolnak.
A Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2021 (Kantar BrandZ Legértékesebb Globális Márkák 2021) rangsorában a TOP100 márka közül 56 amerikai márka van a listán, az Amazon és az Apple vezetésével – mindkettő értéke meghaladja az 500 milliárd dollárt.
Az Amazon megőrizte pozícióját a világ legértékesebb márkájaként, 64%-kal 684 milliárd USD-ra nőtt (avagy Lengyelország GDP-jének megfelelő összegre). A BrandZ rangsorába először 2006-ban bekerülő Amazon értéke idén közel 268 milliárd dollárral nőtt, és az első félbillió dolláros márka lett, amelyhez a 612 milliárd dollárra értékelt Apple is csatlakozott.
A Tesla a leggyorsabban növekvő márka, illetve a legértékesebb autómárka lett, értéke 275%-kal, 42,6 milliárd dollárra nőtt az előző évhez képest. Öt márka több mint kétszeresére növelte márkaértékét: a Pinduoduo, a Meituan, a Moutai és a TikTok Kínából, valamint a Tesla az Egyesült Államokból.
Az általános növekedéshez további 69 márka járult hozzá, melyek 2020 óta legalább 5%-kal növelték értéküket, 13 új belépővel, köztük a Zoom, az Nvidia és az AMD, valamint a Spotify. A Kantar BrandZ rangsorának élmezőnyét a technológia uralja, a tíz legértékesebb márka közül hét a technológiai szektorból származik. A technológia lehetővé tette a nem technológiai márkák számára is, hogy jelentős növekedést érjenek el, például a Gucci – a TikTok erejét kihasználva a világjárvány idején, vagy a Domino’s – az online és szállítási szolgáltatásokat segítségével. A Top 10 márka értéke ma 3,3 billió dollár, szemben a 2011-es 800 milliárd dollárral.
Az amerikai márkák növekedtek a leggyorsabban 2021-ben, márkaértékük átlagosan 46%-kal nőtt az előző évhez képest, ami azt jelenti, hogy az USA ma már a Top 100 teljes értékének 74%-át adja, annak ellenére, hogy a globális GDP-nek csak 24%-át.
„2020-21 rekordév volt a márkák növekedése szempontjából, és annak ellenére, hogy sokan nehéz év elé néztek, a kutatásunk ismét bebizonyította, hogy az erős márkák jobb hozamot biztosítanak részvényeseiknek, ellenállóbbak és gyorsabban talpra állnak” – mondta Nathalie Burdet, a Kantar CMO-ja. „Mivel a globális e-kereskedelem 2020-ra az összes értékesítés 12%-áról 15%-ra nőtt, ez egy pozitív év volt az értékláncban részt vevő márkák számára – a kiskereskedelmi szolgáltatóktól, az olyan futárszolgálatokig, mint a FedEx és a UPS. Ugyanakkor olyan iparágakban is növekedést tapasztaltunk, ahol sokan a világjárvány elején kihívásokat jósoltak. A ruházati márkák például együttesen még jobban növekedtek, mint a média- és szórakoztatóipari márkák a rangsorban, a luxusmárkák pedig a világszerte csökkentett utazások és a lezárások ellenére is átcsoportosították energiáikat, és ennek eredményeképpen növekedni tudtak.”
Mivel a fogyasztók több időt töltöttek otthon a lezárások alatt, a Kantar BrandZ Top 10 média- és szórakoztatóipari márkái lenyűgöző növekedést könyvelhettek el (+50%). A játékok mögött álló technológiák, a chipgyártók, az Nvidia és az AMD először kerültek be a rangsorba.
A média és szórakoztatás területét a ruházati kategória előzte meg 53%-os értéknövekedéssel, mivel az emberek újra definiálták a munka és a szabadidős ruházat közötti határokat. Ezt a sport és szabadidőruházat segítette elő – az Adidas, a Nike, a Puma és a Lululemon egyaránt 50% feletti értéknövekedést ért el. A fast fashion összességében nem növekedett ilyen gyorsan, bár az Uniqlo (+88%) és a H&M (+47%) jelentősen növelte a kategória értékét.
