Gyengül a márkahűség ahogy a kínai autók fokozatosan egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból. Emellett egyre többen vennének autót online, és egyre inkább tisztán elektromost, derül ki a Boston Consulting Group (BCG) új, a NielsenIQ-GfK-val közösen készített felméréséből.
A friss felmérés szerint az európaiak közel kétharmada nyitott a márkaváltásra, vagyis a hagyományos gyártók többé nem támaszkodhatnak a vásárlói lojalitásra, emeli ki Karakas Ádám, a BCG ügyvezető-igazgató partnere. A kínai autógyártók már nemcsak autókat, hanem versenyképességet is exportálnak. Ezek az autók a relative alacsonyabb árukkal és fejlett BEV-technológiájukkal világszerte egyre több országban keltik fel a fogyasztók figyelmét.
Márkahűtlenség
Márkahűségben a német autósok, különösen a prémium márkák tulajdonosai járnak az élen. Közülük 100-ból 52-en ragaszkodnak a megszokott autómárkájukhoz, míg a nem prémium autót hajtó németek 47 százaléka márkahű. Az amerikai autósok (43 százalék) valamivel márkahűbbek, mint az európaiak, akik csak 34-35 százalékban tartanának ki a jövőben is a jelenleg használt márkánál. Kínában az autósoknak alig 9, a prémium márkák használóinak pedig csak 14 százaléka maradna hűséges a jelenlegi autójának márkájához a jövőben.
A kínai autók további térnyerési potenciálját jelzi, hogy az európai vevők országtól függően 10-21 százalékban nyitottak ezen vásárlására, ami lényegesen meghaladja a kínai autók jelenlegi átlagos európai 4 százalékos piaci részesedését. Az USA-ban a vevők alig 7 százaléka nyitott kínai autó vásárlására, míg Braziliában ez az arány 36 százalékos. Az adatok szerint Franciaországban mindössze az autósok 8 százaléka nyitott kínai márka vásárlására, míg az egyébként leginkább márkahű Németországban ez arány 16 százalékos, Spanyolországban pedig a 19 százalékos.
Hajtáslánc és elutasítás
A felmérés szerint az autósok zöme maradna annál a „motortípusnál”, amit ma is használ. Így például a belsőégésű motorral hajtott járművet vezetők többsége – és ők vannak a legtöbben, mivel a belsőégésű motorral hajtott járművek globális piaci részesedése 65 százalék – azt mondta, hogy a jövőben is egy ugyanilyen hajtásláncú járművet választana.
Hasonlóképpen, a tisztán elektromos járművek (BEV) vezetőinek 71 százaléka azt tervezi, hogy következő autója BEV lesz – bár ennek ellenére az elektromos hajtást a fogyasztók jelentős része továbbra is elutasítja. Európában 24 százalék, az USA-ban 28 százalék mondja, hogy soha nem váltana BEV-re. A „soha BEV” csoport túlnyomórészt idősebb, így például az Egyesült Államokban a 61 év feletti válaszadók 39 százaléka zárkózik az elektromos hajtástól, szemben a 18–30 évesek 10 százalékával.
A BCG és a NielsenIQ-GfK elemzése úgy kalkulál, hogy az új autók értékesítésén belül a tisztán elektromosok piaci részesedése Európában idén 16 százalékra nő a 2024-es 14 százalékról, az USA-ban 8 százalékról 7 százalékra csökken, Kínában pedig 26 százalékról 30 százalékra emelkedik.
A felmérés a magyar piacra nem terjedt ki, de piaci várakozások szerint Magyarországon a tisztán BEV értékesítés piaci része 2025-ben elérheti a 14 százalékot. Magyarországon 2024-ben összesen 121,6 ezer új személyautót értékesítettek, ezen belül a Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint 2024-ben 8565 villanyautó állt forgalomba a 2023-as 2768 darab után.
A felmérés szerint a jelenleg plug-in modelleket használóknak kicsivel több mint fele maradna ennél a technológiánál, de 28 százalékuk tisztán elektromos autóra váltana és 11 százalékuk térne vissza a benzin/dízel világába.
A nem tölthető hibridek tulajdonosainak 51 százaléka maradna a technológiánál – 20 százalékuk elektromosra, 18 százalékuk plug-in-re, 10 százalékuk pedig hagyományos belsőégésű modellre váltana.
A hagyományos autókat használók 55 százaléka nem akar technológiát váltani, 15-15-15 százalékuk váltana a tisztán elektromos, plug-in, vagy nem tölthető hibridekre.
Az önvezetés megosztó
Az elemzés kitért arra is, hogy hogyan vélekednek az önvezető funkcióról az autósok. Az önvezetést már megtapasztalók 79 százaléka hasznosnak tartja ezeket a funkciókat – míg a fejlett önvezető funkciókat még nem használó autósoknak csak a 49 százaléka érzi ezeket hasznosnak. Az önvezető funkciók hasznosságában kételkedők között a két legtöbbet említett ellenérv a „szeretek vezetni”, illetve a „nem bízom a technológiában”.
Autót online?
A márkakereskedések továbbra is jelentős szerepet játszanak az autókereskedelemben, de a digitális szokások átalakítják a vásárlási folyamatot. A 18–30 évesek 44 százaléka látatlanban is vásárolna autót, és egyre inkább elvárássá válik a vezeték nélküli szoftverfrissítés, ahogy a zökkenőmentes alkalmazásintegráció iránti igény is. Ahogy a fogyasztói prioritások változnak, a következő öt év arra fogja kényszeríteni az autógyártókat, hogy újragondolják, hogyan értékesítenek abban a korszakban, amelyben a siker feltétele az átláthatóság, az érték és a zökkenőmentes digitális élmény.
A BCG és a NielsenIQ-GfK kutatása 2025 június-júliusban közel 9 ezer fő megkérdezésével készült 10 országban: Kínában, az USA-ban, Braziliában, Hollandiában, Olaszországban, Németországban, Norvégiában, Spanyolországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban. A megkérdezettek 94 százaléka jelenleg is autótulajdonos.