Mivel a világ egyre nagyobb része fordult az online vásárlás felé a világjárvány idején, a Top 20 kiskereskedelmi vállalat együttesen 48%-kal tudta növelni márkaértékét. Az Amazon sikerén túl a kínai e-kereskedelmi márkák is erőteljes növekedést mutattak; az Alibaba, a globális rangsor 7. helyezettje megszilárdította pozícióját a második legértékesebb kiskereskedelmi márkaként, a Pinduoduo pedig a leggyorsabban növekvő kiskereskedelmi márka volt. Nem az e-kereskedelmi óriások az egyetlen nyertesek: a Home Depot 22%-os értéknövekedést ért el, köszönhetően a 86%-os1 online értékesítés növekedésének, míg a Walmart 30%-kal, a Lowe’s pedig 51%-kal növelte értékét.
Az új belépő Zoom volt 2021 egyik nagy technológiai sztorija, mivel egyszerű használata és megbízhatósága lendületet adott az üzleti és magánfelhasználóknak egyaránt. A cég 36,9 milliárd dolláros értékkel az 52. helyen került be a rangsorba.
Az előfizetéses üzleti modellek sokak számára jelentős sikert hoztak. A Microsoft az egyik legjobb példa erre (+26%), amely az új munkakörnyezetekhez igazodó ajánlataival és a kényelem, illetve a skálázhatóság javítása érdekében az előfizetéses modellekre való áttéréssel újítja meg a kínálatát. Az Xbox (+55%), a Disney (+13%) és a Netflix (+55%) is növekedést ért el, míg a Spotify azt követően került be a rangsorba, hogy 454%-kal nőtt az előfizetői száma 2015-20 között, és jelentősen javult a fogyasztói márkaértéke. A technológián túl az előfizetésen alapuló modellek szintén növelik a márkák egy széles körének értékét, mint a Lululemon, a Nike, a Mercedes-Benz és a Heineken.
Az alkohol a kínai Baiju márkáknak köszönhetően a világjárvány alatt is fenntartotta növekedését. A világ legértékesebb alkoholmárkája a Moutai (109,3 milliárd dollár) – amely egy év alatt megduplázta értékét és mostanra négyszer akkora, mint a Budweiser (a második legnagyobb értékű alkoholmárka 25,5 milliárd dollárral). A leggyorsabban növekvő sörmárka a Heineken volt, amely 16%-kal nőtt (4. helyezett az alkohol tartalmú termékek rangsorában).
A hírnév, különösen a fenntarthatóság és az etikus üzleti magatartás területén, egyre inkább a márkák növekedésének mozgató rugójává válik. A luxuskategóriában 34%-os márkanövekedés volt tapasztalható. Elsősorban a francia és olasz luxuscégek, például az LVMH, fektettek vállalati hírnevükbe a világjárvánnyal kapcsolatos kezdeményezések, a fenntartható átalakulás és az olyan társadalmi mozgalmak támogatása révén, mint a BLM. Hasonlóképpen, a L’Oréal Paris sikeresen rácáfolt a szépségápolási márkák világjárvány okozta trendjére, biztosítva a márka növekedését eszközei megfelelő kihasználásával és a női szerepvállalás ösztönzésével.
„Az idei eredmények azt mutatják, hogy a márkaépítés továbbra is kulcsfontosságú a növekedés biztosításához” – magyarázza Burdet. „Követjük a legerősebb márkáink tőzsdei teljesítményét, és azt látjuk, hogy ezek kétszer olyan gyorsan regenerálódnak, mint más, kulcsfontosságú indexek. Elemzéseink feltárták, hogy egy márka sikerének 70%-át négy alapvető elv megfelelő kombinációja adja: kiváló fogyasztói élmény a következetesen márkázott érintkezési pontokon, jól megtervezett és jól működő termékek és szolgáltatások, kényelem, valamint a nagyszerű reklámok révén történő megjelenés. A COVID-19 azonban olyan további fogyasztói értékeket hozott előtérbe, mint a bizalom és a megbízhatóság. Azok a márkák, amelyek továbbfejlesztik értékeiket és vezető szerepet játszanak ezeken a területeken, megkülönböztetik magukat és a többiek fölé emelkednek.”